پرسش خود را بپرسید

عبارت شرفی غمگین به چه معناست

تاریخ
١ هفته پیش
بازدید
٧٠

شرقی غمگین به چه معناست

١٠
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
١

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

مستقل از پایان تلخی که زندگی خود فرخزاد داشت و معمایی که به نظر هیچ‌وقت هم کاملا حل نشد، خود ذات آهنگ «شرقی غمگین» بسیار پر معنا است. جایی در ترانه‌ی این آهنگ می‌گوید: «ای شرقی غمگین، تو مثل کوه نوری، نذار خورشیدمون بمیره.»

در حقیقت اشاره به حال و هوای آدم‌های دنیای شرق دارد که در تقابل با غربی‌ها از یک غم نهادینه شده برخوردارند و سر و کارشان با عرفان و توصیه به صبوری در برابر غم و مصائب و از این دست خودشناسی‌ها است. اما شاعر بعد از اشاره به ابن نکته به مخاطب خود یعنی «شرقی غمگین» نهیب می‌زند که وی بر خلاف ظاهرش، مانند «کوه نوری» است که همه جا را روشن می‌کند و در آخر مخاطب را دعوت به زنده نگه داشتن و جاودگانی این نور می‌کند و با تمثیل نور به خورشید می‌گوید «نذار خورشیدمون بمیره.» یا به عبارتی اجازه نده که منبع روشنایی دنیای شرق توسط رزق و برق کاذب دنیای غرب رو به افول و خاموشی بگذارد. 

البته لازم به ذکر است که جدای از معنای این شعر، شرقی غمگین» نام مستند رادیویی است که درباره قتل فریدون فرخزاد، برنامه‌گردان تلویزیونی، خواننده، شاعر و نویسنده سرشناس، در سه قسمت از رادیو فردا پخش شد. در این مستند،  مروری بر فعالیت‌ها و دیدگاه‌های آقای فرخزاد در سال‌های بعد از انقلاب و جزئیات تازه‌ای را از قتل او ارائه‌ می‌شود.

٢٨,٥٧٣
طلایی
٣٦
نقره‌ای
٦٧٠
برنزی
١٩٢
تاریخ
١ هفته پیش

در  چه جمله ای؟

تاریخ
١ هفته پیش

پاسخ شما