پرسش خود را بپرسید

شعر زیررا معنا کنید .

تاریخ
١ ماه پیش
بازدید
٥٩

ما کافرکفریم و خداکافرماست                     مابنده ی اونیستیم ،اوبنده ی ماست .

٣٧,٣١٤
طلایی
٢٧
نقره‌ای
٥٨١
برنزی
٣٦٢

٤ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

سلام:

من هم معتقدم، این ابیات، که با شناخت قبلی از پرسشگر، برتفکر دوگانه انگاری وفلسفۀ کوانتومی بر خواسته از آن دلالت دارد، برای عام وحتی خواص در یک خاص مخصوص(دینی وغیر دینی)، از نوعی، تفکر ورفتارهنجار شکن وبلکه، ضدارزش( اشتباه فاحش)منتج به نتیجه شده، تلقی می گردد.انسان در معنی خلیفۀ خدا بر زمین، می تواند هم، بر قهر وهم بر مهربانی خدا گواهی دهد(با رفتارش).اگر بخواهم، خارج از تفاسیر موجود عرفانی، مطلب واجد ارزش ویا معنای غیر متعارفی را اضافه کنم، (درنقش خارج از ترکیب) "کافر کفر"، جدایی از مسیر انسانی و"کفر کافر"، تقابل در برابر یگانگیست.در مصرع اول، در حالت نقش در ترکیب، کسی که، موجب کفر ما شده، خدا از باب، عدم رفتار توحیدی ماست.به مصداق؛ ؛رنجور عشق دوست چنانم که هر دید رحمت کند الا دل نامهربان دوست.بی حسرت از جهان نرود هیچ کس به در الا شهید به تیر از کمان دوست(سعدی)...مصرع دومش هم نوعی بیان تضادیست...(در همین معنی)

١٥,٠١٠
طلایی
٧
نقره‌ای
٨٥
برنزی
١٤٥
تاریخ
٤ هفته پیش

بسیار زیبا وعالی وکامل ومفید پاسخ داده شده است .
سپاس ازدانش شما

-
٤ هفته پیش

خواجه سیم پاش =حاکم کریم و سخی و بخشنده و کسی که همیشه درحال بخشیدن و بذل کردن به مستمندان ونیازمندان است ‌.

درحال بریزو بپاش و بخشیدن به نیازمندان است . 

٣٧,٣١٤
طلایی
٢٧
نقره‌ای
٥٨١
برنزی
٣٦٢
تاریخ
٤ هفته پیش

سلام جناب آقای دارابی، ضمن تشکر از بذل محبت شما که انسان را بیش از پیش دلگرم می کند. اعتقادم در کلیت بسیاری از واژه ها واصطلاحات، حتی در فرهنگ لغت های معروف، توجهی به نقش ها و ترکیبات . . . نمی شود. بنابراین با خلط مباحث مواجه هستیم در ضمن اگر بتوان یک گروه در خصوص موضوعات تخصصی ایجاد کرد، با کمال میل علاقمندم. بایداز جزیره ای خارج شویم.

-
٤ هفته پیش

یک موضوع در مورد خواجه سیم پاش، نظرم را جلب کرده وان اینه که اگه قرار بود بر بخشندگی دلالت کند ، دیگر اصطلاح نمی خواست. !نظر شماچیست؟ضمنا ای کاش موقعیتی میشد با هم صحبت تلفنی داشته باشیم، ممنون می شوم.

-
٤ هفته پیش

در همین معنی:در این شعر سعدی  بر همین تضاد و استعاره همراه با کنایه تاکید دارد.

 ای پیک پی خجسته که داری نشان دوست / با ما مگو به جز سخن دلنشان دوست
حال از دهان دوست شنیدن چه خوش بُوَد / یا از دهان آن که شنید از دهان دوست
 

ای یار آشنا ، عَلَم کاروان کجاست ؟ / تا سر نهیم بر قدم ساربان دوست
 گر زر فدای دوست کنند اهل روزگار / ما سر فدای پای رسالت رسان دوست
 

 دردا و حسرتا که عنانم ز دست رفت / دستم نمی رسد که بگیرم عنان دوست
 رنجور عشق دوست چنانم ، که هر که دید / رحمت کند ، مگر دل نامهربان دوست
 

ا گر دوست بنده را بکُشد یا بپرورد / تسلیم از آنِ بنده و فرمان از آنِ دوست
گر آستین دوست بیفتد به دست من / چندانکه زنده ام ، سر من و آستان دوست
 

 بی حسرت از جهان نرود هیچ کس به در / الّا شهید عشق به تیر از کمان دوست
 بعد از تو هیچ در دل سعدی گذر نکرد / وآن کیست در جهان که بگیرد مکان دوست

١٥,٠١٠
طلایی
٧
نقره‌ای
٨٥
برنزی
١٤٥
تاریخ
٤ هفته پیش

سپاس ودرود

-
٤ هفته پیش

این بیت دارای لحنی شوریده، عارفانه و جسورانه است که شبیه به سخنان حلاج، بایزید بسطامی و برخی دیگر از عرفای سرکشدر تاریخ تصوف به نظر می‌رسد. درک این بیت بدون در نظر گرفتن زمینه‌ی عرفانی آن ممکن است به سوءبرداشت منجر شود.

تحلیل معنایی بیت:

1️⃣ “ما کافر کفر ایم و خدا کافر ماست”

• اگر «کفر» را به معنای پوشاندن حقیقت بگیریم، این جمله می‌تواند نشان‌دهنده‌ی حجاب میان انسان و خدا باشد؛ یعنی ما در غفلت به سر می‌بریم، همان‌طور که خداوند نیز خودش را از ما پنهان کرده است.

• اما اگر «کفر» را در معنای رایجش یعنی انکار و طغیان در نظر بگیریم، این جمله اشاره به نوعی وحدت وجودی و نفی دوگانگی دارد، یعنی خداوند و انسان در بازی هستی، نقش‌هایی متقابل دارند.

2️⃣ “ما بنده‌ی او نیستیم، او بنده‌ی ماست”

• این عبارت در نگاه نخست ساختارشکنانه و مخالف برداشت‌های معمول دینی به نظر می‌رسد. اما در عرفان، چنین جملاتی بیانگر اتحاد عاشق و معشوق است.

• در برخی مکاتب عرفانی، گفته می‌شود که خدا بدون تجلی در مخلوقات، شناخته نمی‌شود؛ پس در این معنا، خداوند به نوعی به انسان نیاز دارد تا خودش را در او به ظهور برساند.

مفهوم کلی بیت:

این بیت در چارچوب اندیشه‌ی وحدت وجود و عشق الهی معنا پیدا می‌کند. شاعران و عارفانی مانند مولانا، ابن عربی، حلاج، بایزید بسطامی و عین‌القضات همدانی گاهی از چنین تعابیری استفاده کرده‌اند تا نشان دهند که خدا و انسان در تجربه‌ی عشق و معرفت به یکدیگر گره خورده‌اند.

📌 توجه:

چنین ابیاتی اغلب رمزآلود و دارای تفاسیر چندگانه هستند و نباید آن‌ها را صرفاً از منظر شریعت یا عقل متعارف بررسی کرد.

٦٩٦
طلایی
٠
نقره‌ای
١٦
برنزی
٦
تاریخ
٤ هفته پیش

بسیار خوب ومفید و عارفانه وعاشقانه توضیح داده اید . درود برشما وسپاس بیکران ازدانش عرفانی شما .

-
٤ هفته پیش

سلام هیلدای عزیز، شما هم که از مایی، زنده باد، افرین، واقعیتشو بخوای با احترام به خانم های محترم سرزمینمان که فخر ما هستند، کمتر دیدم، خانمی با این حس قوی و غیرمتعارف از حیث مثبت بودن.

-
٤ هفته پیش

پاسخ شما