پرسش خود را بپرسید

سینرژی در گروه به چه معناست ؟

تاریخ
١ هفته پیش
بازدید
٢٧

" سینرژی"

  در گروه به چه معناست ؟

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

یک دست به تنهایی صدا ندارد و همیشه کارهای دسته‌جمعی، اثربخشی بیشتری را ایجاد می‌کنند. در واقع، سازمان‌ها و مؤسسات بزرگ، سال‌هاست که با کمک گرفتن از قابلیت‌های گروهی، تیمی و جمعی به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند.

در این مطلب می‌خواهیم به صورت عمده در مورد قابلیت هم افزایی یا سینرژی صحبت کنیم. اگر شما نیز می‌خواهید بدانید تعریف سینرژی چیست و چطور می‌توان آن را به کار گرفت، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. مطمئنم که با پی بردن به معنی هم افزایی،‌ علاقه بیشتری به انجام کارهای دسته‌جمعی خواهید داشت. پس با هم به سراغ بررسی این مفهوم می‌رویم.

هم افزایی یا سینرژی چیست؟

سینرژی یا «Synergy» که syn به «با هم بودن» و Ergy نیز به «کار و فعالیت» اشاره دارد، به‌صورت کلی به معنای «کار و فعالیتی است که بیشتر از یک نفر آن را انجام می‌دهد»، همچنین این مفهوم را در زبان فارسی، با عنوان «هم افزایی» می‌شناسیم. اما آیا هر کار گروهی یا جمعی، می‌تواند هم افزایی یا سینرژی باشد؟! برای پاسخ به این سؤال، باید مفهوم هم افزایی را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

تصور کنید که ۴۰۰ کیلو بار بر روی یک ارابه وجود داشته باشد. یک نفر توانایی کشیدن ۱۵۰ کیلوگرم را داشته و فردی نیرومندتر نیز توانایی کشیدن ۲۵۰ کیلوگرم را دارد. این دو نفر، هیچکدام به تنهایی قادر به جابجا کردن بار روی ارابه نیستند. اما اگر با هم این کار را انجام دهند، به راحتی ارابه را به مکانی دیگر منتقل خواهند کرد. حالا چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت؟!؟

می‌توان نتیجه گرفت که: «زمانی هم افزایی اتفاق می‌اُفتد که مجموع توانایی دو یا چند نفر، بازدهی بیشتری نسبت به تلاش‌های مستقل هریک از آن‌ها داشته باشد. یعنی فقط جمع شدن توانایی مهم نیست، باید بازدهی جمعی بالاتر از تلاش‌های هر نفر به تنهایی باشد»! به طور دیگر، در بسیاری از مقالات علمی، مفهوم هم افزایی را با عبارت «۳ = ۱ + ۱» یا «۵ = ۲ × ۲» نشان می‌دهند.

یعنی وقتی توان یک نفر ۱ و توان فرد دیگر نیز ۱ باشد، نتیجه تلاش این دو، عدد ۲ نیست، بلکه نتیجه تلاش آن‌ها فراتر از توان تکی هرکدام از آن‌ها بوده و تنها در این صورت است که می‌توان گفت سینرژی اتفاق افتاده است. در غیر اینصورت، تنها یک همکاری صورت گرفته و نمی‌توان آن را هم افزایی در نظر گرفت!(منبع ویز)

بتدا توضیح می‌دهیم معنی سینرژی چیست. سینرژی که در فارسی به آن هم افزایی نیز می‌گویند، مفهومی است که اذعان دارد ارزش ترکیبی و عملکرد دو شرکت بیشتر از مجموع آن‌ها بطور مجزا خواهد بود. سینرژی اصطلاحی است که بیشتر در زمینه‌ی ادغام و مالکیت (Mergers and Acquisitions) استفاده می‌شود.

سینرژی اصطلاحی است که بیشتر در زمینه‌ی ادغام و مالکیت (Mergers and Acquisitions) استفاده می‌شود. در اغلب مواقع هم افزایی یا منفعت مالی بالقوه‌ای که از طریق ادغام شرکت‌ها به دست می‌آید، عاملی تعیین‌کننده در ادغام شرکت‌هاست.

نکات کلیدی
  • هم افزایی بیان‌کننده‌ی این است که ارزش و عملکرد دو شرکت با یک‌دیگر بیشتر از مجموع ارزش مجزای آن‌ها خواهد بود؛
  • اگر دو شرکت بتوانند باهم ادغام شوند تا بازده بیشتری داشته‌باشند، نتیجه‌ی آن چیزی است که گاهی اوقات از آن به عنوان ادغام سینرژی یاد می‌شود؛
  • سینرژی مورد انتظار حاصل از ادغام را می‌توان به عوامل مختلفی مانند افزایش درآمد، ترکیب استعداد‌ها و فناوری‌ها و کاهش هزینه‌ها نسبت داد؛
  • یک شرکت علاوه بر ادغام با شرکتی دیگر، می‌تواند با ترکیب محصولات یا بازارها نیز سینرژی ایجاد کند، مانند زمانی که یک شرکت محصولات شرکت دیگری را به فروش می‌رساند تا بازده و درآمد را افزایش دهد؛
  • شرکت‌ها همچنین می‌توانند با راه‌اندازی گروه‌های کاری میان‌رشته‌ای که تیم‌ها در آن‌ها برای افزایش بهره وری و نوآوری با یک‌دیگر همکاری می‌کنند، به سینرژی بین بخش‌های مختلف دست یابند.

مطلب مرتبط: ادغام افقی چیست و چگونه به افزایش قدرت در بازار کمک می کند؟

 سینرژی چه اهداف و نتایجی را دنبال می‌کند؟

ادغام و مالکیت با هدف بهبود عملکرد مالی شرکت سهامداران انجام می‌شود. دو کسب‌وکار می‌توانند ادغام شوند تا یک شرکت را تشکیل دهند و قادر به دستیابی به درآمد بیشتر باشند، یا شرکتی ایجاد کنند که بتواند فرایندهای اضافی را حذف یا ساده‌سازی کند و درنتیجه، هزینه‌ها را کاهش دهد.

بنابر این اصل، هم افزایی بالقوه در طول فرایند ادغام و مالکیت بررسی می‌شود. اگر دو شرکت بتوانند با هم ادغام شوند تا سود و بازده بیشتری داشته‌باشند، نتیجه‌ی آن ادغام سینرژی خوانده می‌شود.

اگر قیمت سهام پس از ادغام شرکت به دلیل اثر سینرژی افزایش یابد، سهامداران سود خواهند برد. سینرژی مورد انتظار حاصل از ادغام را می‌توان به عوامل مختلفی از جمله افزایش درآمد، ترکیب استعدادها و فناوری‌ها و نیز کاهش هزینه در سازمان نسبت داد. حال که با معنی سینرژی آشنا شدیم، در بخش بعد نیز شرح می‌دهیم انواع Synergy چیست.

انواع سینرژی چیست؟

علاوه بر ادغام با یک شرکت دیگر، یک شرکت ممکن است با ترکیب محصولات یا بازارها نیز سینرژی ایجاد کند. به عنوان مثال، یک کسب‌وکار خرده فروشی که لباس مجلسی می‌فروشد، می‌تواند برای افزایش درآمد خود فروش محصولات زیتنی مانند جواهرات یا کیف را هم به کالاها و کارهای خود اضافه کند.

نکته: این اتفاق می‌تواند منفی نیز باشد. سینرژی منفی زمانی اتفاق می‌افتد که ارزش واحدهای ترکیبی کم‌تر از ارزش هر واحد به طور مستقل باشد. این شرایط می‌تواند زمانی حاصل شود که شرکت‌های ادغام شده مشکلاتی نظیر تفاوت زیاد در سبک های رهبری و فرهنگ سازمانی داشته‌باشند.

علاوه بر این‌ها یک شرکت می‌تواند با تشکیل کارگروه‌های میان‌رشته‌ای که در آن هر یک از اعضای تیم مجموعه مهارت یا تجارب منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند، به سینرژی دست یابد. برای مثال تیم توسعه‌ی محصول می‌تواند متشکل از بازاریابان، تحلیل‌گران و کارشناسان تحقیق و توسعه (R&D) باشد.

تشکیل این تیم باعث خواهد شد كه ظرفیت و گردش کار افزایش يابد و در نهایت محصولی طراحی شود که نسبت به انجام کارهای افراد به شکل انفرادی و جداگانه‌ نتیجه‌ای بهتر را ارائه می‌دهند.

مطلب مرتبط: ادغام رو به جلو چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ (با مثال)

استخدام برنامه نویس اندروید 

جدیدترین فرصت‌های شغلی شرکت‌های معتبر را در صفحه آگهی استخدام ببینید.

ملاحظات ویژه

هم افزایی در ترازنامه‌ی شرکت و حساب دارایی‌های نامشهود آن بروز می‌یابد. دارایی‌های نامشهود نشان‌دهنده‌ی بخشی از ارزش تجاری‌ای است که نمی‌توان آن را به سایر دارایی‌های تجاری نسبت داد. نمونه‌هایی از آن عبارتند از: آگاهی از برند، حق مالکیت، سرمایه‌های فکری و رابطه مطلوب با مشتری.

هم افزایی شاید لزوما ارزش پولی نداشته‌باشد اما می‌تواند هزینه‌های فروش را کاهش دهد و حاشیه سود یا توسعه‌های آتی را افزایش دهد. برای این‌که سینرژی بر ارزش پولی اثر بگذارد، باید جریان‌های نقدی بیشتری  نسبت به دارایی‌های موجود  ایجاد کند، نرخ‌ رشد را بالاتر از میزان انتظار ببرد، دوره‌های رشد طولانی‌تری ایجاد کند و هزینه‌‌های تامین مالی کم‌تری داشته‌باشد.

مثال‌هایی از دنیای واقعی

در سال ۲۰۲۱، شرکت ترمو فیشر ساینتیفیک (Thermo Fisher Scientific)، تولیدکننده و تامین‌کننده‌ی ابزارها، تجهیزات، نرم‌فزار، خدمات و مواد مصرفی، اقدام به خریداری شرکت ارائه‌‌دهنده‌ی خدمات تحقیقات بالینی PDD کرد.

ترمو فیشر، شرکت PPD را با قیمت ۴۷ دلار برای هر سهم و با یک معامله‌ی تمام‌نقد به ارزش ۱۷.۴ میلیون دلار خریداری کرد. انتظار می‌رود که ترمو فیشر از طریق این معامله، به سینرژی به ارزش ۱۲۵ میلیون دلار دست یابد که شامل حدود ۷۵ میلیون دلار سینرژی هزینه و ۵۰ میلیون دلار درآمد عملیاتی از طریق سینرژی مرتبط با درآمد می‌شود.(منبع کاربوم)

بعید است بتوانیم کسی را در حوزه مدیریت و استراتژی پیدا کنیم که قصه‌ی ۲+۲=۵ را به عنوان تعریف سینرژی نشنیده باشد.

جالب اینجاست که مفهوم سینرژی در ابتدا در فضایی خارج از حوزه‌ دانش مدیریت و کسب و کار شکل گرفته است و نخستین کاربردهای آن در قرن نوزدهم و در زیست شناسی (برای بیان تعامل بین اندام‌های بدن) بوده است.

اما به هر حال، امروز مفهوم سینرژی، از مفاهیم کلیدی در مدیریت محسوب می‌شود و تعریف سینرژی از نخستین تعاریفی است که دانشجویان مدیریت و به طور خاص، دانشجویان #تفکر سیستمی و #تفکر استراتژیک، آن را می‌آموزند.

تعریف سینرژی چیست؟

وقتی می‌گوییم سینرژی ایجاد شده‌ است، منظورمان این است که چند منبع یا چند ظرفیت در کنار هم قرار گرفته‌اند و منبع جدید یا ظرفیت جدیدی ایجاد شده است که فراتر از حاصل جمع آن منابع یا ظرفیت‌هاست.(منبع متمم)

تاریخ
١ هفته پیش

به هم افزایی نیروها سینرژی گفته میشه،جاییکه 2+2 معادل چهار نیست؛ بلکه بیشتر از چهار است. این هم افزایی در کار تیمی متعهدانه قابل مشاهده است. جاییکه افراد تیم،  بسیار بیشتر از توان فردی خود در حالت معمولی  مایه میگذارند تا تیم به هدف خودش برسه

تاریخ
١ هفته پیش

پاسخ شما