پرسش خود را بپرسید

هر کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است

تاریخ
٣ ماه پیش
بازدید
١٥٣

در  ' ادبیات عرفانی ' ، این بیت به چه اشاره دارد ؟ 

هر کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است

عشقبازی دگر و نفس پرستی دگر است

٧,٦٨٢
طلایی
٣
نقره‌ای
٥١
برنزی
٨٠

٣ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

هر کسی که ادعای عشق و معرفت می‌کند، واقعاً «صاحب‌نظر» و عاشق حقیقی نیست.
بسیاری هستند که «نفس‌پرستی» را با «عشق‌بازی» اشتباه می‌گیرند. در حالی‌که عشق عرفانی، گذشتن از نفس و خودخواهی است، نه پیروی از هوا و هوس.

٤,٧٧٢
طلایی
٢
نقره‌ای
٦٢
برنزی
١٥
تاریخ
٣ ماه پیش

این بیت اشاره به سالکانی دارد که در مراحل سلوک به اندکی از  توانائیهای ذهنی و علوم مافوق فیزیکی می رسند   و از راه خارج می شوند و همچنین کسانی که اهل عرفان نظری هستند   وبا فلسفه و نظریه پردازی در پی فهم حقیقت هستند  را مورد خطاب قرار داده است .  

شاد باشید

٧,٦٨٢
طلایی
٣
نقره‌ای
٥١
برنزی
٨٠
تاریخ
٣ ماه پیش

این بیت از حافظ است و در ادبیات عرفانی به تمایز عمیق بین عشق حقیقی (عشقبازی عرفانی) و هوا و هوس نفسانی (نفس‌پرستی) اشاره دارد.

شرح عرفانی بیت:

«هر کسی را نتوان گفت که صاحب‌نظر است»: هر کسی که سخنی از عشق بر زبان می‌آورد یا ظاهری عارفانه دارد، لزوماً اهل معنا و بصیرت نیست. «صاحب‌نظر» در عرفان به کسی گفته می‌شود که حقیقت را با چشم دل درک کرده باشد.

«عشقبازی دگر و نفس‌پرستی دگر است»: عشق عرفانی، اتصال به حقیقت مطلق و فنا شدن در محبوب الهی است؛ اما نفس‌پرستی، گرایش به لذت‌های جسمانی و خودخواهی است. این دو ممکن است در ظاهر شبیه به هم باشند، اما در حقیقت، تفاوتی ژرف دارند.


نتیجه:

بیت هشدار می‌دهد که نباید هر مدعی عشق را عارف و صاحب‌نظر دانست؛ زیرا بسیاری از افراد به جای عشق حقیقی، درگیر نفس‌پرستی‌اند، ولی آن را در لباس عشق جلوه می‌دهند.

٢٢,٨٨٤
طلایی
١٩
نقره‌ای
٥٢٥
برنزی
١٣٦
تاریخ
٣ ماه پیش

لزوما " نفس پرستی، گرایش به لذت های جسمانی و خودخواهی است. " ، نیست . شخص میتواند دچار این شود که " منِ ریاضت کِش . منِ به مراحلِ عمیق مراقبه رسیده . منِ پرهیزگار . منِ متعالی ، روحانی ، به اشراق رسیده و . . . . . " . من های زیبای عرفانی.
یا منی که فکر دیگرانم . موفقیت در سلوک ، نفس پرستی تولید می کند .

-
٣ ماه پیش

پاسخ شما