پرسش خود را بپرسید

این بیت از اشعار قاآنی را معنی کنید و مفهوم آنرا بیان نمایید

تاریخ
١ ماه پیش
بازدید
٧٠

گویی دلت چرا نشد از هجر من غمین
آن قدر تنگ شد که درو جای غم نماند

- قاآنی
 

٥,٦٢٦
طلایی
١
نقره‌ای
١٥٠
برنزی
٣١٨

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

در واقع شاعر از صنعت "غلو یا hyperbole : exaggerated statements or claims not meant to be taken literally") و نیز  تجاهل العارفmystic dubitationیکی از آرایه های معنوی شعر « تجاهل العارف» است . یعنی انسان دانا وآگاه عمداًخود را به نادانی می زند ویا تظاهر به نادانی می کند .در روز مره نیز گاهی پیش می آید که مردم از آن استفاده می کنند .مثلا ً معلم به دانش آموز می گوید : توباید درس بخوانی یا من ؟ یا مردی به همسرش می گوید: نمی دانم تو باید غذا بپزی یا من ؟ و.... این آرایه معمولاًبه صورت سوال بیان می شود ودر پایان عبارت باید علامت سوال گذاشت .  این آرایه برای بیان شگفتی ،مبالغه در تشبیه یا توبیخ مخاطب به کار می رود .

  مثلاًحضرت  سعدی  می فرمایند :

ندانم این شب قدر است یا ستاره روز /تویی برابر من یا خیال در نظرم ؟) استفاده نموده است. و می گوید می پرسی اگر عاشق من هستی پس چرا دلت برایم تنگ نشده،  آنقدر دلم برایت تنگ شده که حتا جای نگهداری غم را نیز ندارد. در واقع سرگرم لاف عاشقی است!

عشق در لاف محبت بخزد میمیرد                                         عاشق آن است که بجنگد سر معشوقه خویش!

 این صنعت به وفور بکار برده می شود مانند بیت معروف : گفتی زخاک بیشترند اهل عشق من    از خاک بیشتر نه که کمتریم ما!

١٣,٤٤٧
طلایی
١٠
نقره‌ای
١٨٣
برنزی
٧٣
تاریخ
١ ماه پیش

سلام، این بیت از قاآنی به بررسی احوال قلب و دل عاشق می‌پردازد. در این بیت، معشوق به عشق خود (شاعر)  خطاب می‌کند و از او سوال می‌کند که چرا دلش از جدایی و هجر او غمگین و متاثر نشده است. به نوعی،معشوق انتظار دارد که دل  شاعر  به خاطر دوری او دچار درد و رنج شود.

در مصرع دوم، شاعر می‌گوید که دل  آن‌قدر تنگ و فشرده شده است که دیگر جایی برای غم و اندوه نمانده است. این عبارت می‌تواند نشان‌دهنده حالت‌های عاطفی یا فکری عمیق باشد؛ به طوری که دل شاعر عاشق به قدری درگیر و مشغول است که نمی‌تواند احساس غم کند یا گنجایش غم را ندارد.

مفهوم کلی بیت:
این بیت احساسات عمیق عاشقانه را به تصویر می‌کشد و  میگوید،  شدت  دلتنگی و هجران باعث تسلیم شدن و عدم شکایت شده است.

٥,٣٠١
طلایی
٦
نقره‌ای
٢٠٧
برنزی
١١٧
تاریخ
١ ماه پیش

پاسخ شما