پرسش خود را بپرسید

ناصرالدین‌شاه قاجار

تاریخ
٢ هفته پیش
بازدید
٤٣

چگونه قتل ناصرالدین‌شاه قاجار به دست میرزا رضا کرمانی به نقطه عطفی در تاریخ ایران تبدیل شد؟

١,٢٦٤
طلایی
١
نقره‌ای
١
برنزی
٦٢

١ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

پس از ترور ناصر الدین شاه در ۱۲ اردیبهشت ۱۲۷۵ شمسی (۱۷ ذیقعده ۱۳۱۳ قمری) در حرم حضرت عبدالعظیم، اوضاع در ایران به شدت آشفته شد. مظفرالدین شاه، پسر ارشد ناصر الدین شاه، که در آن زمان در تبریز بود، به عنوان پادشاه جدید اعلام شد.اما به دلیل دوری از پایتخت و ترس از کودتا، عزیمت او به تهران با تأخیر انجام شد.در این فاصله، اتابک امین‌السلطان، صدراعظم ناصرالدین شاه، امور کشور را در دست گرفت.

مرگ ناگهانی ناصر الدین شاه، که به دست میرزا رضا کرمانی، انجام شده بود، فضای سیاسی ایران را بشدت متشنج کرد.در برخی شهرها مانند تبریز و تهران تظاهرات و آشوب‌هایی به وقوع پیوست. هواداران باب نیز از فرصت استفاده کرده و به برخی مکان‌های دولتی و مذهبی به حملاتی دست زدند.

مظفر الدین شاه پس از حدود ۴۰ روز به تهران بازگشت و در ۵ تیر ۱۲۷۵ (۲۵ ذی الحجه ۱۳۱۳) تاجگذاری کرد. امین‌السلطان را از سمت صدراعظمی برکنار کرد و میرزا علی‌اصغر خان اتابک اعظم را به جای او منصوب کرد.

مرگ ناصرالدین شاه نقطه عطفی در تاریخ ایران بود و زمینه را برای تحولات بعدی، از جمله انقلاب مشروطه، فراهم کرد.نارضایتی عمومی از اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در دوره ناصرالدین شاه، در نهایت منجر به جنبش مشروطه و خواسته‌های مردم برای عدالت، آزادی و قانون‌مندی شد.

باز نشر از سایت:👇

https://sanadiran.com/ناصر-الدین-شاه/

٣٣,٧٧٨
طلایی
٤٣
نقره‌ای
٧٩٥
برنزی
٢٣٠
تاریخ
٢ هفته پیش

پاسخ شما