با توجه به متن همه ی گزینه ها کاملا درست هستند به جز ....؟ تحلیل کنید
با توجه به متن همه ی گزینه ها کاملا درست هستند به جز ....؟ تحلیل کنید
بدان که قران مانند است به بهشت جاودان، در بهشت از هزار گونه نعمت است و ر قرآن از هزار گونه پند و حکمت است.مثل قرآن ، مثل آب است روان،در آب، حیات تن ها بود و در قرآن حیات دل ها بود
- در متن صفت پیشین، پسینو فاعلی مشهود است .
- جمله ی ساده و غیر ساده هر دود به چشم میخورد .
- حذف فعل به ق ینه ی لفظی و معنوی وجود دارد.
- ممیز، نقش تبعی و یک واژه ی دو تلفظی یافت میشود.
٤ پاسخ
ببینید در متن گفته شده که قرآن مثل بهشت و آب است. حالا بیایید گزینهها رو بررسی کنیم:
1. صفت پیشین و فاعلی: درست، صفتها توی متن هستن - صفت های جاودان و روان
2. جملهی ساده و غیر ساده: اینم درست، هم جملات ساده داریم هم غیر ساده - ساده ترین جمله در قرآن حیات دلها بود هستش .
- 3. حذف فعل: نادرست همینه، چون فعلها حذف نشدهاند و جملات کامل هستن.
4. ممیز و دو تلفظی: ممکنه درست باشه، اما نیاز به بررسی داره. مثل واژه حیات یا ممکنم هست آب باشه که بیشتر همون حیات به نظر میرسه چرا که حیاتِ دل در متن به چیزی بجز حیات تن قرار هست اشاره داشته باشه
پس گزینهی نادرست به یقین گزینه 3 هست.
به روز باشید و بهروز ، حق حامی شما.
گزینه ۳
در متن حذف اتفاق نیفتاده است
برای تحلیل این سؤال، ابتدا باید هر گزینه را با متن تطبیق دهیم تا بررسی کنیم آیا همهٔ گزینهها درست هستند یا خیر.
۱. صفت پیشین، پسین و فاعلی مشهود است.
در متن، صفات پیشین و پسین دیده میشوند:
- «بهشت جاودان» → صفت پسین (جاودان)
- «هزار گونه نعمت» → صفت پیشین (هزار گونه)
همچنین، در جملهی «در آب، حیات تنها بود و در قرآن حیات دلها بود»، واژهی «بود» به عنوان فعل نشاندهندهی حضور فاعل (تنها، دلها) است. بنابراین، این گزینه درست است.
۲. جملهی ساده و غیرساده هر دو به چشم میخورد.
- جملهی ساده: «مثل قرآن، مثل آب است روان.»
- جملهی غیرساده: «در بهشت از هزار گونه نعمت است و در قرآن از هزار گونه پند و حکمت است.»
این گزینه نیز صحیح است.
۳. حذف فعل به قرینهی لفظی و معنوی وجود دارد.
بنابراین، این گزینه نیز صحیح است.
۴. ممیز، نقش تبعی و یک واژهی دو تلفظی یافت میشود.
- ممیز: در عبارت «هزار گونه نعمت»، کلمهی «گونه» نقش ممیز دارد.
- نقش تبعی: در متن نقشی تبعی وجود ندارد. نقش تبعی به کلماتی گفته میشود که برای تبعیت از کلمهای دیگر آورده میشوند (مانند "هم" در «او و هم برادرش»)، اما چنین نقشی در متن یافت نمیشود.
- واژهی دو تلفظی: واژهای دو تلفظی مانند «بانک» (با دو تلفظ "بَنک" و "بانک") در متن وجود ندارد.
نتیجه:
گزینهٔ چهارم (ممیز، نقش تبعی و یک واژهی دو تلفظی یافت میشود) نادرست است، زیرا نقش تبعی و واژهی دو تلفظی در متن دیده نمیشود. پاسخ صحیح: گزینهٔ چهارم.
ابتدا بیاییم، برای تحلیل گزینهها و تطبیق آنها با متن، متن را بررسی کنیم:
بررسی متن:
- "قرآن مانند بهشت جاودان است": این جمله از یک تشبیه استفاده کرده و ساده است.
- "در بهشت از هزار گونه نعمت است و در قرآن از هزار گونه پند و حکمت است": این جمله مرکب است و از عطف استفاده شده.
- "مثل قرآن، مثل آب است روان": این جمله نیز تشبیه است و فعل در آن حضور دارد.
- "در آب، حیات تنها بود و در قرآن حیات دلها بود": در اینجا نیز دو جمله مرکب با فعل هستند.
تحلیل گزینهها:
- "در متن صفت پیشین، پسین و فاعلی مشهود است":
در متن، صفت پیشین (مثل "بهشت جاودان")، صفت پسین (در عبارت "حیات دلها") و همچنین فاعل (مثل "آب" یا "قرآن") وجود دارد. بنابراین این گزینه درست است. - "جمله ساده و غیرساده هر دو به چشم میخورد":
در متن جملههای ساده ("قرآن مانند بهشت جاودان است") و مرکب ("در بهشت از هزار گونه نعمت است و در قرآن از هزار گونه پند و حکمت است") وجود دارد. بنابراین این گزینه درست است. - "حذف فعل به قرینه لفظی و معنوی وجود دارد":
در متن، حذف فعل مشاهده نمیشود. تمامی جملهها دارای فعل هستند و نیازی به قرینه برای حذف آنها نیست. این گزینه نادرست است. - "ممیز، نقش تبعی و یک واژه دو تلفظی یافت میشود":
در متن، نقش ممیز (مثل "هزار گونه")، نقش تبعی (مانند "و" در ترکیبهای عطفی)، و واژههای دو تلفظی (مثل "بود" که ممکن است به معنای ماضی یا صفت استفاده شود) وجود دارد. این گزینه درست است.
نتیجهگیری:
تنها گزینهای که کاملاً درست نیست، گزینه سوم است:
"حذف فعل به قرینه لفظی و معنوی وجود دارد."