پرسش خود را بپرسید
با پاسخ به این پرسش و تایید آن مبلغ ١٦,٠٠٠ تومان پاداش دریافت کنید.

ویژگی های مشترک تشکیل دهنده ی فرهنگ سازمانی

تاریخ
٧ ساعت پیش
بازدید
٥٤

ویژگی های مشترک تشکیل دهنده ی فرهنگ سازمانی 

رو میشه بیان کنید 

١ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

خب همونطور که مستحضر هستین، فرهنگ سازمانی (Organizational culture)، مجموعه باورها، ارزش‌ها، هنجارها و رفتارهایی است که اعضای یک سازمان به اشتراک می‌گذارند و باعث می‌شود این سازمان از سایر سازمان‌ها متمایز شود. این ویژگی‌ها مانند اثر انگشت، منحصر به فرد هستند و بر نحوه‌ی عملکرد سازمان، تعاملات کارکنان و موفقیت آن تأثیر می‌گذارند.

ویژگی‌های مشترک تشکیل‌دهنده‌ی فرهنگ سازمانی را هم میشه به صورت زیر دسته بندی کرد:
  • ارزش‌ها: باورهای بنیادینی که سازمان به آن‌ها پایبند است. این باورها، راهنمای تصمیم‌گیری‌ها و رفتارهای اعضای سازمان هستند.
  • باورها: تصورات مشترک درباره کار، سازمان و افراد. این باورها، دیدگاه اعضای سازمان نسبت به محیط کارشان را شکل می‌دهند.
  • هنجارها: قوانین و عرف‌هایی که رفتارهای قابل قبول و غیرقابل قبول را در سازمان تعریف می‌کنند. این هنجارها می‌توانند رسمی یا غیررسمی باشند.
  • رفتارها: الگوهای رفتاری که در سازمان مشاهده می‌شوند. این رفتارها، نشان‌دهنده‌ی ارزش‌ها و هنجارهای سازمان هستند.
  • نمادها: نمادهایی که هویت سازمان را نشان می‌دهند. این نمادها می‌توانند شامل لوگو، رنگ‌ها، زبان و حتی افراد خاص باشند.

البته نظریه پردازان متفاوت، نظر خاص خودشونو درباره این مقوله دارند، مثلا       دنیسون برای به تصویر کشیدن فرهنگ سازمانی، از یک مدل استفاده نموده است و4  ویژگی  فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون عبارتند از : درگیرکار شدن، سازگاری، یکپارچگی، و مأموریت.

٥,٨١٣
طلایی
١
نقره‌ای
٧
برنزی
٦٣
تاریخ
٦ ساعت پیش
عکس پرسش

پاسخ شما