سرگرمی های ریاضی
روزی به همراه شش نفر از دوستانم با هم قرار گذاشتیم فوتبال دستی بازی کنیم ، اگر هر کس در بازی میباخت به شش نفر دیگر ، اندازه پولی که در جیب داشتیم ، پول پرداخت میکرد یعنی پول دیگری را دوبرابر میکرد ،
هفت دست بازی کردیم و هر کدام به نوبت یک بار بازی را باختیم ، پس از پایان بازی وقتی موجودی جیب مان را نگاه کردیم معلوم شد که هر کدام مون ۱۲۸۰ تومان بطور مساوی پول داریم ، ، حال در ابتدای بازی هر کدام چقدر پول داشتیم ؟
سلام ، اون دو نفری که بازی می کرد ند خب اونی که میباخت به اندازه پولی که تو جیب برنده بود باید بهش پول میداد یعنی پول برنده رو دو برابر میکرد
من مسئله رو به صورت شخصی بیان کردم یعنی گفتم من و دوستام ولی در اصل هفت نفر بود
هر کس که میباخت به شش نفر دیگر به اندازه پول توی جیبشان پرداخت میکرد ، یعنی پول دیگران را دوبرابر میکرد ، خب هفت دست بازی کردند و هر دفعه یکی باخت ، پس همه پولی که در ابتدا بوده مگه ۷×۱۲۸۰ = ۸۹۶۰ کل پولی که در ابتدا بوده ، اگر نفر اول رو x بذاریم در ابتدا x - ۸۹۶۰ پول داشته ، بازی اول پولش دوبرابر شده ۲× ( x - ۸۹۶۰ ) = ۲x - ۱۷۹۲۰ به همین روش تا آخر یه معادله با یه مجهول که ضریبش همینطور دو به توان دو بعد سه بعد چهار بعد پنج بعد شش که همه بازی کردند ،
استادم ، هفت نفر بودیم ، من و حسین دست اول بازی کردیم من بردم حسین باخت من برنده بازم بازی کردم این دفعه با محسن ، محسن برد من باختم، بعدش محسن و احمد بازی کردند احمد برد محسن باخت ، برنده به جا میگن بهش ، یادت میاد ؟
شما الان دوتا حرف متفاوت میزنید.
یه بار میگید بازنده فقط به برنده پول میده که در این صورت هرکدوم ۱۲۸۰ داشتن.
یه بار میگید بازنده به همه پول میداد که یه معادله مجهول تشکیل میشه.
لطفاً مشخص کنید کدوم حالت هست.
٤ پاسخ
سلام
با وجود اینکه متوجه نشدم چطور هفت دست بازی کردین( طوری که من محاسبه کردم هشت دست بازی کردین تا برنده مشخص بشه).
جواب این هست که دو نفر از شما از اول ۱۲۸۰ تومان داشتند، دو نفر ۶۴۰ تومان داشتند، یک نفر ۳۲۰ تومان داشته و نفر آخر ۱۶۰ تومان داشته.
با توجه به اینکه میگید نکته انحرافی نداره باید بگم ک دقت کنید گفته هر کی ۶ دست ببازه که کسی ۶ دست نمیبازع اصلا ویرگول در معنی جمله خیلی تاثیر داره...
ببینید این معما نکته انحرافی داره و بله بر حسب اتفاق همه به یک اندازه پول داشتن .چون در معما میگه اگه به ۶ نفر باختی باید پرداخت کنی در حالی که همه دو دست بازی میکنن و یه بار میبرن و یه بار میبازن پس طبق اینکخ گفته هر کدام یک بار باختیم پولی پرداخت نشده و اتفاقی بوده .
توجه کنید ، اینطوری فرض کنید که دو به دو ، بازی کردیم ، که شد سه دست ، بعد برنده ها باهم بازی کردند ، اون شخصی که بازی نکرده بود با یکی از برنده های مرحله قبل بازی کرد ، تا اینجا پنج دست شد ، بعدش برنده ها با هم بازی کردند و بازنده ها باهم ، اینم دو دست شد هفت دست ، چه نکته انحرافی داشت ؟ آخرش همه پول هامون و شمردیم دیدیم که همه مون ۱۲۸۰ تومن پول داریم ، حالا حساب کنید که هر کدوم مون چقدر پول داشتیم ؟
سلام کسی پول پرداخت نکرده است و هر کدام از اول ۱۲۸۰ پول داشته اند
سلام ، یعنی بر حسب اتفاق ، همه مون تو کیف پول مون دقیقا ۱۲۸۰ تومن پول داشتیم ؟ بر حسب احتمال چند درصد احتمال داره که این اتفاق بیوفته ؟
بازنده فقط به برنده پول پرداخت میکرد یا به همه؟