پرسش خود را بپرسید

"وحدت غیر عددی" به چه معناست ؟

تاریخ
٢ هفته پیش
بازدید
٣٣

"وحدت غیر عددی" 

به چه معناست ؟

١,٢٨٠
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
٤٢

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

وحدت به اعتبار تعدد در کمیت و عدم آن، به وحدت عددی و غیر عددی تقسیم می‌شود. این دو قسم از وحدت خارجی‌اند. وحدت عددی، وحدتی است که می‌تواند مبدأ کثرت گردد، به گونه‌ای که اگر با دیگری همراه گردد، هم‌عرض آن می‌گردد و تعدد حاصل می‌شود؛ اما وحدت غیر عددی وحدتی است که مقابل ندارد؛ زیرا عدد همان کثرت است و وحدت غیر عددی همه کثرت‌ها را در خود هضم می‌کند. فرق وحدت عددی با وحدت حقه حقیقیه در آن است که ثانی برای وحدت عددی امکان‌پذیر است، اما وحدت حقه حقیقیه نه تنها ثانی ندارد، بلکه فرض تکثر نیز برای آن محال است؛ زیرا وحدت حقه حقیقیه وجودی صرف است که حد ندارد و چیزی که حد ندارد، ثانی برای آن فرض نمی‌شود تا از دو واحد متقابل، اتحاد تحقق یابد.

مسیحیان با طرح مسئله تثلیث به اب، ابن و روح‌القدس و اینکه حق‌تعالی با وجود اینکه واحد است منطبق و موصوف بر هر یک از این سه است، قائل به وحدت عددی شده‌اند؛ زیرا خداوند را منطبق بر کثرت عددی قرار می‌دهند. برخی از اهل معرفت، تفسیر دیگری از وحدت عددی ارائه کرده‌اند؛ به این معنا که واحد به منزله اصل و مبدأ برای کثرات است و از تکرر واحد، کثرت حاصل می‌گردد؛ چنان‌که از دو بار تکرر واحد، عدد دو و از تکرر سه بار آن، عدد سه حاصل می‌شود؛ اما خود واحد، مبدأ برای اعداد است و ازجمله اعداد شمرده نمی‌شود. این‌چنین وحدتی که در همه کثرت‌ها سریان دارد و در عین حال، هیچ‌کدام از آنها نیست و در هر مرتبه‌ای اثر خاصی دارد، وحدت عددی نام دارد. در بعضی از متون شریعت، وحدت عددی از حق‌تعالی سلب شده است و در بعضی نیز برای او وحدانیت عدد اثبات شده است؛ چنان‌که در صحیفه سجادیه آمده است: «لک یا الهی وحدانیة العدد»

باز نشر از سایت: 👇

http://fa.wiki.khomeini.ir/wiki/وحدت_و_کثرت

٢٨,٥٧٧
طلایی
٣٦
نقره‌ای
٦٧١
برنزی
١٩٣
تاریخ
٢ هفته پیش

وحدت به اعتبار تعدد در کمیت و عدم آن، به وحدت عددی و غیر عددی تقسیم می‌شود. وحدت عددی، وحدتی است که می‌تواند مبدا کثرت گردد به‌گونه‌ای که اگر با دیگری همراه گردد، هم عرض آن می‌گردد و تعدد حاصل می‌شود. وحدت غیر عددی همه کثرت‌ها را در خود هضم می‌کند.

١٠,٨٦٣
طلایی
٦
نقره‌ای
٤٠٨
برنزی
٨٠
تاریخ
٢ هفته پیش

پاسخ شما