پرسش خود را بپرسید

حِمَار یا أَسَد ؟؟؟

تاریخ
٢ هفته پیش
بازدید
٤٤

"مَثَلُ الَّذینَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوها کَمَثَلِ الْحِمارِ یَحْمِلُ أَسْفاراً"
اگه به جای "حمار"،"أسد" گذاشته شده:
آیا فحش وتوهین به حساب نخواهد شد؟؟

آیا قرآن فحش یا توهین میکند؟؟

٩٧,٤٦٥
طلایی
٦٥
نقره‌ای
٢٤٩
برنزی
٢٩٣

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

آیه‌ای که شما به آن اشاره کردید، از سوره جمعه، آیه 5 است: “مَثَلُ الَّذینَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوها کَمَثَلِ الْحِمارِ یَحْمِلُ أَسْفاراً”. در این آیه، خداوند کسانی را که تورات به آن‌ها داده شده ولی به آن عمل نمی‌کنند، به الاغی تشبیه کرده که کتاب‌هایی را حمل می‌کند ولی از محتوای آن‌ها بهره‌ای نمی‌برد.

این تشبیه به منظور بیان یک حقیقت و ارائه یک مثال روشن است و نه به قصد توهین یا فحش. هدف از این تشبیه، نشان دادن بی‌فایده بودن داشتن علم بدون عمل به آن است. اگر به جای “حمار” (الاغ)، “أسد” (شیر) استفاده می‌شد، مفهوم آیه تغییر می‌کرد و دیگر نمی‌توانست به درستی پیام خود را منتقل کند.

قرآن کریم به عنوان کتاب الهی، از زبان و بیانی استفاده می‌کند که برای هدایت و آموزش انسان‌ها مناسب باشد. تشبیهات و مثال‌های قرآن برای روشن کردن مفاهیم و ارائه درس‌های اخلاقی و دینی است و نه برای توهین یا فحش.

٣٢,٥٧٦
طلایی
٢٩
نقره‌ای
٤١٤
برنزی
١٠٧
تاریخ
٢ هفته پیش

آیه‌ای که به آن اشاره کردید، از سوره جمعه (آیه 5) در قرآن کریم است و به طور خاص به کسانی اشاره دارد که علم و دانش (در اینجا به معنای تورات) را دریافت کرده‌اند اما به آن عمل نمی‌کنند. در این آیه، مقایسه‌ای بین افرادی که علم را به دوش می‌کشند اما از آن استفاده نمی‌کنند و الاغی که بار کتاب‌ها را حمل می‌کند، صورت گرفته است.

آیا جایگزینی "أسد" به جای "حمار" توهین است؟

  1. تفاوت در معانی:
    • حمار (الاغ) در اینجا به عنوان نماد نادانی و بی‌فایده بودن علم بدون عمل استفاده شده است.
    • أسد (شیر) به عنوان نماد قدرت و شجاعت است و در نتیجه، جایگزینی آن به جای "حمار" می‌تواند به معنای متفاوتی منجر شود و به نوعی معنای آیه را تغییر دهد.
  2. توهین یا فحش:
    • قرآن به طور کلی به عنوان یک کتاب مقدس، هدفش هدایت و آموزش است و به همین دلیل، استفاده از مقایسه‌ها و تمثیل‌ها برای بیان مفاهیم عمیق و اخلاقی است.
    • در این آیه، هدف از استفاده از "حمار" نشان دادن ناتوانی در درک و عمل به علم است و نه توهین به یک فرد خاص یا گروهی.

آیا قرآن فحش یا توهین می‌کند؟

قرآن به عنوان یک متن مقدس، به دنبال هدایت انسان‌ها و آموزش اصول اخلاقی و دینی است. استفاده از تمثیل‌ها و تشبیهات در قرآن برای بیان مفاهیم عمیق و انتقادی است، اما این به معنای توهین یا فحش نیست. قرآن به طور کلی بر پایه احترام و هدایت بنا شده و هدفش اصلاح و تربیت انسان‌هاست.به طور خلاصه، تغییر "حمار" به "أسد" می‌تواند به تغییر معنای آیه منجر شود، اما قرآن به طور کلی به دنبال توهین نیست و هدفش آموزش و هدایت است.

٣٥٤,٩٥٦
طلایی
٢٦٨
نقره‌ای
٣,٨٥٢
برنزی
٢,٣٥٥
تاریخ
٢ هفته پیش

سلام
"حمار به عنوان نماد نادانی"و"أسد به عنوان نماد قدرت و شجاعت"؛ کی اینو تعیین کرد؟
در کجا قرآن این معنی داده شده؟
حمار برای بارکردن یا کشیدن وصف شده ومیتوانیم به جاش مثلاً جمل بکار ببریم؟
اسم اسد اوردم؛ برای قرآن چی تفاوتی دارد؟ مگه اسد از حمار بهتر است؟
سپاس.

-
١ هفته پیش

پاسخ شما