مرکب مفرد نکره غریب اسم های گنگ موصوفی غیرموصوفی
سلام می شه برا این اسم ها مفرد مرکب نکره غریب اسم گنگ موصوفی غیرموصوفی مشخص کنیدویه توضیح مختصر بدید به چه دلیل مرکب نکره مفرد غریب اسم گنگ موصوفی غیرموصوفی شده
سیدکنار.سیدمغربی.بی بی نور.بی بی زم زم.نو.نویسان.خضر.بی بی چادر سفید.افق زیا .دوقلو.جوی.فقیه ضیاء.اقاشهید.سبزپوشی.پیرسبز
امیر دیوان.تهمتن
٣ پاسخ
سلام! در زبان فارسی، برای مشخص کردن نوع اسمها (مفرد، مرکب، نکره، غریب، اسم گنگ، موصوفی، غیرموصوفی)، باید ابتدا به تعریف هر یک از این مفاهیم بپردازیم:
- اسم مفرد: اسمی که به یک واحد اشاره دارد.
- اسم مرکب: اسمی که از ترکیب دو یا چند کلمه تشکیل شده است.
- اسم نکره: اسمی که به طور کلی و غیرمخصوص به چیزی اشاره دارد و با نشانهای مانند "یک" همراه است.
- اسم غریب: اسمی که کمتر شناخته شده یا ناشناخته است.
- اسم گنگ: اسمی که معنای واضحی ندارد یا معنی آن مبهم است.
- اسم موصوفی: اسمی که صفتی آن را توصیف میکند.
- اسم غیرموصوفی: اسمی که بدون صفت است.
حال بیایید این مفاهیم را برای اسمهای داده شده اعمال کنیم:
- سیدکنار
- مفرد: بله
- مرکب: بله (ترکیبی از "سید" و "کنار")
- نکره: خیر
- غریب: بستگی به منطقه دارد، اما ممکن است غریب باشد.
- اسم گنگ: تا حدی، زیرا ممکن است معنی دقیق مشخص نباشد.
- موصوفی: خیر
- غیرموصوفی: بله
- سیدمغربی
- مفرد: بله
- مرکب: بله (ترکیبی از "سید" و "مغربی")
- نکره: خیر
- غریب: خیر
- اسم گنگ: خیر
- موصوفی: بله ("مغربی" به عنوان صفت)
- غیرموصوفی: خیر
- بی بی نور
- مفرد: خیر
- مرکب: بله (ترکیبی از "بی بی" و "نور")
- نکره: خیر
- غریب: خیر
- اسم گنگ: خیر
- موصوفی: خیر
- غیرموصوفی: بله
- بی بی زم زم
- مفرد: خیر
- مرکب: بله (ترکیبی از "بی بی" و "زم زم")
- نکره: خیر
- غریب: بستگی به منطقه دارد، اما ممکن است غریب باشد.
- اسم گنگ: خیر
- موصوفی: خیر
- غیرموصوفی: بله
- نو
- مفرد: بله
- مرکب: خیر
- نکره: بله (معمولاً به معنی "جدید" و نکره است)
- غریب: خیر
- اسم گنگ: خیر
- موصوفی: خیر
- غیرموصوفی: بله
- نویسان
- مفرد: بله
- مرکب: خیر
- نکره: خیر
- غریب: بله
- اسم گنگ: خیر
- موصوفی: خیر
- غیرموصوفی: بله
- خضر
- مفرد: بله
- مرکب: خیر
- نکره: خیر
- غریب: خیر
- اسم گنگ: خیر
- موصوفی: خیر
- غیرموصوفی: بله
- بی بی چادر سفید
- مفرد: خیر
- مرکب: بله (ترکیبی از "بی بی"، "چادر" و "سفید")
- نکره: خیر
- غریب: خیر
- اسم گنگ: خیر
- موصوفی: بله ("چادر سفید" به عنوان صفت)
- غیرموصوفی: خیر
- افق زیا
- مفرد: خیر
- مرکب: بله (ترکیبی از "افق" و "زیا")
- نکره: خیر
- غریب: بله
- اسم گنگ: خیر
- موصوفی: خیر
- غیرموصوفی: بله
- دوقلو
- مفرد: بله
- مرکب: خیر
- نکره: خیر
- غریب: خیر
- اسم گنگ: خیر
- موصوفی: خیر
- غیرموصوفی: بله
- جوی
- مفرد: بله
- مرکب: خیر
- نکره: خیر
- غریب: خیر
- اسم گنگ: خیر
- موصوفی: خیر
- غیرموصوفی: بله
- فقیه ضیاء
- مفرد: خیر
- مرکب: بله (ترکیبی از "فقیه" و "ضیاء")
- نکره: خیر
- غریب: خیر
- اسم گنگ: خیر
- موصوفی: بله ("ضیاء" به عنوان صفت)
- غیرموصوفی: خیر
- آقاشهید
- مفرد: بله
- مرکب: بله (ترکیبی از "آقا" و "شهید")
- نکره: خیر
- غریب: بستگی به منطقه دارد، اما ممکن است غریب باشد.
- اسم گنگ: خیر
- موصوفی: خیر
- غیرموصوفی: بله
- سبزپوشی
- مفرد: بله
- مرکب: بله (ترکیبی از "سبز" و "پوش")
- نکره: خیر
- غریب: بله
- اسم گنگ: خیر
- موصوفی: خیر
- غیرموصوفی: بله
- پیرسبز
- مفرد: بله
- مرکب: بله (ترکیبی از "پیر" و "سبز")
- نکره: خیر
- غریب: بله
- اسم گنگ: خیر
- موصوفی: بله ("سبز" به عنوان صفت)
- غیرموصوفی: خیر
- امیر دیوان
- مفرد: خیر
- مرکب: بله (ترکیبی از "امیر" و "دیوان")
- نکره: خیر
- غریب: بستگی به منطقه دارد، اما ممکن است غریب باشد.
- اسم گنگ: خیر
- موصوفی: خیر
- غیرموصوفی: بله
- تهمتن
- مفرد: بله
- مرکب: خیر
- نکره: خیر
- غریب: خیر
- اسم گنگ: خیر
- موصوفی: خیر
- غیرموصوفی: بله
این تحلیلها بسته به زمینه و منطقه ممکن است متفاوت باشند و برخی اسمها ممکن است در برخی مناطق شناخته شدهتر و در دیگر مناطق غریب تلقی شوند.
درود بر شما. پاسخ تمام موارد به همراه سه مورد جدید با توضیحات کامل خدمت شما ارائه می شود:
1- سیدکنار:نوع ترکیب:مرکب اضافی: "مغربی" به عنوان مضاف و "سید" به عنوان موصوف به هم اضافه شدهاند.
نکره بودن:مرکب اضافی: "نور" به عنوان مضاف و "بی بی" به عنوان موصوف به هم اضافه شدهاند.
نکره بودن:- چادر: موصوف است زیرا اسمی است که صفت "سفید" به آن اضافه شده است. "چادر" مشخص میکند که چه چیزی مدنظر است.
- سفید: صفت است و "چادر" را توصیف میکند.
- افق: موصوف است زیرا اسمی است که صفت "زیا" به آن اضافه شده است. "افق" مشخص میکند که چه چیزی مدنظر است.
- زیا: صفت است و "افق" را توصیف میکند.
- قلو: موصوف است زیرا اسمی است که صفت شمارشی "دو" به آن اضافه شده است. "قلو" مشخص میکند که چه چیزی مدنظر است (نوزاد).
- دو: صفت شمارشی است و تعداد "قلو" (نوزاد) را مشخص میکند.
- فقیه: موصوف است زیرا اسمی است که صفت خاص "ضیاء" به آن اضافه شده است. "فقیه" مشخص میکند که چه کسی مدنظر است.
- ضیاء: صفت خاص است و "فقیه" را توصیف میکند.
- "اقاشهید" تا حدی غریب است.
- در حالی که هر دو کلمه "آقا" و "شهید" به تنهایی در زبان فارسی معیار رایج هستند، ترکیب "اقاشهید" بیشتر در زمینه خاص مانند مذهبی، نظامی یا برای شهدای جنگ استفاده میشود و در گفتگوی روزمره عامیانه رایج نیست.
- آقا: موصوف است زیرا اسمی است که صفت خاص "شهید" به آن اضافه شده است. "آقا" مشخص میکند که چه کسی مدنظر است.
- شهید: صفت خاص است و "آقا" را توصیف میکند.
- "سبزپوشی" تا حدی غریب است.
- در حالی که هر دو کلمه "سبز" و "پوشی" به تنهایی در زبان فارسی معیار رایج هستند، ترکیب "سبزپوشی" بیشتر در زمینه خاص مانند مذهبی، نظامی یا برای اشاره به لباسهای خاص مانند لباس روحانیون یا نظامیان استفاده میشود و در گفتگوی روزمره عامیانه رایج نیست.
- پوشی: موصوف است زیرا اسمی است که صفت "سبز" به آن اضافه شده است. "پوشی" مشخص میکند که چه چیزی مدنظر است (لباس).
- سبز: صفت است و "پوشی" را توصیف میکند.
- مفرد: به عنوان اسم، "پیرسبز" میتواند به یک پیرمرد با موهای سبز یا لباس سبز، یا به یک مکان با نام "پیرسبز" اشاره داشته باشد. در این صورت، "پیرسبز" مفرد است زیرا به یک فرد یا مکان واحد اشاره دارد.
- جمع: به عنوان صفت، "پیرسبز" میتواند به پیرمردان با موهای سبز یا لباس سبز اشاره داشته باشد. در این صورت، "پیرسبز" جمع است زیرا به چندین فرد اشاره دارد.
- "پیرسبز" تا حدی غریب است.
- در حالی که هر دو کلمه "پیر" و "سبز" به تنهایی در زبان فارسی معیار رایج هستند، ترکیب "پیرسبز" به عنوان نام یا صفت رایج نیست و بیشتر در زمینه خاص مانند افسانهها، داستانها یا نام مکانها استفاده میشود.
- اسم: به عنوان اسم، "پیرسبز" میتواند به پیرمردی با موهای سبز یا لباس سبز، یا به مکانی با نام "پیرسبز" اشاره داشته باشد.
- صفت: به عنوان صفت، "پیرسبز" میتواند به پیرمردان با موهای سبز یا لباس سبز اشاره داشته باشد.
- پیر: موصوف است زیرا اسمی است که صفت "سبز" به آن اضافه شده است. "پیر" مشخص میکند که چه کسی یا چه چیزی مدنظر است.
- سبز: صفت است و "پیر" را توصیف میکند.
- "امیر دیوان" تا حدی غریب است.
- در حالی که هر دو کلمه "امیر" و "دیوان" به تنهایی در زبان فارسی معیار رایج هستند، ترکیب "امیر دیوان" در حال حاضر به عنوان عنوان شغلی یا نام خاص رایج نیست و بیشتر در متون تاریخی یا ادبی به کار میرود.
- دیوان: موصوف است زیرا اسمی است که به آن صفت اضافه شده است. "دیوان" مشخص میکند که امیر در کجا یا چه سمتی مشغول به کار بوده است.
- امیر: در این مورد به عنوان موصوف عمل میکند و شغل یا مقام فرد را نشان میدهد.
- "تهمتن" تا حدی غریب است.
- در حالی که هر دو کلمه "تهم" و "تن" به تنهایی در زبان فارسی معیار رایج هستند، ترکیب "تهمتن" به عنوان نام یا صفت رایج نیست و بیشتر در متون حماسی یا ادبی به کار میرود.
- تن: موصوف است زیرا اسمی است که صفت "تهم" به آن اضافه شده است. "تن" مشخص میکند که چه کسی یا چه چیزی مدنظر است (پهلوان).
- تهم: صفت است و "تن" را توصیف میکند.
- مفرد: به عنوان اسم، "سر زیارت" میتواند به فردی با جایگاه خاص در یک مکان زیارتی (مانند رئیس یا متولی) اشاره داشته باشد. در این صورت، "سر زیارت" مفرد است زیرا به یک فرد واحد اشاره دارد.
- مکان: به عنوان مکان، "سر زیارت" میتواند به قسمت اصلی یا مهمترین بخش یک مکان زیارتی اشاره داشته باشد. در این صورت نیز "سر زیارت" مفرد است زیرا به یک مکان واحد اشاره دارد.
- "سر زیارت" تا حدی غریب است.
- در حالی که هر دو کلمه "سر" و "زیارت" به تنهایی در زبان فارسی معیار رایج هستند، ترکیب "سر زیارت" به عنوان عنوان یا نام خاص رایج نیست و بیشتر در زمینه خاص مانند مذهبی یا برای اشاره به افراد یا مکانهای خاص در اماکن زیارتی استفاده میشود.
- اسم: به عنوان اسم، "سر زیارت" میتواند به فردی با جایگاه خاص در یک مکان زیارتی (مانند رئیس یا متولی) اشاره داشته باشد.
- مکان: به عنوان مکان، "سر زیارت" میتواند به قسمت اصلی یا مهمترین بخش یک مکان زیارتی اشاره داشته باشد.
- زیارت: موصوف است زیرا اسمی است که صفت "سر" به آن اضافه شده است. "زیارت" مشخص میکند که چه کسی یا چه چیزی مدنظر است.
- سر: صفت است و "زیارت" را توصیف میکند.
- "اصحاب" تا حدی غریب است.
- در حالی که هر دو کلمه "صاحب" و "هاء جمع" به تنهایی در زبان فارسی معیار رایج هستند، ترکیب "اصحاب" به عنوان نام یا صفت رایج نیست و بیشتر در زمینه خاص مانند مذهبی یا تاریخی به کار میرود.
- صاحب: موصوف است زیرا اسمی است که به آن صفت اضافه شده است. "صاحب" مشخص میکند که چه کسانی مدنظر هستند.
- هاء جمع: در این مورد، هاء جمع به عنوان نشانه جمع عمل میکند و بر تعدد "صاحبان" دلالت دارد.
- "ملک اژدر" تا حدی غریب است.
- در حالی که هر دو کلمه "ملک" و "اژدر" به تنهایی در زبان فارسی معیار رایج هستند، ترکیب "ملک اژدر" به عنوان نام یا صفت رایج نیست و بیشتر در زمینه خاص مانند افسانهها، داستانها یا نام مکانها استفاده میشود.
- اژدر: موصوف است زیرا اسمی است که صفت "ملک" به آن اضافه شده است. "اژدر" مشخص میکند که چه موجودی مدنظر است.
- ملک: صفت است و "اژدر" را توصیف میکند.
برای هر کدام از این اسامی، مفرد یا مرکب، نکره یا معرفه، و غیره را تعیین میکنیم:
1. **سیدکنار**
- مفرد: خیر (مرکب)
- نکره: خیر (معرفه)
- غریب: خیر (شناختهشده)
- اسم گنگ: خیر (معنی واضحی دارد)
- موصوف: بله (سید صفت است)
- غیرموصوف: خیر
2. **سیدمغربی**
- مفرد: خیر (مرکب)
- نکره: خیر (معرفه)
- غریب: خیر (شناختهشده)
- اسم گنگ: خیر (معنی واضحی دارد)
- موصوف: بله (سید صفت است)
- غیرموصوف: خیر
3. **بی بی نور**
- مفرد: خیر (مرکب)
- نکره: خیر (معرفه)
- غریب: خیر (شناختهشده)
- اسم گنگ: خیر (معنی واضحی دارد)
- موصوف: بله (بی بی صفت است)
- غیرموصوف: خیر
4. **بی بی زم زم**
- مفرد: خیر (مرکب)
- نکره: خیر (معرفه)
- غریب: خیر (شناختهشده)
- اسم گنگ: خیر (معنی واضحی دارد)
- موصوف: بله (بی بی صفت است)
- غیرموصوف: خیر
5. **نو**
- مفرد: بله
- نکره: بله
- غریب: خیر (شناختهشده)
- اسم گنگ: بله (معنی دقیق مشخص نیست)
- موصوف: خیر
- غیرموصوف: بله
6. **نویسان**
- مفرد: بله
- نکره: بله
- غریب: خیر (شناختهشده)
- اسم گنگ: خیر (معنی واضحی دارد)
- موصوف: خیر
- غیرموصوف: بله
7. **خضر**
- مفرد: بله
- نکره: خیر (معرفه)
- غریب: خیر (شناختهشده)
- اسم گنگ: خیر (معنی واضحی دارد)
- موصوف: خیر
- غیرموصوف: بله
8. **بی بی چادر سفید**
- مفرد: خیر (مرکب)
- نکره: خیر (معرفه)
- غریب: خیر (شناختهشده)
- اسم گنگ: خیر (معنی واضحی دارد)
- موصوف: بله (بی بی صفت است)
- غیرموصوف: خیر
9. **افق زیا**
- مفرد: خیر (مرکب)
- نکره: خیر (معرفه)
- غریب: بله (شناختهنشده)
- اسم گنگ: بله (معنی دقیق مشخص نیست)
- موصوف: خیر
- غیرموصوف: بله
10. **دوقلو**
- مفرد: بله
- نکره: بله
- غریب: خیر (شناختهشده)
- اسم گنگ: خیر (معنی واضحی دارد)
- موصوف: خیر
- غیرموصوف: بله
11. **جوی**
- مفرد: بله
- نکره: بله
- غریب: خیر (شناختهشده)
- اسم گنگ: خیر (معنی واضحی دارد)
- موصوف: خیر
- غیرموصوف: بله
12. **فقیه ضیاء**
- مفرد: خیر (مرکب)
- نکره: خیر (معرفه)
- غریب: خیر (شناختهشده)
- اسم گنگ: خیر (معنی واضحی دارد)
- موصوف: بله (فقیه صفت است)
- غیرموصوف: خیر
13. **آقاشهید**
- مفرد: خیر (مرکب)
- نکره: خیر (معرفه)
- غریب: خیر (شناختهشده)
- اسم گنگ: خیر (معنی واضحی دارد)
- موصوف: بله (آقا صفت است)
- غیرموصوف: خیر
14. **سبزپوشی**
- مفرد: بله
- نکره: بله
- غریب: خیر (شناختهشده)
- اسم گنگ: خیر (معنی واضحی دارد)
- موصوف: خیر
- غیرموصوف: بله
15. **پیرسبز**
- مفرد: خیر (مرکب)
- نکره: خیر (معرفه)
- غریب: خیر (شناختهشده)
- اسم گنگ: خیر (معنی واضحی دارد)
- موصوف: بله (پیر صفت است)
- غیرموصوف: خیر
16. **امیر دیوان**
- مفرد: خیر (مرکب)
- نکره: خیر (معرفه)
- غریب: خیر (شناختهشده)
- اسم گنگ: خیر (معنی واضحی دارد)
- موصوف: بله (امیر صفت است)
- غیرموصوف: خیر
17. **تهمتن**
- مفرد: بله
- نکره: خیر (معرفه)
- غریب: خیر (شناختهشده)
- اسم گنگ: خیر (معنی واضحی دارد)
- موصوف: خیر
- غیرموصوف: بله
این تحلیل براساس ترکیب و شناختهشدگی این اسامی صورت گرفته است.
سر زیارت
جی
اصحاب
ملک اژدر
شیث
می شه برا این ها مرکب مفرد نکره غریب موصوفی غیرموصوفی اسم های گنگ مشخص کنید