پرسش خود را بپرسید

چرا فرنسا پایتخت عطر شده؟

تاریخ
١ ماه پیش
بازدید
٨٩

کشور فرنسا مشهور شد به پایتخت عطر.
مهمترین علت این امر: 

اشراف (نما) فرنسا بجای رعایت از امور بهداشتی وشستن بدن با آب

 از "عطر -ادکلن" استفاده میکردند

به تاریخ "کاخ ورسای (به فرانسوی: Château de Versailles " رجوع شود.
 

٩٤,٣٦٧
طلایی
٦٤
نقره‌ای
٢٣٣
برنزی
٢٤٨

٣ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

در حقیقت باید بگوییم که فرانسه اولین کشوری نیست که عطر را اختراع کرده است؛ زیرا عطرسازی برای نخستین بار در بین النهرین پایه گذاری شد و یونانیان و رومیان باستان اولین مردمانی بودند که عطر را به دنیا معرفی نمودند.در گذشته افراد برای تهیه آب در اروپا با مشکلات فراوانی رو به رو بودند. فرانسوی ها نیز به دلیل شیوع بیماری های واگیردار، حمام رفتن را عامل بسیاری از بیماری ها می دانستند و در نتیجه استحمام برای مردم کاری دشوار و خطرناک محسوب می شد با توجه به نظرسنجی‌های صورت گرفته، بيش از ۳۵ درصد از جمعیت جوان و ميان‌سال فرانسه در طول روز حتی یک بار هم دست و صورت خود را نمی‌شويند! همچنین آن‌ها فقط یک بار در هفته حمام می‌كنند و این رسم و رسومات و باورهای عموم مردم جامعه از گذشتگانشان نشات می گیرد.

گفته میشود لویی چهاردهم، پادشاه فرانسه، در طول عمر خود تنها یک بار حمام کرده بود؛ چون اشراف فرانسوی، افتخار می کردند که خود را بی نیاز از استحمام و تمیزی جلوه دهند. لوئی پانزدهم هم در حالی که خود در طول حیاتش هرگز استحمام نکرده بود، نگران بود همسرش، مادام دوپمپادور، در اثر حمام روزانه زيبایی خود را از دست بدهد و از اينكه می‌ديد، زيبايی ناتمام همسرش آب رفتنی نيست، خيلی متعجب بود!

با آنکه در قرون وسطی نظافت و شستشو رواج پیدا کرده بود، اما در عصر رنسانس به دلیل شیوع بیماری طاعون، حمام های عمومی به دستور پزشک هنری دوم بسته شدند. از این رو افراد برای پنهان کردن بوی نامطبوع بدن خود، به استفاده از عطرها روی آوردند. این در حالی بود که وجود مزارع گسترده در کشور فرانسه مهد عطر که منبعی غنی از بهترین و گرانبهاترین مواد اولیه ساخت عطر به شمار می رفت، موجب شد تا تولید عطر در این کشور محبوب شود و از کیفیت بالایی نیز برخوردار شود. تمامی این عوامل کشور فرانسه را به مهد عطرسازی دنیا تبدیل کرد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین عطرهای فرانسه در شهر گراس تولید شدند. این شهر به دلیل داشتن دشت ها و مزارعی مملو از گل ها و سایر مواد اولیه سازنده عطر به عنوان پایتخت عطر جهان مشهور شد.هنگامی که کاترین دمدیسی با هنری دوم، پادشاه فرانسه ازدواج کرد، کارگاه عطرسازی اش را از کشور ایتالیا به دربار فرانسه منتقل نمود. کارگاه این عطرساز ایتالیایی مجهز به راهرویی مخفی بود که مستقیما به قصر ملکه راه داشت. این امر موجب می شد تا امکان سرقت فرمول عطرهای او وجود نداشته باشد. در زمان هنری دوم، فرانسه به پایتخت عطرسازی دنیا تبدیل شد.

در سال ۱۳۵۶ دستکش های معطری وارد بازار فرانسه شدند و با استقبال بی نظیری نیز مواجه گردید. این دستکش ها زمینه تولید سایر محصولات معطر نظیر پوست، لباس و حتی لوازم خانگی معطر را ایجاد نمودند.

در اواخر قرن ۱۸ میلادی با کشف الکل و استفاده از آن در صنعت عطرسازی، نخستین ادوکلن ها تولید شدند. در ادوکلن ها از ترکیباتی همچون لیمو، نارنج و رزماری نیز بهره برده می شد. ادوکلن ها کاربردهای دیگری نیز داشتند که از جمله آنها می توان به خوشبو کردن آب حمام، دهان و نوشیدنی ها اشاره نمود. به مرور طراحی بطری های عطر نیز مورد توجه قرار گرفت و از شکل ساده خود خارج شدند.

یکی دیگر از عطرهای معروف فرانسه گیوتین نام داشت که در دوره انقلاب کبیر فرانسه عرضه شده بود و از انقلابیون گرفته تا مردم عادی از آن استفاده می کردند.

مهم ترین زمان به اوج رسیدن صنعت عطرسازی و شناخته شدن فرانسه، دوره ناپلئون بناپارت بود که در آن دوران، اسانس سازی در شهر گراس انجام می شد. طبق گفته های مورخان، شخصی آلمانی به نام رادولف، پایه گذار علم شیمی اسانس ها بود. پس از آن نیز آنتوان لاووازیه که در شهر گراس پایه های این علم را توسعه داد، نقش مهمی در صنعت اسانس سازی و عطر بر عهده داشت.

کاترین مدیچی، اشراف زاده ی ایتالیایی پس از ازدواج با هنری دوم، پادشاه فرانسه، تحول عظیمی در آینده ی عطرهای دنیا به وجود آورد. در آن زمان دو شهر ونیز و فلورانس در ایتالیا در ساخت عطر شهره بودند اما کاترین پس از ازدواج، عطرسازش را با خود به دربار فرانسه آورد. پس از آن و از زمان هنری دوم بود که فرانسه به مهد عطر شهرت یافت.

به علاوه ی این باورهای غلطی که در بالاتر گفته شد، در گذشته افراد برای تهیه آب در اروپا با مشکلات فراوانی رو به رو بودند. در این حین فرانسوی ها نیز به دلیل شیوع بیماری های واگیردار، استفاده ی اشتراکی آبها را در حمام های عمومی، عامل بسیاری از بیماری ها می دانستند. از این رو استحمام برای مردم کاری دشوار و خطرناک محسوب می شد. با آنکه در قرون وسطی نظافت و شستشو رواج پیدا کرده بود، اما در عصر رنسانس به دلیل شیوع بیماری طاعون، حمام های عمومی به دستور پزشک هنری دوم بسته شدند.در این زمان بود که مردم برای رهایی از بوی نامطبوع ناشی از عدم استحمام به استفاده از عطرها روی آوردند.

از دیگر عوامل رونق صنعت عطر سازی در این کشور، وجود مزارع گسترده به عنوان منبعی غنی از بهترین و گرانبهاترین مواد اولیه ساخت عطر بود که موجب محبوبیت هر چه بیشتر عطر در این کشور شد.

پس از سلطنت هنری دوم ( ۱۵۵۹-۱۵۴۷ ) و در اواخر قرن ۱۸ میلادی و در پی کشف الکل نخستین ادوکلن ها پدید آمدند. در ادوکلن ها از ترکیباتی همچون لیمو، نارنج و رزماری نیز استفاده می شد.

در ابتدا به دلیل آنکه عطر ها صرفا به عنوان تقلیل دهنده بوی بد بدن استفاده می شدند با داشتن ترکیباتی مانند مشک، عنبر و عصاره گل ها رایحه ای بسیار تند داشتند. این دسته عطر ها به دلیل بوی تند و ماندگاری بسیار بالایی که روی بدن داشتند بسیار مورد پسند مردم آن زمان واقع شدند. اما رفته رفته و به مرور زمان وقتی دوباره استحمام به روند عادی زندگی مردم برگشت و دیگر نیازی به عطرهای بسیار تند نبود، روایح معتدل تر شدند و پس از کشف صنعتی الکل در حدود هزار سال پیش توسط زکریای راضی، به طور کلی ساختار عطر و تغییر کرده و به تعادل رسید.

در این زمان بود که مردم از دغدغه ی حذف بوی بد بدن رها شده بودند و در پی استفاده از مواد معطر و ادلکن در موقعیت های بیشتری بر آمدند. مثل خوشبو کردن حمام، دهان و نوشیدنی ها. از ظرف دیگر وقتی علاقه ی مردم به عطر و ادکلن بیشتر میشد طراحان اقدام به طراحی ظروف زیبای عطرها کردند.

پس از آن گام بزرگی که در صنعت عطر سازی دنیا و به خصوص کشور فرانسه برداشته شد اسانس سازی در دوره ناپلئون بناپارت در شهر گراس بود. بر اساس گفته ی مورخان، شخصی آلمانی به نام رادولف، پایه گذار علم شیمی اسانس ها بود. که بعد از آن نیز آنتوان لاووازیه در شهر گراس پایه های این علم را توسعه داد.

با گسترش صنعت در فرانسه و اروپا، و ایجاد انقلاب صنعتی، عطر سازی به عنوان یک صنعت اختصاصی برای کشور فرانسه تلقی شد. به دنبال این اتفاق، مغازه های کوچک و کسب و کارهای خرد سرمایه های خود را جمع کردند و کارخانه های تولید عطر را احداث کردند. این چنین شد که رفته رفته تحول بزرگی در صنعت عطر سازی ایجاد کردند و عطر به عنوان سوغات کشور فرانسه شهرت پیدا کرد.

تاریخ
١ ماه پیش

من اصلا بحثی درباره پاک بودن یا نبودن اونا نکردم.من گفتم گیریم که این حرف شما درست باشه و من هم قبول کنم که اونها کار احمقانه ای انجام میدادن و به جای شتشوی بهداشتی  بدن شون با آب تمیز، با عطر  خودشون رو گربه شور می کردن.
سوال من این بود که خب این کار در حال حاضر تبدیل شده به یک منفعت ملی براشون که سالیانه میلیاردها دلار از کنار اون در میارن.خب ایرادش چیه؟ یک کار غلط اجدادشون رو تبدیل کردن به یک کار خوب.ایرادی داره؟؟؟؟

٢٣٢,٣٣١
طلایی
٨٠
نقره‌ای
١,٠٥٥
برنزی
١,٠٣١
تاریخ
١ ماه پیش

نتیجه گیری اشتباه!
اسانس ومواد اولیه از ایران میگیرند وبا نام تجاری خودشان میفروشند.
اغلباً به علت "خودتحقیری" هست.
. . .
مورد قابل بحث وتأمّل است.
هدف از سوالم؛ فریب خوردن به ظواهر غرب وغرب زدگی ها وامریکا و. . .
هوشیار باشیم.

-
١ ماه پیش

بدن شون رو به جای آب با عطر و ادوکلن میشستن اشراف فرانسه؟؟!!!🙄😮🤯

گیریم که مقاله ای که بهش استناد کردی، درست بگه.

خب اشکالش چیه؟؟

دارندگی و برازندگی؟؟

در اسلام هم که شما طرفدار و ترویج دهنده سرسخت اون هستی، که توصیه شده به استفاده از عطر و معطر کردن بدن.

نشده؟؟؟؟

خب اشکالش چیه پس؟ یه زمانی فرانسوی ها مصرف افراط گرایانه ای در عطر داشتن.اما این سبب خیر شده براشون و امروزه درآمد سرشاری از این راه کسب میکنن.ایرادش چیه؟؟؟؟

این طرز تفکر بسته و مهاجم سرمنشاش از کجاست؟؟؟؟؟

٢٣٢,٣٣١
طلایی
٨٠
نقره‌ای
١,٠٥٥
برنزی
١,٠٣١
تاریخ
١ ماه پیش

پدر بزرگ؛ اول تاریخ رو مطالعه کنید وسوال خوب بخون سپس ایراد بگیر!
با آب بدنشان اصلاً نمیشستند وفقط با کهنه ( پارچه ) خودشان پاک میکردند ودر کوچهای اطراف کاخ دور میریختند.
و عطر را میزدند تا اثر بد بویی کم میشه.
پاکی کجاست؟؟؟؟
. . .
ادامه دارد. . .

-
١ ماه پیش

پاسخ شما