پرسش خود را بپرسید

کدام یک از گزینه‌های زیر، نام یکی از داستان‌های شاهنامه است؟

تاریخ
٢ هفته پیش
بازدید
٨٠

کدام یک از گزینه‌های زیر، نام یکی از داستان‌های شاهنامه است؟
الف) داستان رستم و سعد
ب) داستان فریدون و ضحاک
ج) داستان کیومرث و جمشید
د) گزینه ب و ج 
ه) همه موارد
و) هیچکدام 

١٩٩,٠٠٠
طلایی
٢١٥
نقره‌ای
٢,٢٠٧
برنزی
٧,١٣٥
عکس پرسش

٧ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

گزینه ه همه موارد

٢,٩٦٤
طلایی
٠
نقره‌ای
٤
برنزی
٢٣
تاریخ
١ هفته پیش

در عالم عشق تا دلم سلطان گشت 
آزاد ز كفر و فارغ از ايمان گشت 
اندر ره خود مشگل خود خود ديدم 
از خود چو برون شدم رهم آسان گشت 
مهستی گنجوی 

١٩٩,٠٠٠
طلایی
٢١٥
نقره‌ای
٢,٢٠٧
برنزی
٧,١٣٥
تاریخ
٦ روز پیش

من نکردم خلق تا سودی کنم 
بلکه تا بر بندگان جودی کنم 
من نگردم پاک از تسبیحشان 
پاک هم ایشان شوند و دُرفشان 
گر نماز و روزه ات فرموده‌ام 
ره به سوی خویشتن بنموده‌ام 
مثنوی معنوی، دفتر دوم.

١٩٩,٠٠٠
طلایی
٢١٥
نقره‌ای
٢,٢٠٧
برنزی
٧,١٣٥
تاریخ
١ هفته پیش

همه موارد درست هست. گزینه الف ، نبرد رستم فرخزاد  باسعد بن ابی  وقاص در نبرد قادسیه هست. همون آخرِ شاهنامه که به اشتباه می‌گویند خوش است! 

١,٠٨٤
طلایی
٠
نقره‌ای
١٢
برنزی
١٥
تاریخ
١ هفته پیش

درود بر شما سرکار بانو ژیلا، بله آفرین🌹🙏
پرسش کمی گمراه کننده است چون نام سعد نامأنوس هست و کمتر کسی متوجه میشود که منظور سعدوقاص ملعون است که به تحریک غاصبین به ایران عزیز حمله کرد، البته شاهنامه فردوسی با قدمت هزار ساله در حال حاضر بعنوان کتاب معتبر تاریخی و مستند برای پژوهشگران است و

اینکه میگویند شاهنامه آخرش خوش است، جنبه تمسخر و کنایه دارد، چون بسیاری از حکایات شاهنامه در پایان تلخ میشود، مثلاً اسفندیار سردار نامی ایران در مقابل رستم قرار میگیرد و کشته میشود، یا سهراب ندانسته به دست پدرش کشته میشود، که همین سهراب کشان بخش غمگینی از شاهنامه است، یا سیاووش در نهایت مظلومیت کشته میشود، و

و اصطلاح شاهنامه آخرش خوش است، معادل جوجه را آخر پاییز میشمارند هست، البته نکته ای را اضافه کنم که هیچگاه از پاسخ اشتباه ترس نداشته باش، چون همین ترس قدرت پاسخ دادن را از ما میگیرد، من خودم دائماً با خودم تکرار میکنم: آره همه اشتباه میکنند، و منم اشتباه میکنم، و این یه چیز کاملاً طبیعیه. . در عوض اگر کسی بهم بگه فلان مطلب را اشتباه نوشتی، نه تنها ناراحت نمیشوم، بلکه

خوشحال هم میشوم، همان مطلب را دوباره مرور میکنم، و کلی کیف میکنم که یکی راهنماییم کرده، و کلی هم ازش تشکر میکنم، بعدش نکته را اصلاح میکنم تا کسی به اشتباه نیفته، محیط آبادیس خیلی خوب، آموزنده و آرامش بخش هست، در اینترنت کمتر محیط سالمی مثل آبادیس پیدا میشه که بی حاشیه باشه. از صبر و حوصله شما سپاسگزارم، درود و بدرود🙏🙏

افسوس كه اطراف گلت خار گرفت 
زاغ آمد و لاله را به منقار گرفت 
سيماب زنخدان تو آورد مداد 
شنگرف لب لعل تو زنگار گرفت 
مهستی گنجوی 

١٩٩,٠٠٠
طلایی
٢١٥
نقره‌ای
٢,٢٠٧
برنزی
٧,١٣٥
تاریخ
١ هفته پیش

گزینه دال درسته چون شامل ب و ج میباشد مهربان🌼

٨٩,٨٥٨
طلایی
٦٧
نقره‌ای
٦٥١
برنزی
١,٢٩٢
تاریخ
١ هفته پیش

درود بر محمد جان گلم🙏🌻🌹
الهی که روبراه باشی رفیق خوبم
فردوسی جان میگه:
خروشی برآمد ز رستم چو رعد
یکی تیغ زد بر سر اسپ سعد
بدست یکی سعد وقاص نام
نه بوم و نژاد و نه دانش نه کام
دارم تقلب بهت میرسونم🤣

پس گزینه ه همه موارد درسته عزیزجان

-
١ هفته پیش

پاسخ درست:

✅ د) گزینه ب و ج

در شاهنامه داستان‌های:

فریدون و ضحاک

و نیز بخش‌های مربوط به کیومرث و جمشید

وجود دارند.

اما «رستم و سعد» از داستان‌های شاهنامه نیست؛ احتمالاً با «رستم و سهراب» اشتباه شده است.

بنابراین پاسخ صحیح: گزینه د.

٢٠,٠٩٢
طلایی
٦
نقره‌ای
٢,٣٢٨
برنزی
١٢٧
تاریخ
١ هفته پیش

پاسخ شما