پرسش خود را بپرسید

طه درقران مخفف چیست؟

تاریخ
٤ روز پیش
بازدید
١١٩

دوستان معنی دقیق طه درقران چی هست؟

مخفف چه کلمه ایه؟

لطفا کامل شرح بدید

٣٠٠
طلایی
٠
نقره‌ای
٢
برنزی
٦

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

سلام. 

ترکیبهایی مانند «طه» « الم» «حم» و  موارد دیگه توی قرآن رو که در ابتدای 29 سوره وجود دارند، «حروف مُقَطّعه» میگن. یعنی حروف قطع شده.  چند نکته:

اولا، چرا به اینها مقطعه میگن: چون در ادبیات، معمولا اگه چند حرف جدا جدا نوشته بشن، با اسامی خود حرف میخونیم و اگه حروف، متصل به هم نوشته بشن، در قالب یک کلمه میخونیم. مثلا «ج م ل» رو اگه بخوایم بخونیم، میگیم: جیم میم لام. اما همین سه حرف اگه متصل باشند، در قالب یک کلمه میخونیم، مثلا «جَمَل». اما در  قرآن ترکیبی وجود  داره که به صورت متصل نوشته شده اند، اما به صورت قطعه قطعه و جدا جدا تلفظ میشن. مثل هم «طه» که اینطوری قرائت میشن «طا ها»؛ یا مثلا «الر» که «الف لام را» تلفظ میشه. 

دوما، اینها چه معنی ای میدن؟ در منابع اسلامی و تفاسیر، تقریبا نظر همه بزرگان و صاحب نظران اینه که این حروف، رمزی بین خدا و رسولش هستند و هیچ کسی دیگه نمیدونه معنا و مفهومشون رو. گرچه یه عده  تلاش میکنند یه منظورهایی به این حروف بدن، اما نظر همه اینه که کسی غیر از خدا و اولیائش از معنا و رمز این حروف با خبر نیستش.

اما مشهوره که «طه» و «یس»، علاوه بر این که جزو حروف مقطعه هستش و رمز و مفهومش رو کسی نمیدونه، از اسامی پیامبر اسلام هم هستش. شاید علت اصلی  رو این بدونند که توی این سوره ها، بلافاصله بعد از این حروف مقطعه، خداوند پیامبرش رو خطاب قرار میده. 

٩٩٤
طلایی
٠
نقره‌ای
٩
برنزی
٧
تاریخ
٤ روز پیش
معنی طه در قرآن

طه یکی از حروف مقطعه در ابتدای سوره طه در قرآن کریم است. درباره معنی این دو حرف اقوال مختلفی وجود دارد:

  1. طه به معنای "ای مرد" است، یعنی ای پیامبر
  2. طه به معنای "ای طالب الحق الهادی الیه" است، یعنی ای که طالب حق و هدایت کننده خلق به سوی آنی
  3. طه به معنای "آرام کردن" است

بنابراین، طه در آغاز سوره طه، خطاب به پیامبر اکرم (ص) است و معنای آن "ای محمد" یا "ای مرد" می‌باشد. قرآن کریم با این دو حرف آغاز می‌شود تا پیامبر را مورد خطاب قرار دهد و او را به آرامش و هدایت دعوت کند.

مخفف چه کلمه ای است؟

طه مخفف کلمه ای نیست و یک کلمه مستقل قرآنی است که در ابتدای سوره طه آمده است. این دو حرف جزء حروف مقطعه قرآن هستند که در ابتدای برخی سوره‌ها آمده‌اند و معنای دقیق آنها روشن نیست.بنابراین، طه یک کلمه مستقل قرآنی است که در ابتدای سوره طه قرار گرفته و به عنوان خطاب به پیامبر اکرم (ص) به معنای "ای محمد" یا "ای مرد" می‌باشد. معنای دقیق این دو حرف در میان مفسران قرآن اختلاف نظر وجود دارد.

٣٤٥,٧٣٦
طلایی
٢٥٥
نقره‌ای
٣,٧٤١
برنزی
٢,٢٩٩
تاریخ
٤ روز پیش

پاسخ شما