پرسش خود را بپرسید

ضرب‌المثل 'زخم زبان از زخم شمشیر بدتر است'

تاریخ
١ هفته پیش
بازدید
٣٧

 ضرب‌المثل

 'زخم زبان از زخم شمشیر بدتر است' 

کنایه از چیه؟

١,٣٨٤
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
٢٥

٥ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

سلام.

دوستان، منظور رو خوب فهموندن؛ کلا یعنی زخم و رنج ناشی از نیش و کنایه دیگران و حرف مردم، خیلی بدتر و رنج آور تر از زخم ناشی از تیر و شمشیر و اشیاء دیگه هستش. دلیلش هم چند چیز میتونه باشه:

1-به تعبیر دوستان، زخم شمشیر رو  یه بار  میخوری و تموم میشه  میره؛ اما جلوی دهن مردم رو نمیشه گرفت؛ مدام نیش میزنند؛

2-زخم شمشیر بعد از مدتی خوب میشه؛ امازخم ناشی از نیش و کنایه، خوب نمیشه (حتی بدتر هم میشه.)

3- زخم شمشیر روی بدن تأثیر داره؛  اما زخم زبان و نیش و کنایه، روح انسان رو فرسوده می کنه؛

4-زخم شمشیر رو معمولا از دشمن میخوری؛ اما زخم زبون رو گاهی از نزدیکترین آدمای دوروبرت میخوری؛

5- زخم شمشیر اگر یک سانت باشه ؛ همون یک سانت باقی میمونه؛ اما نیش کنایه مدام بیشتر و بیشتر و میشه؛ یعنی مثلا یک کلاغ و چهل کلاغ میشه؛

6-زخم شمشیر معمولا مرهم و علاج داره؛ اما نیش و کنایه تقریبا اصلا علاج نداره؛

7-زخم شمشیر وقتی خوردی یا ظالم بودی که خوردی یا مظلوم واقع شدی؛ اما در برابر زخم زبونها همیشه مظلومی؛  یعنی بدون اینکه کاری کرده باشی یا آن چیزهایی که میگن، باشی یا کرده باشی، مورد نیش و کنایه واقع میشی.

٢,٠٥٥
طلایی
١
نقره‌ای
٣٤
برنزی
١٢
تاریخ
١ هفته پیش

زخم شمشیر پس از طی یک دوره زمانی و به کمک   کنترل خونریزی و ... درمان  واصطلاحا زخم بسته می شود  ولی زخم زبان تنها زخمی است که هرگز درمان نمی گردد و بسته نمی شود و درد و سوزش خود را دارد.

ریشه و داستان حکایت زخم زبان بدتر از زخم شمشیر را که دوستان زحمت روایتش را کشیده اند.
١٢,١٠٢
طلایی
١٠
نقره‌ای
١٧٩
برنزی
٦٣
تاریخ
١ هفته پیش

با سلام

زخمی که بر بدن ایجاد می‌شود، بالآخره خوب می‌شود، امّا زخم زبان و نیش و کنایه ای که دلی را آزرده، ممکن است همیشه بماند و هرگز از یاد نرود.

آن خوب می‌شود و این می‌ماند.

٥,٨٨٢
طلایی
٦
نقره‌ای
١١٠
برنزی
١٩
تاریخ
١ هفته پیش

ضرب‌المثل “زخم زبان از زخم شمشیر بدتر است” کنایه از این است که آسیب‌های ناشی از سخنان تلخ و نیش‌دار می‌تواند بسیار عمیق‌تر و ماندگارتر از آسیب‌های فیزیکی باشد. زخمی که بر اثر شمشیر بر بدن ایجاد می‌شود، در نهایت بهبود می‌یابد، اما زخمی که بر اثر سخنان نیش‌دار و تلخ بر دل و روح فرد وارد می‌شود، ممکن است هرگز فراموش نشود و تا ابد باقی بماند.

این ضرب‌المثل به ما یادآوری می‌کند که باید در انتخاب کلمات و نحوه بیان خود دقت کنیم، زیرا سخنان ما می‌توانند تأثیرات عمیقی بر دیگران بگذارند.

٣٢,٦٥٦
طلایی
٢٩
نقره‌ای
٤١٥
برنزی
١٠٧
تاریخ
١ هفته پیش

کنایه از این است که زخمی که به دلیل برخورد شمشیر بر روی بدن انسان ایجاد خواهد شد، سرانجام خوب می شود اما زخمی که به دلیل حرفی یا کلامی، دل آدمی را می شکند، به هیچ عنوان فراموش نخواهد شد.

به طور مثال وقتی شخصی نیش و کنایه ای دل شکننده ای بزند و بعد از گفته ی خود پشیمان شود و تصمیم بگیرد از دل فرد مقابلش دربیاورد، فردی که مورد شماتت قرار گرفته است، می‌گوید: (زخم زبان از زخم شمشیر بدتر است). یعنی ممکن است زخم شمشیر، خوب شود اما زخم زبان خوب نمی‌شود.

ریشه و داستان حکایت زخم زبان بدتر از زخم شمشیر می باشد

در روزگاران گذشته حکایتی جالب از این ضرب المثل نقل شده است. روزی مردی به بیابان می‌رود تا هیزم بشکند و با پول فروش هیزم‌ها خرج زن و بچه و زندگی‌اش را درآورد. روزی با یک مرد بیابانی آشنا می‌شود که به او کمک می‌کند تا بهتر و سریع‌تر هیزم جمع کند.

پس از مدتی همسر مرد می‌بیند که شوهرش هیزم‌های بیشتری می‌آورد و از او می‌پرسد که چگونه آنقدر زیادتر از گذشته هیزم جمع آوری می‌کند و مرد قصه رفاقت و کمک کردن بیابانی را برای تعریف می‌کند. زن بعد از شنیدن این موضوع به شوهرش می‌گوید تا آن مرد را فرا به عنوان مهمان به خانه دعوت کند.

روز بعد مرد وقتی که به بیابان می‌رسد و با بیابانی هیزم را جمع می‌کنند؛ پس از اتمام کار از او دعوت می‌کند که به خانه اش بیاید و پس از اصرارهای مجدد بیابانی قبول می‌کند و فردای آن روز به خانه‌ی آنها می‌آید. زن آن مرد بیابانی را از میان پرده می‌بیند و به شوهرش می‌گوید که من فکر دیگری راجع به رفیق تو داشتم و قیافه او به آدمی‌زاد نمی‌خورد. بیابانی این حرف زن رفیقش را می‌شنود و از خانه آنها می‌رود.

روز بعد مرد باز به بیابان می‌رود بیابانی به او یک تبر می‌دهد و می‌گوید اگر نزنی من به فرق سر تو خواهم زد و مرد بعد بگو و مگو تبر را می‌گیرد و بر سر بیابانی می‌زند و از آن جا می‌رود. چند وقت می‌گذرد؛ یک روز مرد، مرد بیابانی را در بازار می‌بیند و به بیابانی می‌گوید که زخم سرت بهتر شده؟ بیابانی پاسخ می‌دهد زخم سرم خوب شد اما زخم دلم هرگز خوب نمی‌شود و جایش همچنان مانده است.

* باز نشر از سایت: 👇

https://magerta.ir/culture/literature/proverb-about-sore-tongue/

٣٢,٩٥٢
طلایی
٤٢
نقره‌ای
٧٨٢
برنزی
٢٢٦
تاریخ
١ هفته پیش

پاسخ شما