پرسش خود را بپرسید

برهان«درجات كمال»ارسطو را در یه مقدمه و نتیجه گیری

تاریخ
١١ ماه پیش
بازدید
٢٠٤

سلام .برهان

«درجات كمال»ارسطو

 را در یه مقدمه و نتیجه گیری   را میشه توضیح بدید

٢,٣١٧
طلایی
١
نقره‌ای
١
برنزی
١٠٥

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

برهان درجات کمال ارسطو

- مقدمه:

  • ارسطو در کتاب "مابعدالطبیعه" خود، برهانی برای اثبات وجود خدا ارائه می‌کند که به "برهان درجات کمال" معروف است.
  • این برهان بر اساس این ایده است که در جهان، موجودات مختلفی وجود دارند که هر کدام در مقایسه با دیگری، از کمال بیشتری برخوردارند.
  • ارسطو معتقد است که باید یک موجود کامل مطلق وجود داشته باشد که مبدأ و غایت همه موجودات دیگر باشد.

- مراحل برهان:

  1. وجود موجودات با کمالات مختلف: در جهان، موجودات مختلفی وجود دارند که هر کدام در مقایسه با دیگری، از کمال بیشتری برخوردارند.
  2. مقایسه موجودات: ما می‌توانیم موجودات را با هم مقایسه کنیم و بگوییم که کدام یک کامل‌تر است.
  3. وجود سلسله مراتب کمال: موجودات، در سلسله مراتبی از کمال قرار دارند.
  4. نیاز به موجود کامل مطلق: وجود سلسله مراتب کمال، به وجود یک موجود کامل مطلق نیاز دارد.
  5. خداوند به عنوان موجود کامل مطلق: موجود کامل مطلق، خداوند است.

- نتیجه گیری:

  • برهان درجات کمال، یکی از براهین فلسفی برای اثبات وجود خدا است.
  • این برهان بر اساس ایده سلسله مراتب کمال در موجودات استدلال می‌کند.
  • این برهان مورد نقد و بررسی فلاسفه مختلف قرار گرفته است.

نقدهای برهان:

  • نقد دایره ای بودن: برخی فلاسفه معتقدند که این برهان دایره ای است، زیرا وجود موجود کامل مطلق را از پیش فرض می‌گیرد.
  • نقد وابستگی به مفاهیم ذهنی: برخی فلاسفه معتقدند که این برهان به مفاهیم ذهنی مانند "کمال" وابستگی دارد و ممکن است در مورد همه افراد صدق نکند.

با وجود این نقدها، برهان درجات کمال ارسطو، یکی از براهین مهم فلسفی برای اثبات وجود خدا است.

٧٧,٠٥٧
طلایی
١١٦
نقره‌ای
٧٩١
برنزی
١,٠٣١
تاریخ
٩ ماه پیش

با سلام

این برهان  ربطی به وجود خدا ندارد. صرفاً یک تحلیل است از  حرکت موجودات از قوه به فعل. توضیح اینکه  موجودات یا حرکت دارند یا ندارند  اگر حرکت دارند یعنی از قوه به فعل در حرکت هستند برای کسب کمال مختص خود. موجوداتی که حرکت ندارند یا  فعلیت مطلق هستند یا اصلاً فعلیت ندارند. آنکه اصلا فعلیت و صورت ندارد هیولای اولی و آنکه صورت صرف است عقل یا مفارقات است که حرکت از قوه به فعل ندارد و به قول ارسطو صورت و فعلیت صرف است . 

پاسخ شما