پرسش خود را بپرسید

معنی اصطلاح تخصصی " Peak ground acceleration (PGA)"

تاریخ
١ ماه پیش
بازدید
١٩

معنی اصطلاح تخصصی

 " Peak ground acceleration (PGA)"

چیه ؟

١,٤٣٣
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
١٩

١ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

اصطلاح تخصصی "Peak ground acceleration (PGA)" به بیشترین شتاب زمینی که در طول لرزشهای زلزله در یک مکان رخ میدهد، اشاره دارد. PGA معادل دامنه بزرگترین شتاب مطلق ثبت شده در یک اکسلروگرام در یک سایت در طول یک زلزله خاص است . لرزش زلزله معمولاً در سه جهت رخ میدهد، بنابراین، PGA اغلب به اجزای افقی و عمودی تقسیم میشود. شتابهای افقی PGA معمولاً بزرگتر از آنهای در جهت عمودی هستند، اما این همیشه صادق نیست، بهویژه نزدیک به زلزله های بزرگ.

PGAیک پارامتر مهم برای مهندسی زلزله است و حرکت زمین پایه طراحی زلزله (DBEGM) اغلب بر اساس PGA تعریف میشود . 

بر خلاف مقیاسهای ریشتر و مقدار لحظهای، این یک اندازهگیری از انرژی کل (بزرگی یا اندازه) زلزله نیست، بلکه بیشتر به این معناست که زمین در یک نقطه جغرافیایی خاص چقدر میلرزد .

 مقیاس شدت مرکالی با استفاده از گزارشها و مشاهدات شخصی برای اندازهگیری شدت زلزله استفاده میشود، اما PGA توسط ابزارها، مانند اکسلروگرافها، اندازهگیری میشود . این میتواند با شدتهای ماکروسیسمیک در مقیاس مرکالی مرتبط باشد .اما این ارتباطات با عدم قطعیت زیادی همراه هستند .

PGA میتواند به صورت کسری از g (شتاب استاندارد ناشی از جاذبه زمین، معادل نیروی g) به عنوان یک عدد اعشاری یا درصد؛ در m/s² (1 g = 9.81 m/s²)؛ یا در چند برابر Gal، که 1 Gal برابر با 0.01 m/s² است (1 g = 981 Gal)، بیان شود .

١٩,٣٥٥
طلایی
٢٦
نقره‌ای
٤١٣
برنزی
١٧٧
تاریخ
١ ماه پیش

پاسخ شما