پرسش خود را بپرسید

ان شر دواب عند الله

تاریخ
٣ ماه پیش
بازدید
٧٤

تفسیر آیه ی 

ان شر دواب عند الله

 چیه ؟

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

امام باقر ( إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللهِ الصُّمُّ؛ این آیه درباره‌ی بنی‌عبدالدّار نازل شد و کسی از آنان به جز مصعب‌بن‌عمیر و یک هم‌پیمان آنان به نام سُوَیبط اسلام نیاورده بود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۵۱۲

بحار الأنوار، ج۹، ص۹۶/ نور الثقلین/ البرهان

امام باقر ( آنان بنی‌عبدالدّار هستند و کسی از آنان به جز ابن‌عمیر و سویدبن‌حرمله اسلام نیاورده بود و می‌گفتند: «ما نسبت به آنچه که محمّد (آورده‌است، کر و لال و نابینا هستیم». همه‌ی آنان در جنگ اُحد کشته شدند و آنان پرچمداران جنگ بودند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۵۱۲

البرهان

امام کاظم ( ای هشام! خداوند تبارک‌وتعالی اهل عقل و فهم را در کتاب خود مژده داده است آنگاه کسانی که اندیشه نمی‌کنند را [چنین] مذمّت فرموده است: إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لا یَعْقِلُون.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۵۱۲

بحار الأنوار، ج۱، ص۱۳۴/ تحف العقول، ص۳۸۳؛ «بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه» محذوف/ بحار الأنوار، ج۷۵، ص۲۹۶

٣٣,٥٤٣
طلایی
٨
نقره‌ای
٦٠٥
برنزی
٣٤٩
تاریخ
٣ ماه پیش

حقّا بدترين (و بى‌سودترين و بدبخت‌ترين) جنبندگان و روندگان در روى زمين نزد خداوند كر و گنگهائى هستند كه تعقل نمى‌كنند و از خرد بى‌بهره‌اند (بگوش خود حق را نمى‌شنوند كه آن را پيروى كنند و از موعظۀ نيكو عبرت نمى‌گيرند كه به آن عمل نمايند و لذا كسى كه جهاز سامعه را براى آنچه جهت آن خلق شده است استخدام نكند چنان است كه فاقد آن باشد و بنابراين از حق و خير و هدايت و فلاح كراست و كسانى كه حق را نمى‌گويند گوئى آنان حسّ سخن‌گوئى را از دست داده‌اند و كسانى كه فرق بين نور و ظلمت و هدايت و ضلالت و اسلام و كفر را تعقل نكنند مانند بهائم و چهار پايان‌اند كه از موهبت عقل نصيبى ندارند چه اگر آنان عقول خود را به كار مى‌انداختند ذلّت تقليد و تعصّب جاهليّت را از خود دور مى‌كردند و سود خويشتن را تعقل كرده آنچه شايسته و مفيد بر ايشان بود ادراك كرده و بدست مى‌آوردند)

٣٣,٥٤٣
طلایی
٨
نقره‌ای
٦٠٥
برنزی
٣٤٩
تاریخ
٣ ماه پیش

پاسخ شما