پرسش خود را بپرسید

این بیت نغز از مثنوی را معنی کنید و مفهوم آنرا بیان نمایید

تاریخ
٤ روز پیش
بازدید
٢٤

عقل من گنجست و من ویرانه‌ام
گنج اگر پیدا کنم دیوانه‌ام

✏ «مولانا»
 

٥,٦٢٦
طلایی
١
نقره‌ای
١٥٠
برنزی
٣١٨

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

درود

جلال‌الدین رومی عقل و خرد را به گنج همانند نموده که در ویرانه‌ی تن(چراکه تن رو به تباهی‌ست) جای دارد و خردمند را به دیوانه مانند کرده.

برای خردمندِ راستین چون  تنها خرد گنج است و پیرایه‌ها و زر و زیور گیتی را بی‌ارزش می‌داند  پس از نگاه مردمِ بیمایه،  دیوانه  پنداشته می‌شود!

معمولا چون مردم دیوانگان را از میان خود می‌راندند به‌ناچار آن بیچارگان در بیغوله‌ها و ویرانه‌ها می‌ ‌زیستند و

ممکن بود که در کندوکاو اتفاقی خود به گنجی دست یابند.

بنابراین مولای رومی می‌گوید اگر انسان گنجِ راستین(خرد)  را در ویرانه‌ی تن کندوکاو کند و بیابد و  بایسته‌های آن را در خود بپروراند که یکی از آنها پرهیز از پیرایه‌ها و زرق‌وبرقهای میرا و ناپایدار  جهان‌ست،  نشانه‌ی این خردمندی  این خواهد بود که او را دیوانه خواهند دانست.

٤١,٦٢١
طلایی
٦
نقره‌ای
١٨٤
برنزی
٣٨٧
تاریخ
٣ روز پیش

این بیت از مولانا در مثنوی معنوی به زیبایی به مفهوم عقل و خودشناسی اشاره دارد. در اینجا، مولانا از استعاره “گنج” برای عقل استفاده کرده است و خود را به “ویرانه” تشبیه می‌کند.

معنی بیت:
  • عقل من گنج است و من ویرانه‌ام: مولانا می‌گوید که عقل او مانند گنجی ارزشمند است، اما خودش (بدن یا نفس او) مانند ویرانه‌ای است که این گنج در آن پنهان شده است.
  • گنج اگر پیدا کنم دیوانه‌ام: اگر این گنج (عقل) را پیدا کند و به آن دست یابد، دیوانه خواهد شد. این دیوانگی به معنای شور و شوق و عشق الهی است که او را از حالت عادی خارج می‌کند.

مفهوم بیت: مولانا در این بیت به این نکته اشاره دارد که عقل و خرد انسان بسیار ارزشمند است، اما تا زمانی که درک و شناخت عمیقی از آن نداشته باشد، مانند گنجی پنهان در ویرانه است. وقتی انسان به شناخت واقعی از عقل و خرد خود برسد، به حالتی از شور و شوق و عشق الهی دست می‌یابد که او را از حالت عادی خارج می‌کند و به نوعی دیوانگی معنوی می‌رسد. این دیوانگی، نشانه‌ای از رسیدن به حقیقت و شناخت عمیق‌تر از خود و خداوند است.

٣٤,٠٥٢
طلایی
٣٠
نقره‌ای
٤٤١
برنزی
١١١
تاریخ
٢ روز پیش

پاسخ شما