کد واژه ' می ' یا شراب روحانی در اشعار عرفانی
معنی و مفهوم کد واژه می یا شراب روحانی در تمامی اشعار عرفانی فارسی چیست؟
این دو بیت حافظ به چه اشاره دارد؟
جام می و خون دل هر یک به کسی دادند
در دایره قسمت اوضاع چنین باشد
در کار گلاب و گل حکم ازلی این بود
کاین شاهد بازاری وان پرده نشین باشد
٣ پاسخ
کد واژه ' می' یا شراب روحانی بمعنی و مفهوم حضور در لحظه و لحظه به لحظه از خود آگاه بودن است .
این یک تجربه عملی در عرفان عملی است .
زمانی که نفس یا ' من ' به مشاهده و تماشای خودش بنشیند و فکر خودخواسته را ترک کند ، آرام آرام بدن وارد خلسه مثبت می شود و دیگر ' من ' از بدن آگاه نیست اما هنوز هست و به همراه بدن به خواب نمی رود . این می حضور ، دروازه ورود به درون است .
چون بی حس شدنبدن و عدم هوشیاری مغز با انجام فن حضور داشتن ، همچون تجربه نوشیدن شراب فیزیکی است ، بزرگان از این کد واژه بهره برده اند .
عدم هوشیاری و هوشیار بودن ، دروازه ورود به درون است .
با عمیق شدن در حضور در لحظه ،آرام آرام نفس به کنار می رود و تنها آگاه بودن / عشق و سکوت / خرد باقی می ماند .
زمانی که نفس نباشد ، تنها خرد می ماند .
اینجاست که آدمی بی نفسی را تجربه می کند و نفس حیوانی به مقام نفس مرضیه می رسد و حالا به سوی خدا باز می گردد .
یعنی در آدمی تنها عشق و خرد حضور خواهد داشت . و به مقام انسان کامل می رسد . حالا خداوند در همه حال با اوست .
عامل روان حضور ، از ذهن جاری می شود ، تنها زمانی که نفس به تماشای خود بنشیند آنگاه پرقدرت جاری می شود و موجب بالا رفتن تمرکز می شود .
- هشیار کجا داند بیهوشی مستان را
بوجهل کجا داند احوال صحابی را
- نداند گاو کردن بانگ بلبل
نداند ذوق مستی عقل هشیار
- آویختم اندیشه را که اندیشه هشیاری کند
ز اندیشه بیزاری کنم ز اندیشه ها پژمرده ام
- چه هشیاری برادر هی ببین دریای پر از می
مسلمان شو تو ای کافر چه شیرین است بی خویشی
- عارفان از خویش بی خویش آمدند
زاهدان در کار هشیار آمدند
اما چرا این حقیقت زیبا و درون پوئی که بصورت عملی قابل تجربه است ، مخفی مانده و به بزرگان راه خدا ، شراب خوار و حوری پرست لقب داده اند و این حقایق عینی را ، در راز و پرده نگه داشته اند؟
🔹 کدواژه می یا شراب در شعر عرفانی:
نماد عشق الهی، جذبهی عرفانی، مستی از حضور حق، رهایی از عقل محدود است. شرابیست روحانی، نه دنیوی.
🔸 تفسیر دو بیت حافظ:
1. جام می و خون دل...سهم بعضی لذت و وصال الهیست (جام می)، و سهم بعضی رنج و فراق (خون دل)؛ این حکم سرنوشت است.
2. در کار گلاب و گل...برخی حقیقت نابند ولی آشکار و در دسترس (شاهد بازاری)، برخی زیبا و پنهان (پردهنشین)؛ این هم تقدیر ازلی است.
📚 منبع:
کتاب سرّ نی از زرینکوب و سایت ganjoor.net
با سلام
در آثار عرفا «سُکر» حالتی از جذبهی الهی است که عارف را از خودبیخود میکند. عارفان این نماد را از «شراب طهور» و « رزق حسن» گرفتهاند.
می در اشعار عرفانی، به معرفت باطن، عشق الهی و رهایی از محدودیتهای عقل (استدلالی) و فنای در حق دلالت دارد.
ساقی که نماد «مرشد» است که شراب معرفت میبخشد و
میخانه که جایگاه عارفان (خلوتگاه معنوی) است ، عنصرهایی هستند که با می در ارتباطند.
این دو بیت به حکمت خلقت و نظام تدبیر خداوندی اشاره دارند.
جام می: انعام و الهی و لذایذ عرفانی و وصال
خون دل: مشقّتهای سلوک و فراق
دایره قسمت: تقدیر حاکم بر جهان که همان قانون عدل الهی است
در بیت دوم
گل نماد جمال الهی و وجود انسان کامل است و گلاب که افشره است، نماد فروتنی و عرفان.
شاهد بازاری جمال الهی را در دنیای ظاهر میجوید و پردهنشین (عارف گوشهنشین) در باطن.
هیچ چیز تصادفی نیست و هر کس بر اساس حکمت و عدل الهی و جایگاه وجودیاش تقدیری دارد.
- - -
بابا طاهر با اعتراض عاشقانه خود از سر حیرت عارفانهاش فریاد برمیدارد:
اگر دستم رسد بر چرخ گردون/ از او پرسم که این چون است و آن چون
یکی را دادهای صد ناز و نعمت /یکی را نان جو آغشته در خون
و منکر عدل الهی نیست بلکه سالکی است که در راه یقین گام برمیدارد.
با درود . خیر . تمامی معانی و تفاسیر و برداشتها اشتباه هست . تنها در سایت حکمت و عرفان استاد صاحب سایت یک اشاره به مراقبه فرمودن .
با تشکّر از معرّفی این سایت. مفاهیم بسیار ارزشمند و کمیابی در آن بررسی و تبیین شده.
ممنون . این عبارات و مفاهیم در مورد ' می ' ، اشارات درستی هست . اما معنی و مفهومی که قابل فهم و درک و تجربه باشه ، چی هست؟