پرسش خود را بپرسید

"uat در مدیریت پروژه"

تاریخ
١ هفته پیش
بازدید
٢٢

"uat در مدیریت پروژه"

مخفف چیه ؟

٢,٢٢٨
طلایی
٠
نقره‌ای
٢
برنزی
١٠٩

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

تست پذیرش کاربر (UAT) که تست اپلیکیشن یا تست کاربر نهایی نیز نامیده می شود، مرحله ای از توسعه نرم افزار است که در آن نرم افزار در دنیای واقعی توسط مخاطبان مورد نظر خود آزمایش می شود. UAT اغلب آخرین مرحله از فرآیند تست نرم افزار است و قبل از عرضه نرم افزار آزمایش شده به بازار مورد نظر خود انجام می شود. هدف UAT این است که اطمینان حاصل شود که نرم افزار می تواند وظایف دنیای واقعی را انجام دهد و دارای مشخصات توسعه‌ی مورد نظر  است.

در UAT، به کاربران این فرصت داده می‌شود تا قبل از انتشار رسمی با نرم‌افزار تعامل داشته باشند تا ببینند آیا ویژگی‌هایی خاص نادیده گرفته شده‌اند یا خیر و یا نرم افزار حاوی اشکالاتی هست که نیاز به برطرف کردن داشته باشد. UAT را می توان در داخل با داوطلبان، توسط  آزمون پولی با استفاده از نرم افزار انجام داد و یا با در دسترس قرار دادن نسخه آزمایشی برای دانلود به صورت آزمایشی و رایگان به اشتراک گذاشت. نتایج آزمایش‌کننده‌های اولیه به توسعه‌دهندگان ارسال می‌شود که تغییرات نهایی را قبل از عرضه تجاری نرم‌افزار انجام می‌دهند.

‏UAT برای تضمین کیفیت از نظر زمان و هزینه نرم افزار موثر است و در عین حال شفافیت کار با نرم افزار را با کاربران افزایش می دهد. UAT همچنین توسعه دهندگان را قادر می سازد تا با موارد و داده های واقعی کار کنند و در صورت موفقیت آمیز بودنِ این فرآیند می تواند مُهرِ تأیید ملزومات تجاری را داشته باشد.

کاربریِ UAT:

برای مؤثر بودن، UAT باید کامل باشد و نیازهای کاربر را منعکس کند، در حالی که مشکلات احتمالی را که هنوز در آزمایش‌های قبلی شناسایی نشده‌اند، شناسایی کند. بدون UAT، نرم‌افزار آزمایش‌شده ممکن است با باگ‌ها یا فقدان هدف مشخص شده برای کاربران نهایی منتشر شود. این مسائل می تواند پرهزینه و به طور بالقوه به اعتبار فروشنده نرم افزار آسیب برساند.

چه کسی UAT را انجام می دهد؟
کاربران نهایی معمولاً آزمایش پذیرش کاربر را انجام می دهند. آنها مؤثرترین گروه برای آزمایش نرم افزار در این فرم هستند زیرا دقیقاً می دانند که نرم افزار چگونه به صورت روزانه مورد استفاده قرار می گیرد و چه تغییراتی باید ایجاد شود تا برای این استفاده روزمره مناسب باشد. کارشناسان عملکرد داخلی نیز در UAT نقش دارند، زیرا به شکل‌دهی چرخه‌های UAT و مدیریت تست و همچنین تفسیر نتایج کمک می‌کنند.

انواع UAT:
انواع مختلفی از آزمون های نرم افزاری به عنوان تست پذیرش کاربر واجد شرایط هستند. این تست ها شامل موارد زیر است:

تست بتا: این نرم‌افزار به گروه‌هایی از کاربران نهایی داده می‌شود که آن را برای هدف مورد نظر ارزیابی می‌کنند و به توسعه‌دهندگان برای بهبود بازخورد ارائه می‌کنند.
تست جعبه سیاه: کاربر نهایی عملکردهای خاص نرم افزار را بدون دیدن کد داخلی آزمایش می کند.
تست پذیرش عملیاتی: تمرکز بر روی گردش کار از پیش تعریف شده برای نرم افزار و آمادگی عملیاتی مانند سازگاری محصول، قابلیت اطمینان و ثبات است.
آزمون پذیرش قرارداد: نرم افزار بر اساس معیارها و مشخصات خاصی که تیم پروژه در قرارداد خود تعریف می کند تست می شود.
آزمون پذیرش مقررات: این آزمون بر حصول اطمینان از مطابقت نرم افزار با قوانین و مقررات قانونی تمرکز دارد.

نحوه انجام UAT
بسته به اینکه تیم چقدر می‌خواهد هر مرحله را در فرآیند تعریف شود،‌ تعداد مراحل درگیر در آزمون پذیرش کاربر ممکن است متفاوت باشد. با این حال، در بیشتر موارد، این مراحل معمولاً شامل نکات زیر است:

برنامه ریزی: الزامات تجاری، چارچوب زمانی و استراتژی‌های UAT تشریح می‌شود. سناریوهای آزمایشی در دنیای واقعی را شناسایی و ایجاد می‌شو‌د. این سناریوهای آزمایشی باید تا حد امکان موارد کاربردی را که ممکن است کاربران نهایی با آن مواجه شوند پوشش دهند.
تیم تست را انتخاب می‌شود: توسعه دهندگان می توانند تصمیم بگیرند که آیا فقط چند کاربر نهایی نرم افزار را آزمایش کنند یا با ارائه یک آزمایش رایگان از طریق وب، آزمایش را برای شرکت کنندگان بیشتری باز کنند. کاربران نهایی باید از کسب و کار و نحوه شناسایی و گزارش مشکلات آگاهی داشته باشند.
تست و تهیه مستندات: کاربران نهایی شروع به آزمایش نرم افزار می کنند، هرگونه اشکال احتمالی یا سایر مشکلات را ثبت می کنند. همه اشکالات باید در یک ردیاب اشکال با یادداشت هایی در مورد نحوه تولید مجدد خطاها ثبت شوند.
کد به روز می‌شود: دوباره تست انجام شده و از سیستم خارج می‌شود. تیم توسعه کد را بر اساس نتایج آزمایش تنظیم می کند - رفع هر گونه اشکال یا ایجاد تغییرات پیشنهادی - و سپس دوباره آزمایش می کند. هنگامی که نرم افزار معیارهای کاربران را برآورده می کند، آزمایش کننده تغییرات را امضا می کند.
پس از این، نرم افزار باید آماده عرضه به تولید باشد.

* مرجع انگلیسی: 👇

https://www.techtarget.com/searchsoftwarequality/definition/user-acceptance-testing-UAT

٢٨,٥٧٣
طلایی
٣٦
نقره‌ای
٦٧٠
برنزی
١٩٢
تاریخ
١ هفته پیش

"UAT" در مدیریت پروژه مخفف "User Acceptance Testing" به معنای "آزمون پذیرش کاربر" است. این مرحله از فرآیند تست نرم‌افزار به کاربران نهایی یا مشتریان این امکان را می‌دهد که نرم‌افزار یا سیستم را بررسی کنند و تأیید کنند که آیا آن مطابق با نیازها و انتظارات آن‌ها عمل می‌کند یا خیر.

 ویژگی‌های UAT:

1. هدف: هدف اصلی UAT اطمینان از این است که نرم‌افزار یا سیستم به درستی کار می‌کند و نیازهای کاربران را برآورده می‌سازد.

2. کاربران نهایی: در این مرحله، کاربران نهایی یا نمایندگان آن‌ها به عنوان تست‌کننده‌ها عمل می‌کنند و نرم‌افزار را در شرایط واقعی استفاده می‌کنند.

3. بازخورد: کاربران در این مرحله بازخوردهایی درباره عملکرد، کارایی و قابلیت استفاده نرم‌افزار ارائه می‌دهند که می‌تواند به بهبود نهایی محصول کمک کند.

4. تأیید نهایی: پس از اتمام UAT و تأیید اینکه نرم‌افزار مطابق با نیازها و انتظارات کاربران است، معمولاً نرم‌افزار برای راه‌اندازی نهایی آماده می‌شود.

UAT یکی از مراحل کلیدی در چرخه عمر توسعه نرم‌افزار است و به اطمینان از کیفیت و رضایت کاربران نهایی کمک می‌کند.

١٠,٧٨٨
طلایی
٥
نقره‌ای
١٥٤
برنزی
٩٣
تاریخ
١ هفته پیش

پاسخ شما