پرسش خود را بپرسید

معنی عبارت outbreeding and inbreeding crops

تاریخ
١ هفته پیش
بازدید
٥٦

ترجمه کتاب مربوط به رشته کشاورزی

outbreeding and inbreeding crops  

١٠
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
١

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

لقاح بیرونی یا تلاقی بیرونی (به انگلیسی: Out-crossing ,Out-breeding ) تکنیک تلاقی بین نژادهای مختلف است. این روش وارد کردن مواد ژنتیکی نامرتبط به یک لاین پرورشی است. این کار، تنوع ژنتیکی را افزایش می‌دهد و در نتیجه احتمال ابتلای فرد به بیماری یا ناهنجاری‌های ژنتیکی را کاهش می‌دهد  درحالیکه  inbreedingدرون‌آمیزی، درون‌گشنی، خویش‌آمیزی یا درون‌زایی به تولیدمثل در نتیجه جفت‌گیری دو والد که با هم ارتباط ژنتیکی دارند، گفته می‌شود.در مورد انسان نیز همین امر صادق است و برخلاف سنت پیشینیان که عقد دخترعمو و پسرعمو  و... را در آسمانها می دانستند علم امروزی این امر را خطرناک توصیف می کند. درون آمیزی باعث تحلیل رفتن و ایجاد مشکل در انباره ژنتیکی  می گردد. ادعاهای زیادی نیز در اینباره وجود دارد مثلا  

محققان می‌گویند روابط میان خدایان مصر باستان بر نحوه زندگی و ازدواج افراد جامعه آن زمان تاثیر داشته و باعث به وجود آمدن پیمان‌های زناشویی متفاوتی شده است.

سنت‌ ازدواج در جوامع مختلف از دیرباز متفاوت بوده است. پیوند‌های زناشویی در مصر نیز، که زمانی به اوج تمدن دنیای باستان رسیده بود، در گذر زمان تغییر و تحول یافته‌اند.

در این میان اغلب گفته می‌شود که در خاندان‌های پادشاهی مصر باستان فراعنه با خواهر و برادر و حتی گاه با فرزندان خود ازدواج می‌کردند. اما آیا این ادعا حقیقت دارد؟

پاسخ به این سوال مثبت است. مردم مصر باستان (چه از خاندان‌های پادشاهی و چه غیرپادشاهی) با بستگان نزدیک خود ازدواج می‌کردند، هرچند جزئیات این ازدواج‌ها بر اساس دوره‌های زمانی و طبقات اجتماعی مختلف متفاوت بوده است. برای مثال رامسس دوم با دخترش ازدواج کرد و کلئوپاترای هفتم با برادرش پیمان زناشویی بست. اما این ازدواج‌ها در خانواده‌های معمولی چقدر رایج بوده است؟

مطابق تواریخ نوشته شده، ازدواج میان خواهرها و برادرها در زمانی که رومیان سرزمین مصر را تحت کنترل داشتند (یعنی از سال ۳۰ قبل از میلاد تا ۳۹۵ پس از میلاد) اتفاقی رایج در میان جامعه مصریان محسوب می‌شده است. این در حالی است که این نوع تشکیل خانواده در دوره‌های زمانی قبل‌تر از این تاریخ امری نادر به حساب می‌آمده است.

در خاندان‌های پادشاهی مصر باستان، فراعنه گاهی اوقات با دختران خود و ملکه‌ها گاهی با برادران خود ازدواج می‌کردند؛ رویه‌ای که می‌تواند منعکس کننده نوعی اعتقادات مذهبی و آئینی باشد.

مارسلو کامپاگنو، محقق در دانشگاه بوئنوس آیرس، در این باره می‌گوید: «مسئله ارتباط جنسی میان محارم در مصر باستان باعث بحث‌های زیادی در میان پژوهشگران شده است.»
 

دو هزار و پانصد سال است که مسئله ازدواج با محارم در میان ایرانیان باستان جدلها بر انگیخته و در تعبیر اوضاع حقوقی و اجتماعی نیاکان ما ابهاماتی پدید آورده است. گروهی با تکیه به متون تاریخی زناشویی ایرانیان کهن را با نزدیکترین کسانشان واقعیتی انکار ناپذیر می دانند و عده ای با توجه به اخلاق عالی ایرانیان پیشین و احترامی که به قانون و حقوق خانوادگی می گذاشته اند، چنان کاری را زادۀ اتهامات بیگانگان و سؤ تعبیر محققان می دانند و می کوشند پدران خود را از چنان [اتهامی] مبرا کنند. در تحقیق حاضر ما نخست تاریخچه ای از پژوهشهای پیشین به دست می دهیم، آنگاه شواهد کتبی را به دقت بر می رسیم، و سپس با توجه به چند مسئلۀ ناشناخته ثابت خواهیم کرد که:

  1. ازدواج با محارم در ایران باستان روا نبوده است.
  2. به رغم این ناروایی، چند مورد تاریخی از این گونه ازدواجها رخ داده است.
  3. واژۀ خُوَئیت وَدَثَه (پهلوی:خوئیتوک دس) و صورت کتابی آن خوئیتودات که نخست معنی [ازدواج با خویشاوندان] می داده، بر اثر سؤ تعبیر واژه هایی که معادل [دختر] و [خویش] و [خواهر] بوده، به [ازدواج با محارم] تفسیر شده و مایه گمراهی ملا نقطه ایهای یونانی و رومی و ارمنی و مسیحی و اسلامی و حتی زرتشتی گردیده است.  که متضاد  هردو  در دیگر منابع نیز به چشم میخورد.
     
تاریخ
١ هفته پیش

Inbreeding به جفت گیری افراد وابسته یا هم‌خون یا هم ریشه اشاره دارد. این امر منجر به کاهش بقا و تولید مثل (تناسب باروری) می‌شود و در اکثر گونه های گیاهی و جانوری به عنوان تنزل همخونی شناخته می‌شود. 

Outbreeding به جفت گیری بین افراد از جمعیت ها، زیرگونه ها یا گونه های مختلف اشاره دارد.

٢٢,٥١٠
طلایی
٢٤
نقره‌ای
٤٦١
برنزی
١٦٥
تاریخ
١ هفته پیش

پاسخ شما