پرسش خود را بپرسید

مرجع رسیدگی شکایت های مردم نسبت به آیین نامه ها

تاریخ
٥ ماه پیش
بازدید
٢١٣

مرجع رسیدگی شکایت های مردم نسبت به آیین نامه ها,ماموران و یا دستگاه های دولتی کدام تشکیلات می باشد ؟




 

٠ %

دیوان عالی کشور

١٠٠ %

دیوان عدالت اداری

٤ پاسخ
٠ %

دیوان رسیدگی به جرایم کارکنان دولت

٠ %

دادگستری کل استان تهران

٢,٦٨٨
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
١٥٠

٤ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:
پاسخ کاربر: گزینه‌ی دوم

پاسخ صحیح دیوان عدالت اداری است. مطابق اصل ۱۷۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأمورین یا واحدها یا آیین نامه های دولتی و احقاق حقوق آنها، دیوانی به نام «دیوان عدالت اداری» زیر نظر رئیس قوه قضاییه تاسیس می گردد.

بنابراین، دیوان عدالت اداری مرجع رسیدگی به شکایت‌های مردم نسبت به آیین‌نامه‌ها، ماموران و یا دستگاه‌های دولتی است. این دیوان صلاحیت رسیدگی به شکایت‌های زیر را دارد:

  • شکایت از آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های دولتی که خلاف قانون یا شرع یا خارج از حدود اختیارات مقام تصویب کننده باشند.
  • شکایت از تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی که متضمن تضییع حقوق یا منافع عمومی یا حقوق اشخاص باشند.
  • شکایت از رفتار و اعمال ماموران دولتی که در اجرای وظایف محوله موجب تضییع حقوق یا منافع عمومی یا حقوق اشخاص شوند.

شعب دیوان عدالت اداری در تهران و سایر مراکز استان‌ها مستقر هستند. افراد می‌توانند شکایت خود را به صورت حضوری یا از طریق پست به دیوان عدالت اداری ارسال کنند.

٧٢,٣٧٩
طلایی
١١٣
نقره‌ای
٧٣٨
برنزی
٩٧٠
تاریخ
٥ ماه پیش
پاسخ کاربر: گزینه‌ی دوم
١
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
١
تاریخ
٥ ماه پیش
پاسخ کاربر: گزینه‌ی دوم
٢,٢٦٦
طلایی
٠
نقره‌ای
٣٢
برنزی
٣٩
تاریخ
٥ ماه پیش
پاسخ کاربر: گزینه‌ی دوم
١٢١
طلایی
٠
نقره‌ای
١
برنزی
٨
تاریخ
٥ ماه پیش

پاسخ شما