پرسش خود را بپرسید

شعرو آرایه های ادبی ،

تاریخ
٤ روز پیش
بازدید
١٠٩

دربیت زیر چه آرایه هایی وجود دارد ؟

جان بی جمال جانان ،میل جهان ندارد 

هرکس که این ندارد حقا که آن ندارد .

٤٠,٢٧٦
طلایی
٣٢
نقره‌ای
٦٢٧
برنزی
٣٧٨

٣ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

پارادوکس

واج آرایی 

تاریخ
٢ روز پیش

درود واج آرایی حرف( ج)و( شاید (ن),جان و جهان جناس ناقص افزایشی

٣٠,٤٥٥
طلایی
٢٢
نقره‌ای
٥٦٣
برنزی
٢٩٧
تاریخ
٤ روز پیش
۱. مراعات نظیر (تناسب):

بین واژه‌های «جان»، «جمال»، «جانان»، «جهان»، و «میل» نوعی هماهنگی معنایی وجود دارد. همه‌ی آن‌ها به حوزه‌ی هستی، عشق و هستی‌شناسی تعلق دارند.


۲. تضاد:

بین «دارد» و «ندارد» در دو مصراع، تضاد ایجاد شده. همین‌طور، تقابل ضمنی میان «جمال جانان» و «میل به جهان».


۳. تکرار (موسیقایی):

واژه‌ی «ندارد» دو بار در پایان هر مصراع تکرار شده و به نوعی تأکید و انسجام موسیقایی ایجاد کرده.


۴. جناس ناقص افزوده:

بین «جان» و «جانان» جناس ناقص دیده می‌شود. این بازی لفظی باعث زیبایی آوایی می‌شود.


۵. ایهام:
  • واژه‌ی «جهان» می‌تواند هم به معنای دنیای مادی و هم به معنای حیات و هستی باشد.
  • «آن» در مصراع دوم نیز ایهام دارد: هم می‌تواند به عشق، کمال یا جمال جانان اشاره کند و هم به معنویت و حقیقت هستی.

۶. تقابل مفهومی (پارادوکس درون‌مایه):

در مصراع اول می‌گوید: «جان بدون حضور معشوق، میلی به دنیا ندارد» و در مصراع دوم تأکید می‌کند: «کسی که معشوق ندارد، در واقع هیچ چیز ندارد». این دو در کنار هم مفهوم عمیق عاشقانه و عارفانه‌ای می‌سازند.


۷. سجع (در حد لطیف):

در پایان هر دو مصراع «ندارد» آمده و این توازن صوتی باعث ایجاد نوعی سجع زیبا می‌شود، گرچه در شعر موزون سنتی، سجع بیشتر در نثر به‌کار می‌رود.


۱. تفسیر:
  • اگر انسان از وصال یار یا درک جمال معشوق بی‌بهره باشد، زندگی برایش بی‌معنا و بی‌ارزش است.
  • «جمال جانان» در اینجا اشاره‌ای به عشق الهی یا حضور معشوق کامل دارد.
  • مصراع دوم تأکید می‌کند که اگر کسی این «وصال» یا «حضور» را ندارد، واقعاً هیچ چیز ندارد؛ یعنی همه‌چیز در عشق خلاصه می‌شود.

۲. زاویه‌ی عرفانی بیت:

این بیت از شعر عرفانی به‌شمار می‌آید. در ادبیات عرفانی:

  • «جان» = نفس پاک یا روح
  • «جمال جانان» = خداوند یا حقیقت مطلق
  • «جهان» = دنیای فانی، زودگذر و سطحی
  • نتیجه: کسی که به خداوند نرسد، هیچ‌چیز واقعی ندارد؛ چون همه‌چیز ناپایدار و بی‌ارزش است.

۳. زاویه‌ی عاشقانه:

در تعبیر دنیوی و زمینی‌تر:

  • اگر معشوق نباشد، زندگی معنایی ندارد.
  • کسی که عشق واقعی نداشته باشد، گویا هیچ‌چیز ندارد.

۴. سبک زبانی بیت:

  • ساده و روان اما عمیق
  • وزن این بیت: مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن (وزن رایج در اشعار تغزلی)
  • بیان آن به‌ظاهر ساده‌ است، اما لایه‌های فلسفی، عاشقانه و عرفانی دارد.

۵. ساختار نحوی:
  • هر دو مصراع با ساختار شرطی و نتیجه‌ای طراحی شده‌اند.
  • مثلاً: اگر «این» نباشد، «آن» هم نیست. این نوع بیان باعث تأکید و تأثیر عاطفی می‌شود.

    ٥,٤٦٧
    طلایی
    ٣
    نقره‌ای
    ٣٤٢
    برنزی
    ٦٣
    تاریخ
    ٤ روز پیش

    پاسخ شما