پرسش خود را بپرسید

تاریخ دقیقی از نام ایران داریم.؟

تاریخ
٣ هفته پیش
بازدید
١٥٨

هموطنان عزیز لطفا بفرمایید نام ایران از چه زمانی در تاریخ  ثبت شده است.

یعنی کشورها از چه زمانی نام ایران را به رسمیت شناختند.؟ 

از  دوره هخامنشیان.؟ 

از دوره جنگهای ایران و توران.؟ 

از حمله اعراب چطور.؟ 

از  دوره قاجار.؟ 

یا در زمان پهلوی اول.؟ 

٥٩,٤٦٤
طلایی
٦٨
نقره‌ای
١٥٣
برنزی
٦٨٣

درود بر حسین عزیز🙏🌹
منتظرم ببینم به جواب دلخواه میرسید یا نه، اگر باز نکته مبهمی باقی ماند از اسناد و منابع تاریخی کاملش میکنیم، وقتی فردوسی هزار سال قبل تاریخ ۱۷۰۰ سال قبل را بنام پادشاهان ایران ثبت کرده، پس قبل از اون هم ایران نام داشته🇮🇷

درود به استاد خودم عزیز مایین. مطمئنا همین انتظارم هست انشالله هر موقع صلاح دانستین پست تکمیلی را بفرمایید. سپاس🙏🌹

-
٣ هفته پیش

درود بر گل گلزار حسین عزیز🙏🌺
حقیقتاً شاگردی بیش نیستم و همین شاگردی را افتخار بزرگی میدانم، نظرات دوستان خیلی عالی هست و نکات مهمی مطرح میشود که قابل تحسین هست. خیلی از مطالب خوب در همین مشارکت ها رونمایی می شود💝🙏

در قلب ما هستند فرهیختگان ایرانم. . فدای شما. هرچند شما مدعی نیستید، اما ما در حال یادگیری در محضرشما و دیگر عزیزان در کلاس درس نشستیم، تدریس و استادی هم منحصر به میزوصندلی و دانشگاه و مدرک نیست. همین که وقت میگذارید در فضای مجازی و آبادیس و وبسایت شخصی خودتان تحقیق پژوهش تدریس میفرمایید یکدنیا ارزش معنوی و دنیوی در زندگی هموطنان و به شخصه در زندگی روزمره بنده حقیرشاگرتون داره. دعای اینجانب بدرقه راه علمی و زندگی شما. تندرست و شاد بتشید🌷🌹❤

-
٣ هفته پیش

٤ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

درود بر حسین عزیزم و سایر دوستان خوب آبادیسی، و بعد از عرض ادب و احترام به یکایک شما🙏🌹در خصوص پرسش شما، اینکه از چه زمانی نام ایران انتخاب شده. ابتدا این مقدمه را خدمت شما عرض کنم که پنج یهودی تبار در تاریخ ۳ آبان ۱۳۲۴ شمسی (اکتبر ۱۹۴۵ میلادی) در سان‌فرانسیسکو جمع شدند و برای حفظ تبار خود منشور سازمان ملل را بنا نمودند و ایران را به همراه ۵۰ کشور دیگر به رسمیت شناختند، ایران خودش یکی از آن پنج موسس بود و کشور ایران جزو اولین کشورهایی بود که به رسمیت شناخته شد، این نباید سوء تعبیر بشود که قبل از آن ایران رسمیت نداشته یا اسمش چیز دیگری بوده، خیر، بلکه برعکس، قبل از این سال، اصلاً سازمان مللی نبوده که در مورد ایران عزیز نظر بدهد. البته در اینگونه مواقع نباید احساسی نظر داد یا تحت تاثیر تبلیغات و شایعات قرار گرفت، بلکه باید حتماً بر اساس مستندات تاریخی نظر داد. افکار ناسیونالی و لیبرالی را هم رد میکنم، تاریخ و ادبیات ما آنقدر کهن و غنی است که نیاز به تمدن تراشی و تاریخ سازی دروغین نداریم. نگاهی میکنیم به کتب تاریخی کهن از نویسندگانی که اغلب مغرضانه و خصمانه در مورد ایران نوشته اند، مانند استرابون که فیلسوف جغرافیدان و رومی یونانی خصم ایران و معاصر حضرت مسیح علیه‌السلام و در دوهزار سال قبل کتاب خود را نوشته، یا هرودوت (هرودوتوس) تاریخ‌نگار یونانی و گزنوفون مورخ و فیلسوف یونانی که شاگرد سقراط بوده و مجموعه کسانی که کتاب خود را در حداقل ۲۵۰۰ سال قبل نوشته اند. ویل دورانت نیز اخیراً کتاب خود را بر اساس همین کتب نوشته. بر اساس این کتابها جمع بندی میکنم و کوتاه عرض میکنم: بدرستی معلوم نیست چند هزار سال قبل، آریایی های نجیب زاده از حاشیه رود آرال تا خزر (قزاقستان و ازبکستان فعلی) به ایران مهاجرت کردند، ولی از همان ابتدای اقامت در ایران کنونی، نام سرزمین خود را (ایران وئجه) گذاشتند یعنی (ایران زمین) یا سرزمین ایران. در مورد مرزهای جغرافیایی هم، همین ایران کنونی را معرفی نموده اند، فقط ایران بسیار کوچک شده است. در مورد زمان مهاجرت نیز ارقام ۸ و ۱۰ و ۱۲ هزار سال قبل هم گفته شده که بنده نمی‌پذیرم، رد هم نمیکنم. چون حرف باید سند و مدرک داشته باشد، و ما تاریخ مدون ۵۵۰۰ ساله داریم، یعنی ۵۵ قرن قبل، ایران صاحب حکومت مقتدر و خط و زبان و متمدن بوده، این تاریخ مدون مستند و قابل قبول است، پس محکم میتوان گفت که (قبل از ۵۵ قرن قبل)، ایران نامش ایران بوده و صاحب تمدن و فرهنگ بوده، اینکه چندهزار سال قبل از آن هم بوده را فقط خدا دقیق میداند. البته ایران و ایرانیان با لقب های قوم پارس و فارس، قوم آریایی، آریانا، عجم، مجوس... هم خوانده شده که اینها همه لقب است. در پایان نکته ای را از تاریخ تمدن ویل دورانت موبه‌مو اضافه میکنم: داریوش اول خود را در نقش رستم چنین معرفی کرده است: پارسی، پسر پارسی، آریایی از نژاد آریایی. و بعدش اضافه کرده: زردشتیان وطن نخستین خود را به نام (ایران وئجه) یعنی وطن آریاییها مینامند، و استرابون کلمه آریانا را برای سرزمینی استعمال کرده است که تقریباً با آنچه امروز به نام ایران مینامیم، تفاوتی ندارد/ پایان، اگر ابهامی یا پرسشی باقیمانده در خدمت شما هستم بفرمایید؟ مبنا را بر خلاصه‌نویسی گذاشتم، وگرنه مطالب حاشیه ای زیاد است.💐

٢١٦,٧٨٨
طلایی
٢٤٦
نقره‌ای
٢,٣٥٠
برنزی
٧,٤٧٧
تاریخ
٢ هفته پیش

درود بر شما

گزینه  آخر درست است

در دوره پهلوی اول بنا به پیشنهاد  محمدعلی فروغی نام ایران بجای پرسیا  برای کشور ایران در جهان به رسمیت شناخته شد

٦٥,٤٧٤
طلایی
٢٥
نقره‌ای
١,١٩٣
برنزی
٢,٥٨٠
تاریخ
٣ هفته پیش

درود به استاد خودم دکتر معینی عزیز. وتشکر از لطفتون.

-
٣ هفته پیش

درود فراوان بر شما دوست فرهیخته و گرامی

درود.
 
در دوران هخامنشیان، نام «ایران» به صورت امروزی (ایران/Aryanam) در اسناد رسمی (مانند کتیبه‌های فارسی باستان) به کار می‌رفت،  به معنای «سرزمین آریاها»  . با ورود اسلام و حمله اعراب، نام «ایران» در اسناد رسمی عربی و بسیاری از اسناد اسلامی به جای «ایران»، از واژه «persia» (فارس) استفاده شد و تا سالها به همین صورت باقی موند.
در دوران قاجار  با گسترش نفوذ روسیه و انگلیس، ایران مجبور شد با اون‌ها قراردادهای رسمی مثل معاهدات مرزی امضا کنه. که در این دوران، نام «ایران» در نقشه‌های رسمی اروپایی و در مکاتبات دیپلماتیک بین‌المللی  تثبیت شد و در دوران پهلوی اول، تلاش‌های گسترده‌ای برای بازگشت به ریشه‌های پیش از اسلام و استفاده عمومی از نام «ایران» (به جای فارس) صورت گرفت.

در اسطوره‌ها و ادبیات مانند شاهنامه ، همانطور که حتما میدونید نام «ایران» بکار رفته ،( که به طور مثال) تقابل میان «ایران» و «توران» نشان‌دهنده یک هویت فرهنگی و ملی است.

٢,٤٩١
طلایی
٠
نقره‌ای
٢٤
برنزی
٢٥
تاریخ
٣ هفته پیش

درود به سرکارخانم مقدم بانوی محترمه ایرانم. سپاس ازشما که در این پرسش ما هموطنان رامفتخر کردید. توضیح بسیار عالی و مفید بود. ممنون و موفق باشید🙏

-
٣ هفته پیش

            نام کشور ما ایران برگرفته از کلمه آریانام خشترام ( سرزمین آریاییان ) است که در گذر زمان به ایرانشهر(ایران شهر) و سپس در دوره ساسانی به ایران تبدیل شده است. این نام در ظاهر، برای اول بار ، پس از استقرار اقوام آریایی در فلات ایران ، در حدود هزاره اول پیش از میلاد به کار رفته و در اوستا نیز آمده است .(منبع اینترنت) 

١٩٨,٨٩٨
طلایی
٢١٤
نقره‌ای
١,٦١١
برنزی
١,٦٦٦
تاریخ
٣ هفته پیش

درود حمیدرضای گل ما. ممنون از پاسخ مفیدشما. آرزوی تندرستی برایت دارم🌷

-
٣ هفته پیش

پاسخ شما