پرسش خود را بپرسید

معنی این بیت شعر مولانا

تاریخ
١ هفته پیش
بازدید
٣٩

ماننده فرعون  خدا رانشناخت      چون برق گرفت عالمی را بگداخت

٣ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

این بیت تلمیح داره به داستان غرق شدن فرعون و یارانش در رود نیل که میگه هرکسی که مثل فرعون خدا رو نشناسه وقتی رعد و برق گرفت و طوفان شد عالمی (در رود نیل) را به یغما ببرد...

٨٣٥
طلایی
١
نقره‌ای
٢٠
برنزی
٣
تاریخ
١ هفته پیش

سلام، این بیت از مولانا در دیوان شمس آمده است. معنای آن به این صورت است:

شعر "ماننده فرعون خدا را نشناخت / چون برق گرفت عالمی را بگداخت" به ضعف و کبر انسان‌ها اشاره دارد که در برابر قدرت و عظمت خداوند، دچار غفلت می‌شوند. 
معنی و تحلیل:
1. مانند فرعون: اشاره به فرعون، پادشاه مصر که به دلیل تکبر و غروری که داشت، خداوند را نادیده گرفت و در برابر نشانه‌های الهی مقاومت کرد.
2. خدا را نشناخت: به بی‌خبری و ناآگاهی انسان‌ها از حقیقت خداوند و قدرت او اشاره دارد. این ناآگاهی باعث می‌شود که مردم در برابر خداوند تصمیمات نادرست بگیرند.
3. چون برق گرفت عالمی را بگداخت: تجلی قدرت و عظمت خداوند به صورت ناگهانی و غیرمنتظره (مانند برق) است و تأثیر آن همگان را متأثر می‌کند.

نتیجه‌گیری:
این شعر به نوعی یادآور نکته‌ای اخلاقی و هشداردهنده است: انسان‌ها باید به یاد داشته باشند که خداوند برتر و بزرگ‌تر از هر چیزی است و نباید به خودبینی و غرور دچار شوند؛ چرا که این می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای آن‌ها داشته باشد.

٤,١٤٨
طلایی
٥
نقره‌ای
١٦٧
برنزی
٩٩
تاریخ
١ هفته پیش

سلام، معنی بیت:

"مانند فرعون خدا را نشناخت": اشاره به فرعون مصر دارد که ادعای خدایی می‌کرد و خدا را نمی‌شناخت.
"چون برق گرفت عالمی را بگداخت": تجلی قدرت و عظمت خداوند به صورت ناگهانی و غیرمنتظره (مانند برق) است و تأثیر آن کل دنیا را متأثر می‌کند.

این بیت به طور کلی به نادانی فرعون در برابر خداوند اشاره دارد. این شعر به نوعی یادآور نکته‌ای اخلاقی و هشداردهنده است: انسان‌ها باید به یاد داشته باشند که خداوند برتر و بزرگ‌تر از هر چیزی است و نباید به خودبینی و غرور دچار شوند؛ چرا که این می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای آن‌ها داشته باشد.

٤,١٤٨
طلایی
٥
نقره‌ای
١٦٧
برنزی
٩٩
تاریخ
١ هفته پیش

پاسخ شما