آرایه های مربوط به بیت برآمد بادی از اقصای بابل هبوبش خاره در و باره افکن
آرایه های مربوط به بیت برآمد بادی از اقصای بابل هبوبش خاره در و باره افکن
١١ پاسخ
معنی بیت:
از دوردست های بابل بادی بلند شد که وزشش سنگ خاره شکافنده و اسب بر زمین افکن بودچون خاره در و باره افکن صفت هستن بنابراین تشبیه وجود نداره
هبوب خاره در و باره افکن باشد کنایه از قدرت و صلابت و شدت باد
بادی که سنگ را بشکافد و اسب را به زمین بندازد اغراق است
بین «باد،برامد،هبوب» مراعات نظیر
...هبوبش خاره در(بود)و (هبوبش) باره افکن(بود)
بنابراین« بود» به قرینه معنوی حذف شده
«هبوبش» به قرینه لفظی حذف شده
بیت «برآمد بادی از اقصای بابل / هبوبش خاره در و باره افکن» از غزلیات حافظ شیرازی است و دارای آرایههای ادبی متعددی میباشد. در ادامه به برخی از این آرایهها اشاره میکنم:
1. تشخیص: در این بیت، باد به عنوان یک موجود زنده توصیف شده است که میتواند تأثیراتی بر محیط بگذارد و احساسات را منتقل کند.
2. تضاد: تضاد بین دوری (اقصای بابل) و نزدیکی (هبوبش) احساس فاصله و نزدیکی را به تصویر میکشد.
3. استعاره: «بادی» و «هبوب» استعارههایی هستند که به معنای احساسات و یاد معشوق اشاره دارند. باد به عنوان نماد عشق و یاد معشوق عمل میکند.
4. تکرار: تکرار واژه «در» در دو بخش از بیت، تأکید بر تأثیر باد بر محیط و احساسات شاعر دارد.
5. کنایه: «خاره در و باره افکن» به معنای پراکندن عواطف و احساسات در فضاست که به نوعی کنایه از تأثیر عمیق عشق بر زندگی شاعر است.
6. تصویرسازی: تصویر باد که از دوردستها میوزد، تصویری زیبا و شاعرانه از عشق و یاد معشوق ایجاد میکند.
این بیت از منوچهری دامغانی، شاعر پرآوازه دوره سامانی، از لحاظ آرایههای ادبی بسیار غنی است و تصویر زیبایی از طوفانی سهمگین را به ذهن خواننده متبادر میکند. بیایید برخی از مهمترین آرایههای ادبی به کار رفته در این بیت را بررسی کنیم:
آرایههای معنوی- تشخیص: به باد جان بخشیده شده و آن را قادر به انجام کاری فعال دانستهاند.
- استعاره: "هبوبش" به معنای وزش باد است که در اینجا به جای خود باد آمده است.
- کنایه: "خاره در و باره افکن" کنایه از شدت باد و قدرت تخریب آن است.
- تضمین: واژه "بابل" که نام شهری باستانی است، به عنوان تضمین به کار رفته و به شعر عمق و زیبایی خاصی بخشیده است.
- تشبیب: این بیت میتواند به عنوان تشبیب برای توصیف یک حادثه طبیعی یا حتی یک وضعیت اجتماعی آشفته به کار رود.
- اغراق: با توصیف باد به عنوان نیرویی که سنگها را از جا میکند، شاعر از اغراق برای تأکید بر شدت باد استفاده کرده است.
- تناسب: تناسب بین واژههای "برآمد" و "افکن" و همچنین بین "اقصای بابل" و "خاره در و باره" به زیبایی بیت افزوده است.
تحلیل آرایههای ادبی بیت «برآمد بادی از اقصای بابل هبوبش خاره در و باره افکن»
بیت فوق از نظر ادبی بسیار غنی است و آرایههای مختلفی در آن به کار رفته است. برای درک بهتر این بیت، هر یک از این آرایهها را به همراه توضیحی کوتاه بررسی میکنیم:
آرایههای صوتی
* تشخیص: در این بیت، باد به عنوان یک موجود زنده و فعال توصیف شده است. با عبارت "برآمد" و "هبوبش" به باد جان بخشیده شده و آن را قادر به انجام عمل افکندن سنگها ساخته است. این نوع جان بخشیدن به اشیاء و پدیدههای طبیعی، تشخیص نامیده میشود.
آرایههای معنوی
* استعاره: عبارت "هبوبش خاره در و باره افکن" یک استعاره است. "هبوبش" یعنی وزش باد، به طور کنایی به معنای قدرت و نیروی باد است. این قدرت و نیرو به اندازهای است که میتواند سنگها را از جا بکند و به اطراف پرتاب کند.
* تضاد: تضاد بین "اقصای بابل" (یعنی دورترین نقطه بابل) و "هبوبش" (وزش باد) ایجاد یک کنتراست جالب توجه میکند. باد از دوردست میآید و با قدرت تمام به همه چیز ضربه میزند. این تضاد نشاندهندهی قدرت ناگهانی و مخرب طبیعت است.
آرایههای نحوی
* جناس تام: کلمات "در" و "باره" از نظر تلفظ یکسان هستند اما معنای متفاوتی دارند. این نوع تکرار صداها که به معنای آوایی نیز میافزاید، جناس تام نامیده میشود.
سایر نکات ادبی
* تصویرسازی: این بیت تصویری بسیار قوی از یک طوفان شدید و ویرانگر را در ذهن خواننده ایجاد میکند. با استفاده از کلمات دقیق و پرقدرت، شاعر توانسته است این صحنه را به طور زنده و واقعی به تصویر بکشد.
* وزن و قافیه: این بیت دارای وزن و قافیه مشخصی است که به زیبایی و آهنگین بودن آن افزوده است.
نتیجهگیری:
بیت "برآمد بادی از اقصای بابل هبوبش خاره در و باره افکن" به دلیل استفاده از آرایههای ادبی متنوع و تصویرسازی قوی، یکی از زیباترین و تاثیرگذارترین ابیات شعر فارسی است. این بیت نشان میدهد که چگونه شاعران با استفاده از زبان و ادبیات میتوانند تصاویر ذهنی قدرتمندی را در ذهن مخاطب ایجاد کنند.
نکته: برای تحلیل دقیقتر این بیت، میتوان به بررسی زمینههای تاریخی و فرهنگی آن نیز پرداخت. بابل به عنوان یکی از شهرهای بزرگ و قدرتمند باستان، نمادی از عظمت و شکوه است. استفاده از نام بابل در این بیت، به این معنی است که قدرت باد به اندازهای است که میتواند حتی یک شهر بزرگ و مستحکم را نیز ویران کند.
آرایههای موجود در این بیت عبارتند از:
- تشخیص (جانبخشی به اشیا):
- باد به گونهای تصویر شده که گویی زنده است و میتواند با قدرت خود سنگها و دیوارها را فرو اندازد.
- اغراق:
- قدرت باد به گونهای توصیف شده که سنگها و دیوارها را میافکند، که نشاندهنده بزرگنمایی اثر باد است.
- حسن تعلیل:
- اشاره به اینکه باد از "اقصای بابل" برخاسته است، نوعی دلیل زیبا برای قدرت تخریبی باد ارائه میدهد.
- تضاد (ضمنی):
- «خاره» (سنگ سخت) در تقابل با «هبوبش» (وزش باد) نشاندهنده تضاد میان نرمی و سختی است.
- ایهام:
- «بابل» ممکن است به منطقهای تاریخی اشاره داشته باشد و همچنین میتواند تداعیکننده مفاهیمی مانند بادهای معروف یا افسانهای باشد.
- واجآرایی:
- تکرار صدای «ب» در «بادی»، «بابل»، «هبوبش»، نوعی موسیقی درونی ایجاد کرده است.
بیت «برآمد بادی از اقصای بابل / هبوبش خاره در و باره افکن» از منظر آرایههای ادبی دارای نکات قابلتوجهی است:
1. تشخیص (شخصیتبخشی)
2. اغراق
3. کنایه
4. مراعات نظیر
5. واجآرایی (آلiteration)
6. تضاد (آنتیتز)
این بیت نمونهای از مهارت شاعران کلاسیک در ترکیب تصویرهای زنده و هنرمندانه با آرایههای ادبی است.
این بیت از قصاید منوچهری دامغانی است و دارای آرایه ی اغراق یا مبالغه می باشد.
معنای بیت: بادی از دورترین نقاط بابل شروع به وزیدن گرفت که وزیدن آن باد سنگ خاره را می شکافت و دیوار را واژگون می کرد.
هنگامی که شاعر یا نویسنده، صفتی را در فرد یا پدیدهای آنچنان برجسته نشان دهد که در عالم واقع امکان دستیابی به آن صفت در آن حد و اندازه وجود نداشته باشد، آرایه اغراق آفریده میشود.
در این بیت ادعای شکافته شدن سنگ خاره (خاره در) و واژگون شدن دیوار (باره افکن) اغراق توسط شاعر است.
همچنین دو واژه خاره و باره به علت اختلاف در رد حرف خ و ب دارای آرایه ی جناس اختلافی هستند.
هر گاه دو رکن جناس در یکی از حروف با هم اختلاف داشته باشند به آن جناس اختلافی یا جناس ناقص به حرف میگویند.
آرایههای ادبی شعر:
1. تشبیه: تشبیه باد به نیروی طبیعی دیگر.
2. استعاره: اقصای بابل به معنای دوری و ناشناختگی.
3. تکرار: تأکید بر شدت وزش باد.
4. کنایه: اشاره به تأثیرات باد بر محیط.
5. تجسم: تصویرسازی قوی از وضعیت جوی.
6. حسانگاری: ایجاد حسهای مختلف با توصیف باد.
7. موسیقی درونی: وزن و قافیه شعر.
8. آوایی: صداهای خاص در واژهها.
9. تضاد: تضاد بین آرامش و طوفان.
10. فعلهای حرکتی: توصیف حرکت باد.
11. سجع: هماهنگی آوایی در عبارات.
12. تصویرسازی حسی: توصیف اثرات باد بر طبیعت.
13. تضاد معنایی: تضاد بین سکون و حرکت.
14. تأکید: تأکید بر احساسات یا تصاویر خاص.
بیت «برآمد بادی از اقصای بابل / هبوبش خاره در و باره افکن» از غزلیات حافظ شیرازی است و دارای آرایههای ادبی متعددی میباشد. در ادامه به برخی از این آرایهها اشاره میکنم:
1. تشخیص: در این بیت، باد به عنوان یک موجود زنده توصیف شده است که میتواند تأثیراتی بر محیط بگذارد و احساسات را منتقل کند.
2. تضاد: تضاد بین دوری (اقصای بابل) و نزدیکی (هبوبش) احساس فاصله و نزدیکی را به تصویر میکشد.
3. استعاره: «بادی» و «هبوب» استعارههایی هستند که به معنای احساسات و یاد معشوق اشاره دارند. باد به عنوان نماد عشق و یاد معشوق عمل میکند.
4. تکرار: تکرار واژه «در» در دو بخش از بیت، تأکید بر تأثیر باد بر محیط و احساسات شاعر دارد.
5. کنایه: «خاره در و باره افکن» به معنای پراکندن عواطف و احساسات در فضاست که به نوعی کنایه از تأثیر عمیق عشق بر زندگی شاعر است.
6. تصویرسازی: تصویر باد که از دوردستها میوزد، تصویری زیبا و شاعرانه از عشق و یاد معشوق ایجاد میکند.
بیت مورد نظر شما از شاهنامه فردوسی است و توصیفی از وزش باد شدید دارد که تأثیر آن تا تخریب سنگها و دیوارها پیش میرود. برای شناسایی آرایههای ادبی موجود در این بیت، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1. **تشخیص (Personification)**: باد به گونهای تصویر شده است که گویی موجودی زنده است که توانایی انجام عمل "افکندن" دارد.
2. **اغراق (Hyperbole)**: شدت باد به حدی توصیف شده است که "خاره" (سنگ سخت) و "باره" (دیوار قلعه) را میافکند. این تصویر اغراقآمیز است.
3. **تناسب (Correspondence)**: میان واژههای "بادی"، "هَبوب" (وزش)، "خاره"، و "باره" ارتباط معنایی وجود دارد که به هماهنگی و زیبایی بیت کمک میکند.
4. **واژگان کهن و حماسی**: استفاده از کلمات مثل "خاره"، "باره"، و "هَبوب" که حس و حال حماسی بیت را تقویت میکند.
اگر نیاز به بررسی جزئیتر یا آرایههای دیگر دارید، خوشحال میشوم کمک کنم!
بیت «برآمد بادی از اقصای بابل / هبوبش خاره در و باره افکن» از غزلیات حافظ شیرازی است و دارای آرایههای ادبی متعددی میباشد. در ادامه به برخی از این آرایهها اشاره میکنم:
1. تشخیص: در این بیت، باد به عنوان یک موجود زنده توصیف شده است که میتواند تأثیراتی بر محیط بگذارد و احساسات را منتقل کند.
2. تضاد: تضاد بین دوری (اقصای بابل) و نزدیکی (هبوبش) احساس فاصله و نزدیکی را به تصویر میکشد.
3. استعاره: «بادی» و «هبوب» استعارههایی هستند که به معنای احساسات و یاد معشوق اشاره دارند. باد به عنوان نماد عشق و یاد معشوق عمل میکند.
4. تکرار: تکرار واژه «در» در دو بخش از بیت، تأکید بر تأثیر باد بر محیط و احساسات شاعر دارد.
5. کنایه: «خاره در و باره افکن» به معنای پراکندن عواطف و احساسات در فضاست که به نوعی کنایه از تأثیر عمیق عشق بر زندگی شاعر است.
6. تصویرسازی: تصویر باد که از دوردستها میوزد، تصویری زیبا و شاعرانه از عشق و یاد معشوق ایجاد میکند.
این شعر از منوچهری است!