Customer Segmentation در بازار یابی
Customer Segmentation
در بازار یابی چه مفهومی داره ؟
١ پاسخ
Customer Segmentation یا همون بخشبندی مشتریان، یه روش تو بازاریابیه که میاد مشتریها رو به گروههای مختلف تقسیم میکنه. این تقسیمبندی بر اساس ویژگیهای مشترک مشتریها انجام میشه. حالا این ویژگیها میتونن چیزای مختلفی باشن، مثل سن، جنسیت، درآمد، محل زندگی، رفتار خرید و غیره.
حالا چرا این کار رو میکنن؟ چون وقتی مشتریها رو به گروههای کوچیکتر تقسیم میکنی، میتونی بهتر بفهمی هر گروه چه نیازها و خواستههایی داره. اینجوری میتونی محصولات و خدماتت رو بهتر بهشون ارائه بدی و تبلیغاتت رو هدفمندتر کنی. مثلاً اگه بدونی یه گروه از مشتریهات بیشتر به محصولات لوکس علاقه دارن، میتونی تبلیغات و پیشنهادات خاصی براشون داشته باشی.
به طور خلاصه، بخشبندی مشتریان کمک میکنه که بازاریابیات دقیقتر و مؤثرتر باشه و بتونی بهتر به نیازهای مشتریهات پاسخ بدی. اینجوری هم مشتریها راضیتر میشن و هم کسبوکارت رشد میکنه.