پرسش خود را بپرسید

تفسیر و مفهوم این بیت از مولوی چیست ؟؟؟

تاریخ
٣ هفته پیش
بازدید
١٠٧

نی خَمُش کُن در عَدَم رو در عَدَم ناچیز شو

چیزها را بین که از ناچیزها بِشْناختم

تفسیر و مفهوم این بیت از مولانای جان رو با زبان عامیانه لطفاً بفرمایید

٤,٥٠٦
طلایی
٠
نقره‌ای
١٢٥
برنزی
٩٥

٤ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

مولانا ااعتقاد داره که هستی از عدم زایش پیدا می ککنه

دولت همه سوی نیستی بود

می جوید اابلهش ز هستی

کارگاه صنع حق چون نیستی ست

خداوند در عدم هستی ها رو ایجاد میکنه و تا زمانی که شما برای خودت ماهیت قایل هستی دست صنعت خداوند رو از خودت دور میکنی

پس درا در کارگه یعنی عدم

جای هست است این عدم از وی مرم

تاریخ
٣ هفته پیش

درود و وقت بخیر سعید عزیز
ممنون از همراهی و پاسخ درست، کوتاه و قابل درک شما🙏💐
مولانا بسیار در مورد عدم گفتند
سپاس آن عدمی را که هست ما بربود
ز عشقِ آن عدم آمد جهانِ جان به وجود

-
٣ هفته پیش

این بیت از مولانا جلال‌الدین محمد بلخی یک مضمون عارفانه و عمیق دارد، اما می‌شود آن را به زبان ساده این‌طور فهمید:

نی خَمُش کُن در عَدَم رو در عَدَم ناچیز شو
چیزها را بین که از ناچیزها بِشْناختم

معنی واژه‌ها

  • خمش کن = ساکت شو، از هیاهو و ادعا دست بکش.
  • عدم = نیستی؛ در عرفان یعنی رها شدن از خودخواهی و منیّت.
  • ناچیز شو = خودت را بزرگ و مهم نبین، فروتن باش.

معنی ساده و عامیانه

مولانا می‌گوید:

«این‌قدر درگیر "من، من" و خودنمایی و ادعا نباش. کمی از خودت، خواسته‌هایت و غرورت فاصله بگیر. وقتی از این خودبینی خالی شوی، آن وقت حقیقت‌های بزرگ را می‌بینی. من ارزش و حقیقتِ چیزهای مهم را از دل همین بی‌ادعایی و خالی شدن از خود فهمیدم.»

یک مثال روزمره

فرض کن لیوانی پر از آب گل‌آلود باشد. تا وقتی پر و آشفته است، چیزی ته آن دیده نمی‌شود. اما وقتی آرام بگیرد و زلال شود، همه‌چیز معلوم می‌شود.

مولانا می‌گوید دل و ذهن انسان هم همین‌طور است؛ تا وقتی پر از غرور، ادعا، قضاوت و هیاهوی «من» باشد، حقیقت را نمی‌بیند. باید کمی «ناچیز» شد تا «چیزهای بزرگ» را دید.

مفهوم عرفانی

در عرفان مولانا، «عدم» به معنی نابود شدن جسم نیست؛ بلکه یعنی:

  • رها شدن از خودپرستی،
  • کنار گذاشتن تکبّر،
  • و خالی شدن از وابستگی‌های نفسانی.

وقتی انسان به این حالت برسد، به شناخت عمیق‌تر خدا، جهان و خودش می‌رسد.

اگر بخواهم خیلی خودمانی خلاصه کنم، مولانا دارد می‌گوید:

«تا وقتی فکر می‌کنی خیلی چیزی هستی، خیلی چیزها را نمی‌بینی. وقتی از غرور و خودبزرگ‌بینی خالی شوی، تازه چشم دلت باز می‌شود و حقیقت را می‌فهمی.»

٢٢,٠٧٣
طلایی
٦
نقره‌ای
٢,٣٣٥
برنزی
١٣١
تاریخ
٣ هفته پیش

درود و وقت بخیر امیر عزیز
سپاسگزارم بابت پاسخ جامع شما🙏🙏

-
٣ هفته پیش

در کنجی به زندگی بی هیجان و آرام راضی نشو  بلکه قدم در دنیای نیستی بگذار و فناشو،به ناچیز بودن خودت قانع باش  و  مغرور نشو 

چشم بگشا و پیرامونت را نگاه کن  زیرا من چیزهای زیادی از همین ناچیزها آموختم

١٩٩,٠٩٥
طلایی
٢١٤
نقره‌ای
١,٦٤٤
برنزی
١,٦٧٣
تاریخ
٣ هفته پیش

درود و وقت بخیر حمید رضا جان
ممنونم از همراهی و پاسخ های جامع، کوتاه و درست🙏💐

-
٣ هفته پیش

درود

مولانا خطاب به مخاطب میگه:

«بسه دیگه! انقدر خودت رو نگیر، انقدر فکر نکن کسی هستی و این منِ بزرگ و پرادعا رو وسط نینداز. ، تا وقتی درگیر منیت هستی   و فکر میکنی کسی شدی  ، نمیتونی به حقیقت برسی»

این دیدگاهِ «از هیچ به همه چیز رسیدن» همیشه یکی از کلیدی‌ترین حرف‌های مولاناست.

٢,٤٩١
طلایی
٠
نقره‌ای
٢٤
برنزی
٢٥
تاریخ
٣ هفته پیش

درود و وقت بخیر
ممنون از پاسخ عامیانه و قابل فهمتون 🙏💐

-
٣ هفته پیش

پاسخ شما