پرسش خود را بپرسید
حافظ بین آتش در حمام و آتش در معنای روحی و روانی تناسب برقرار کرده است. همانطور که آتش در حمام برای پاکسازی جسم لازم است، آتش زندگی و رنجها نیز برای پاکسازی روح لازم است. 3. ایهام (Ambiguity):در این بیت، ایهام هم وجود دارد. لفظ "آتش" هم میتواند به معنای واقعی (آتش) و هم به معنای استعاری (رنج و سختیهای روحی) باشد. این دو معنا در کنار هم باعث پیچیدگی و زیبایی بیشتری در مفهوم بیت شدهاند. 4. تشبیه ضمنی (Implied Simile):حافظ بهطور غیرمستقیم به مقایسه میان آتش جسمانی (آتش در حمام) و آتش معنوی (رنجها و دشواریهای زندگی) پرداخته است، اما این مقایسه بهصورت مستقیم ذکر نشده و نوعی تشبیه ضمنی ایجاد شده است.
واسطه حمام باید مر ترا تا ز آتش خوش کنی تو طبع را
١ ماه پیش
٣١
در بیت
واسطه حمام باید مر ترا
تا ز آتش خوش کنی تو طبع را
چه نوع آرایهای وجود دارد؟
٠ %
استعاره
٠ %
ایهام
٠ %
کنایه
٠ %
تلمیح
٣,١٧٨
٠
٥
١٤٤
١ پاسخ
مرتب سازی بر اساس:
در این بیت از حافظ، چندین آرایهٔ ادبی به کار رفته است که عبارتند از:
1. استعاره (Metaphor):- "واسطه حمام": در اینجا "حمام" به عنوان استعارهای از پاکی و تزکیه روحی به کار رفته است. حمام به طور معمول برای پاکسازی بدن استفاده میشود، اما در این بیت، حافظ از آن به معنای پاکسازی روح استفاده کرده است.
- "آتش": آتش نیز در اینجا به عنوان استعارهای از رنج، سختیها و آزمایشهای زندگی یا تجربههای دشوار به کار رفته است که برای رسیدن به کمال و پاکی درونی باید از آن عبور کرد.
نتیجهگیری: در این بیت از حافظ، بیشترین آرایههای ادبی به کار رفته، استعاره و تناسب است که بهطور غیرمستقیم میان مفاهیم مختلف ارتباط برقرار کردهاند و معانی عمیقی به بیت بخشیدهاند.
٣٧٦
٠
٢٣
٧
١ ماه پیش