پرسش خود را بپرسید

ایدئال‌های زیبایی

تاریخ
٣ ماه پیش
بازدید
١١٧

چرا ما ایرانی‌ها (یا خیلی از ماها) خصیصه‌های فنوتیپیک انسان‌های اروپایی، مثل موهای بلوند، پوست سفید یا  چشمان رنگی را به عنوان ایدئال زیبایی می‌دانیم؟  

آیا در فرهنگ ما خیلی قبل‌تر ایدئال‌های زیبایی دیگری حاکم بوده؟ 

٤١٢
طلایی
٠
نقره‌ای
٤
برنزی
٩

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

رسانه ها، اینترنت،فقر اقتصادی و فرهنگی از جمله عواملی هستند که بر این روش نگریستن اثر میگذارند.

از طرف دیگه به خصوص در شرایط کنونی وقتی ایرانی ها خودشون رو با کشورهای پیشرفته و مرفه مقایسه میکنن و میبینن علیرغم شایستگی هایی که دارن، در سطح زندگی بسیار پایین تری(از لحاظ مالی،رفاه،انواع آزادی های فردی و مدنی، احترام و ....)  نسبت به اونا دارن زندگی میکنن، ناخودآگاه اونها رو از خودشون بالاتر تصور میکنن و سعی میکنن که با شبیه کردن ظاهر خودشون با اونها،  خلائی که در روح و فکرشون به وجود اومده پر کنن و به آرامشی دروغین دست پیدا کنن.

٢٢٠,٢٥٣
طلایی
٧٢
نقره‌ای
٩٤٣
برنزی
٩٨٤
تاریخ
٣ ماه پیش

فقر احمق می‌کند.

٤,١٩٨
طلایی
٢
نقره‌ای
٦٠
برنزی
١٨
تاریخ
٣ ماه پیش

من شک دارم که این به خاطر فقر باشد یا اینکه صرفا به خاطر فقر باشد. این ایدئال های زیبایی فقط در جامعه ی ما نیست، بلکه در جامعه های آسیایی شرقی یا حتی کشورهای ثروتمند عربی هم مدل های روسی وارد می کنند یا روسپی های اروپایی قیمت بالاتر هستند. پس فقط مسئله ی جامعه ی ما نیست، بلکه هم جامعه های ثروتمندتر و هم فقیرتر. این ایدئال های زیبایی دربین فرهنگ های کهنی مثل چین و ژاپن هم معتبر است و فقط درمورد مردها صادق نیست، بلکه همینطور زن ها ( فکر می کنم، آمار علمی ای ندارم ) .

-
٣ ماه پیش

بله، صرفا به خاطر فقر نیست ولی فقر نقش به سزایی داره در این رفتار. شما شخصی رو تصور کنید که در نتیجه فقر از کودکی نتونسته خیلی از استعدادهاشو پرورش بده، فکر می کنید چنین شخصی در بزرگسالی چیزی برای عرضه داره که اعتماد به نفسِ لگدمال شده ش رو زنده کنه؟ یا از نظر سلامتِ جسمانی میتونه اون فاکتورهای مربوط به سلامت رو که در زیبایی نقشِ به سزایی دارن مثل پوستِ خوب، دندون خوب، موی سالم، اندام رو فرم و . . . رو داشته باشه؟

-
٣ ماه پیش

یا از نظر پوشش میتونه لباسهایی رو متناسب با موقعیتهایی که در اون قرار میگیره تهیه کنه که مثلا با لباسِ مهمونیش واردِ دانشگاه نشه؟ یا دستِ کم لباسهایی رو تهیه کنه که از نظر دوخت و الگو متناسب دوخته شده باشن؟ یا از نظر رشد فکری که مستقیما نتیجه ی داشتن منابع آموزشی خوبه میتونه در حدی قرار بگیره که پاسخگوی ایرادگیریانِ بی فکر ِظاهر بین باشه؟

-
٣ ماه پیش

ولی آیا واقعا ایده آلهای زیبایی در کشوری مثل کره جنوبی همون ایده آلهای اروپایی و آمریکاییه؟ زنها و مردهایی که از فرط لاغری انگار رنگِ ورزش رو ندیدن! چهره های عروسکی! مردهای آرایش کرده و زیر ابرو برداشته! . . .
آیا مغایرت عینک زدن با زنانگی در کشوری مثل کشور ژاپن جزو ایده آلهای زیبایی آمریکاییه؟

-
٣ ماه پیش

من در یوتیوب یک سری ویدئوهای مختلفی دیدم که آسیایی های شرقی هم انسان های اروپایی رو جذاب می دونن. مثلا یک برنامه درمورد زن های آسیایی دیده بودم که به قول معروف دور پسرهای اروپایی می گشتن.
من فکر می کنم ایدئال های زیبایی آسیایی ها هم تحت تأثیر الگوهای غربی هم قرار گرفته، اما به جنبه های بومی هم ترکیب شده، مثل خود ما.
من به خودم هم که نگاه می کنم درک زیبایی مشابه دارم. مثلا زن های اروپایی و خاورمیانه ای رو جذاب می دونم و زن های آفریقایی رو برای مثال ناجذاب.

-
٣ ماه پیش

در هر صورت این سوال برای من ایجاد شده که این ایدئال ها چطور در ذهن ما شکل گرفته. اینستاگرام را که باز می کنید، خیلی از ایرانی هایی که پارتنر غربی گرفتن، فقط به خاطر نشان دادن پارتنر غربی شان تبدیل به اینفلوئنسرهای فالووربالا می شوند. این بحث برای من جذاب هست، اما همینطور بحث پیچیده و چندلایه ایه.

-
٣ ماه پیش

پاسخ شما