مراد از "کشته تشنه" و"آب " و"آب رسان" در بیت زیر بترتیب چه کسانی هستند
هم کشتهٔ تشنه آب یابد
هم آب رسان ثواب یابد
✏ «نظامی»
عامری نجد نوفل
قیس لیلی نوفل
مجنون لیلی ابن السلام
ابن السلام لیلی نوفل
٥ پاسخ
پرسش خیلی زیباییه و از اون بیتهاییست که نظامی توش با چند واژه، یه مفهوم عمیق عاشقانه و انسانی رو پیچیده. 👇
هم کشتهٔ تشنه آب یابد / هم آبرسان ثواب یابد
🔍 تو این بیت، سه نقش اصلی داریم:
- کشتهٔ تشنه: کسی که در حسرت وصال میسوزه و طاقت نداره… که طبیعتاً مجنونه.
- آب: همون وصال لیلی یا تعبیر لطیفترش، عشق و حضور لیلی.
- آبرسان: کسی که زمینهی این رسیدن رو فراهم میکنه… یعنی نوفل.
نوفل، پادشاهی بود که مجنون بهش پناه برد و او هم سعی کرد واسطه بشه تا مجنون و لیلی به هم برسن. حتی با پدر لیلی وارد گفتوگو شد، گرچه پدرش مخالفت کرد، اما نیت نوفل خیر بود. پس بهخوبی نقش آبرسان رو ایفا میکنه.
👈 بنابراین مصداقهای این سه واژه در بیت به ترتیب چنین هستند:
مجنون / لیلی / نوفلکه معادلش در گزینهها میشه: قیس، لیلی، نوفل
و جواب درست: ✅ گزینه دوم
🧠 نظامی تو این بیت یه نکتهٔ جالب انسانی هم میگه:
اگه کسی عاشق واقعی باشه و یکی دیگه هم تلاش کنه کمکش کنه، هر دو بهرهمند میشن. عاشق به عشقش میرسه (آب)، و یاریرسان، ثواب میبره.
✍️ شاید شما هم تجربه کرده باشید که کمک به وصل کسی، گاهی خودش یه جور وصله… یا دستکم، آرامشی از جنس معنا توش هست.
📚 منابع پیشنهادی برای تحلیل دقیقتر و فهم فضای فکری و معنایی نظامی:
- نظامیشناسی – دکتر محمد روشن
- پژوهشی در خمسهٔ نظامی – دکتر عبدالحسین زرینکوب یا مینوی
🍃 خلاصه اینکه گاهی انسان بودن یعنی همین: سعی کنیم کسی رو به چیزی برسونیم که تشنهشه. حتی اگه خودمون فقط کنار اون چشمه بایستیم...
گزینه دوم
هم کشته تشنه آب یابد.
هم آب رسان ثواب یابد.
چون قاصد شد پیام او برد .
شد شیشه مهر در میان خرد.
دادند جواب کین نه راهست.
لیلی نه گلیچه قرص ماهست.
کس را سوی ماه دسترس نیست.
نه کار تو کار هیچکس نیست.
بسیار زیبا🙏
درود بر شما
بسیار عالی
درود بر شما
بسیار عالی