قرآن کریم ترجمه و تفسیر
در سوره مریم آیه ۱۱ خداوند تبارک و تعالی میفرمایند ، فخرج علی قومه من المحراب فاوحی الیهم ان سبحّوا بکرةً و عشیّاً ،
وحی حضرت ذکریا به قومش به چه معناست ؟ آیا صورت این وحی مثل وحی به حضرت موسی ست که در سوره طه میفرمایند ،فاستمع اما یوحی ؟ امکان دارد که چون حضرت ذکریا سه شبانه روز نمی توانست حرف بزند با حرکت دست ( مثل ناشنوایان) به قومش گفت که سبحّوا بکرةً و عشیّاً ؟ به این طریق میتوان وحی گفت؟
٣ پاسخ
سلام
در قرآن داریم که شیطان به یاران خود وحی میکند. پس وحی منحصرا رحمانی نیست و شیطان هم میتونه از وحی و الهام و القاء استفاده کنه، برای فریب افراد. وحی شکل های مختلف داره برای فهماندن مطلبی، همونطور ی که القاء و الهام به شکل های مختلف هست، در تفسیر المیزان وحی رو توضیح داده که مطابق استعداد افراد متفاوت هست، مثلاً بعضی فرشته وحی رو میبینند ولی بعضی فقط صدای فرشته رو میشنوند.
چون نشانهای که خدا به زکریا داد این بود که نمیتوانست سه شبانهروز صحبت کند و از واژه وحی زمانی استفاده میشود که ارتباط بین دو شخص لسانی نباشد،
پس به حالت پانتومیم یا )اگه نوشتاری بود( با آنها اعلام کرد که تسبیح خدا گویید.
وحی توسط خداوند ارتباط نوری و غیبی است و این جبراییل است که آنها را به زبان عربی در اختیار نبی قرار میدهد. یعنی در کل هرجا خواندید ربک اوحی... به صورت رموز و نور خواهد بود ولی فرستاده فرشته آنها را به زبان مردم، زنبور، کوه و غیره تبدیل میکند.
والله اعلم
سلام
بله به طریقی به آنها فهماند.
در تفسیر آقای محمدعلی رضایی اصفهانی آمده:
«وحی» به معناى اشارهى سريع و مخفی است و در اين جا مقصود آن است كه زكريا سخن نمیگفت ولی به صورت رمزى و با اشارات به مردم میفهماند كه به شكرانهى نعمتهاى الهی، صبح و شام تسبيح خدا بگويند.
خداوند در سوره آل عمران آیه ۴۱ فرموده:
قَالَ آيَتُكَ أَلَّا تُكَلِّمَ النَّاسَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ إِلَّا رَمْزًا