پرسش خود را بپرسید

CBT یا Cognitive Behaviour Therapy

تاریخ
١ ماه پیش
بازدید
٤٣

CBT    یا Cognitive Behaviour Therapy 

یعنی چی و روش کار چطوره ؟

٢,٨٣٨
طلایی
٠
نقره‌ای
٢
برنزی
١٥١

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

درمان شناختی-رفتاری (CBT) یا Cognitive Behaviour Therapy یک نوع روان‌درمانی است که بر تغییر الگوهای فکری و رفتاری ناسالم تمرکز دارد. این روش درمانی به افراد کمک می‌کند تا افکار منفی و غیرمنطقی خود را شناسایی کرده و آن‌ها را با افکار مثبت و منطقی جایگزین کنند.

روش کار CBT:

  1. شناسایی افکار منفی: در این مرحله، فرد با کمک درمانگر خود افکار منفی و غیرمنطقی که باعث ایجاد مشکلات روانی می‌شوند را شناسایی می‌کند.
  2. چالش با افکار منفی: درمانگر به فرد کمک می‌کند تا این افکار را به چالش بکشد و آن‌ها را با افکار منطقی‌تر و مثبت‌تر جایگزین کند.
  3. تغییر رفتار: با تغییر افکار، رفتارهای فرد نیز تغییر می‌کند. فرد یاد می‌گیرد که به جای رفتارهای ناسالم و مخرب، رفتارهای سالم و سازنده را انتخاب کند.
  4. تمرین و تکرار: فرد باید تکنیک‌های یادگرفته شده را در زندگی روزمره خود تمرین کند تا به مرور زمان این تغییرات به عادت تبدیل شوند.

تکنیک‌های رایج در CBT:

CBT به عنوان یک روش درمانی مؤثر برای مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب، فوبیاها، و اختلالات خوردن شناخته شده است.

٣٤,٣٨٠
طلایی
٣١
نقره‌ای
٤٥١
برنزی
١١٢
تاریخ
١ ماه پیش

درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی درمان روانشناختی است که برای طیف وسیعی از مشکلات از جمله افسردگی، اختلالات اضطرابی، مشکلات مصرف الکل و مواد مخدر، مشکلات زناشویی، اختلالات خوردن و بیماری های روانی شدید موثر است. مطالعات تحقیقاتی متعدد نشان می دهد که CBT منجر به بهبود قابل توجهی در عملکرد و کیفیت زندگی می شود. در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است که CBT به اندازه سایر اشکال روان درمانی یا داروهای روانپزشکی موثرتر است.

تاکید بر این نکته مهم است که پیشرفت‌ها در CBT بر اساس تحقیقات و عملکرد بالینی انجام شده است. در واقع، CBT رویکردی است که شواهد علمی فراوانی برای آن وجود دارد مبنی بر اینکه روش‌هایی که توسعه یافته‌اند در واقع تغییر ایجاد می‌کنند. به این ترتیب، CBT با بسیاری از اشکال دیگر درمان روانشناختی متفاوت است.

‏CBT بر چندین اصل اصلی استوار است، از جمله:
- مشکلات روانشناختی تا حدی بر اساس شیوه های نادرست یا غیر مفید تفکر است.
- مشکلات روانی تا حدی بر اساس الگوهای آموخته شده از رفتار غیر مفید است.
- افرادی که از مشکلات روانی رنج می برند، می توانند روش های بهتری برای مقابله با آنها بیاموزند و از این طریق علائم آنها را تسکین داده و در زندگی خود مؤثرتر شوند.

درمان CBT معمولاً شامل تلاش هایی برای تغییر الگوهای تفکر است. این استراتژی ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- یادگیری شناخت تحریف های خود در تفکر که باعث ایجاد مشکلات می شود و سپس ارزیابی مجدد آنها در پرتو واقعیت.
- درک بهتر رفتار و انگیزه دیگران.
- استفاده از مهارت های حل مسئله برای رویارویی با موقعیت های دشوار.
- یادگیری ایجاد حس اعتماد بیشتر نسبت به توانایی های خود.

درمان CBT همچنین معمولاً شامل تلاش هایی برای تغییر الگوهای رفتاری است. این استراتژی ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- مواجهه با ترس های خود به جای اجتناب از آنها.
- استفاده از ایفای نقش برای آماده شدن برای تعاملات بالقوه مشکل ساز با دیگران.
- یادگیری آرام کردن ذهن و آرام کردن بدن.
همه CBT از همه این استراتژی ها استفاده نمی کنند. در عوض، روانشناس و بیمار/مشتری با هم، به شکلی مشترک، برای توسعه درک مشکل و ایجاد یک استراتژی درمانی کار می کنند.
‏CBT بر کمک به افراد برای یادگیری درمانگر خود تأکید دارد. از طریق تمرینات در جلسه و همچنین تمرینات "تکالیف" خارج از جلسات، به بیماران/مشتریان کمک می شود تا مهارت های مقابله ای را توسعه دهند، به موجب آن می توانند یاد بگیرند که تفکر، احساسات مشکل ساز و رفتار خود را تغییر دهند.
درمانگران CBT بر آنچه در زندگی فعلی فرد می گذرد تاکید می کنند، نه آنچه که منجر به مشکلات او شده است. مقدار معینی از اطلاعات در مورد تاریخچه فرد مورد نیاز است، اما تمرکز در درجه اول بر حرکت رو به جلو در زمان برای ایجاد راه های موثرتر برای مقابله با زندگی است.

* مرجع انگلیسی سایت: 👇

https://www.apa.org/ptsd-guideline/patients-and-families/cognitive-behavioral

٣٤,٠٣٢
طلایی
٤٣
نقره‌ای
٧٩٦
برنزی
٢٣٢
تاریخ
١ ماه پیش

پاسخ شما