پرسش خود را بپرسید

"صورتی بر نیاید ز دست / که نقشش معلم ز بالا نبست"

تاریخ
١ ماه پیش
بازدید
٤٠

مفهوم

 "صورتی بر نیاید ز دست / که نقشش معلم ز بالا نبست" 

در ابیات

مرا صورتی بر نیاید ز دست که نقشش معلم ز بالا نبست
 گرت صورت حال بد یا نکوست نگارندهٔ دست تقدیر، اوست

 به چه چیزی اشاره دارد؟

٢,١٦٤
طلایی
٠
نقره‌ای
١
برنزی
٨٩

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

 ایه ی 27 سوره ی نازعات او خدایی است که همه آنچه را (از نعمتها) در زمین وجود دارد، برای شما آفرید، سپس به آسمان پرداخت و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود، و او به هر چیز آگاه است". (29) سوره بقره. "و زمین را بعد از آن گسترش داد"، (30) سوره نازعات. چنان که در آیات شریفه بالا می بینید خداوند یک بار می فرمایند که نخست زمین آفریده شد و بار دیگر حکم به تقدم آفرینش آسمان دارند.

من از خودم نوآوری خاصی ندارم و هرچقدر هم که زیبا این نقشها را بیآفرینم مانند شاگرد مدرسه ای در کلاس هنر هستم که نقش اولیه را معلم هنر پیش از من کشیده و من در حقیقت سرگرم کپی کاری هستم و هنر خاصی ندارم. چرا که آفرینش اولیه دشوار است.من نمی‌توانم نقشی را بیافرینم که قبلاً آموزگار مدل آن را نکشیده باشد.
١٣,٤٤٧
طلایی
١٠
نقره‌ای
١٨٣
برنزی
٧٤
تاریخ
١ ماه پیش

هر آفریده‌ای که امروز می‌بینیم پیش از آن که ما به‌وجود بیاییم در علم خدا موجود بوده،  یا به تعبیر کلامی اعیان ثابته، با عالم الست هم ارتباط دارد.

و هر نقشی، چه خوب و چه بد، در تقدیر ما اینطور بوده و الان جاری شده، به نوعی جبر گرایی رو مطرح می‌کنه و اهمیت تقدیر رو، و نگارندهٔ دست تقدیر رو هم خداوند می‌دونه که قضا و قدر در دست اوست. البته عقاید در باب جبر و اختیار بسیار متنوع هست و هر گروهی از مسلمانان شیعه و سنی و حنفی و … اعتقاد خودشون رو دارند.

٢٢٥
طلایی
٠
نقره‌ای
٤
برنزی
١
تاریخ
١ ماه پیش

پاسخ شما