پرسش خود را بپرسید

چه کسی بنیان‌گذار سلسله‌ی هخامنشیان بود و چگونه این امپراتوری را پایه‌گذاری کرد؟

تاریخ
٣ هفته پیش
بازدید
٤٦

چه کسی بنیان‌گذار سلسله‌ی هخامنشیان بود و چگونه این امپراتوری را پایه‌گذاری کرد؟

٣,٥٤٠
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
١٨٨

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

پارسیان مردمانی از اقوام ایرانی هستند که نزدیک به سه هزار سال پیش از میلاد به فلات ایران آمده‌اند. پارسیان باستان از قوم آریایی پارس یا پارسوآش بودند که در سنگ‌نوشته‌های آشوری از سده نهم پیش از میلاد، نام آنان دیده می‌شود. پارس‌ها هم‌زمان با مادها به بخش‌های باختری ایران سرازیر شدند و پیرامون دریاچه ارومیه و منطقه اردلان جای گرفتند.[۳۶] با ناتوانی دولت ایلام، نفوذ خاندان پارس به خوزستان و بخش‌های مرکزی فلات ایران گسترش یافت.گروه دیگری از آریایی‌ها پارس‌ها بودند. هخامنش رئیس یکی از قبایل مهم پارس بود و کوروش پادشاه بزرگ یکی از نوادگان هخامنش بود که توانست امپراتوری هخامنشیان را پایه گذاری کند. معلم هنگام آموزش شکل گیری امپراتوری ‌های بزرگ در ایران باستان اجتماعی هفتم برای شما توضیح می‌دهد که بعد از کوروش چندین پادشاه به تخت نشستند که معروف‌ترین آنها داریوش بزرگ بود. داریوش بزرگ توانست با عزم و اراده‌ای قوی کشور را از نابسامانی‌های مختلف نجات دهد و شکوه و جلال امپراتوری هخامنشیان را به آن برگرداند.در 553 پیش از میلادکوروش بزرگ، پارس‌ها را علیه ماد برانگیخت. در جنگ بین لشکریان کوروش و ماد، چندی از سپاهیان ماد به کوروش پیوستند و در نتیجه سپاه ماد شکست خورد. پس از شکست مادها، کوروش در پاسارگاد شاهنشاهی هخامنشی را پایه‌گذاری کرد. دوران شاهنشاهی او از ۵۲۹–۵۵۹ پیش از میلاد است.

کوروش بزرگ که پادشاهی ماد را به دست آورد و برخی از استان‌ها را به وسیله نیروی نظامی پیرو خود ساخت، همان سیاست کشورگشایی را که هووخشتره آغاز نموده بود، ادامه داد.

کوروش بزرگ دارای دو هدف مهم بود: در باختر تصرف آسیای صغیر و ساحل دریای مدیترانه و همهٔ جاده‌های بزرگی که از ایران می‌گذشتند و به بندرهای آن می‌رسیدند و از سوی خاور، تأمین امنیت.

در روز ۲۹ اکتبر سال ۵۳۹ پ. م کوروش بزرگ پادشاه ایران، امپراتوری بابل نو را شکست داد و آن سرزمین را تصرف کرد و برای نخستین بار در تاریخ جهان فرمان داد که هر کس در باورهای دینی خود و انجام آیین دینی خویش آزاد است، و بدین‌سان کوروش بزرگ قانون سازگاری بین دین‌ها و باورها را پایه‌گذاری کرد و نخستین منشور حقوق بشر را بنیان نهاد. کوروش به یهودیان دربند در بابل، امکان داد به سرزمین یهودیه بازگردند که شماری از آنان به ایران کوچ کردند.(ویکی پدیا)

١٣,٤٢٧
طلایی
١٠
نقره‌ای
١٨٣
برنزی
٧٣
تاریخ
٣ هفته پیش

کوروش بزرگ، پارس‌ها را علیه ماد برانگیخت. در جنگ بین لشکریان کوروش و ماد، چندی از سپاهیان ماد به کوروش پیوستند و در نتیجه سپاه ماد شکست خورد. پس از شکست مادها، کوروش در پاسارگاد شاهنشاهی هخامنشی را پایه‌گذاری کرد. دوران شاهنشاهی او از ۵۲۹–۵۵۹ پیش از میلاد است.

٣٠
طلایی
٠
نقره‌ای
٧
برنزی
٢
تاریخ
٣ هفته پیش

پاسخ شما