پرسش خود را بپرسید

نظام نوشتاری مصر باستان

تاریخ
٢ هفته پیش
بازدید
٣٣

نظام نوشتاری مصر باستان (هیروگلیف) چگونه بود و چه کاربردی داشت؟

١,٤٩٢
طلایی
٠
نقره‌ای
١
برنزی
٤٤

١ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

هیروگلیف (Hieroglyph) به معنی «کنده‌کاری مقدس» است، این واژه یونانی است و از دو پاره تشکیل یافته‌است: hieros به معنی «مقدس» و glupho به معنی «کنده‌کاری».

هیروگلیف مصری‌ها یکی از قدیمی‌ترین روش‌های نوشتن است. برخی از این نوشته‌ها به ۳ هزار سال پیش از میلاد برمی گردد. خط هیروگلیف در مدتی بیش از ۳۰۰۰ سال زبان نوشتنی مصری‌ها بوده‌است و کنده‌کاران و صنعتگران آن را در دیوار آرامگاه‌ها، ستونها، تندیسها، مهرها و … به کار برده‌اند. این دبیره که در حدود ۵ هزار سال پیش، و بر پایه تلفیقی از الفبا و تصویرنگاری مشتق شد. طرز نگارش آن به دو صورت عمودی و افقی بود که در آغاز هیروگلیف عمودی و سپس افقی پدید آمد. هیروگلیف مصری شامل عناصر واژه‌نگاشت، هجانگار و الفبا به همراه ترکیب آنها با مجموع ۱۰۰۰ کارکتر مجزا است.

هیروگلیف برخلاف بسیاری از دبیره‌ها هم می‌تواند از راست به چپ نوشته  شود و هم از چپ به راست، هم افقی و هم عمودی.

  1. سطرهایی که از راست به چپ نوشته می‌شود و از پی هم پایین می‌رود.
  2. سطرهایی که از چپ به راست نوشته می‌شود و از پی هم پایین می‌رود.
  3. ستون‌هایی که از بالا به پایین نوشته می‌شود و از پی هم راست می‌رود.
  4. ستون‌هایی که از بالا به پایین نوشته می‌شود و از پی هم چپ می‌رود.

دانستن سمت حرکت (چپ به راست یا راست به چپ) با نظر اندر نویسه‌ها پیداست. هرگاه نویسه‌ها (مثلاً نقوش انسان‌ها یا حیوانات) به راست بنگرند جهت نوشته از راست به چپ است و هرگاه به چپ بنگرند جهت نوشته از چپ به راست است؛ یعنی نقوش نویسه‌ها همواره به ابتدای خط می‌نگرند. این قابلیت آینه‌ای شدن نوشته در تزئینات و نقش‌های معابد و ساختمان‌ها و جز آن سودمند افتاده‌است.

در خط هیروگلیف نویسهٔ فاصله وجود ندارد از این رو مرز میان کلمات در آن مشخص نیست و همین خواندن متن‌های هیروگلیف را دشوارتر می‌کند.

* باز نشر از سایت ویکی‌پدیا: 👇

https://fa.wikipedia.org/wiki/هیروگلیف_مصری

٢٢,٣٤٠
طلایی
٢٣
نقره‌ای
٤٥٥
برنزی
١٦٥
تاریخ
١ هفته پیش

پاسخ شما