قرآن کریم ترجمه و تفسیر
در قرآن کریم از یوم بعث زیاد استفاده شده است ، از ابلیس که از خداوند درخواست دارد که تا روز بعثت آدمیان به او اجازه دهد ( البته بنده شخصا متوجه نشدم که درخواست کرد که در صف بماند یا اینکه از بهشت اخراج نشود ) و یا حضرت ابراهیم که دعا میکند ربّ لا تخذنی یوم یبعثون و یا در آیه دیگری که صاحبان علم میگویند ذلک یوم البعث ولکن کنتم لا تعلمون ، حال این یوم البعث چه روزیست ؟ آیا همان قیامت است ؟
٢ پاسخ
دقیقاً، تقسیمبندیهایی مثل قیامت اصغر، قیامت اکبر و قیامت کبری در متون دینی و عرفانی وجود داره که هر کدوم به سطحی از "پایان" اشاره میکنن. اینطوری میتونیم خلاصهش کنیم:
قیامت اصغر: مرگ فردی؛ یعنی وقتی یک انسان از دنیا میره، قیامت شخصی اون آغاز میشه.
قیامت اکبر: عذاب جمعی یا نابودی گروهی از انسانها؛ مثل عذاب قوم نوح، قوم عاد یا ثمود.
قیامت کبری: روز رستاخیز نهایی؛ روزی که همهی انسانها از ابتدا تا انتها زنده میشن، آسمان و زمین دگرگون میشن و حساب و کتاب کلی اتفاق میافته.
این سهگانه، بهنوعی نشون میده که مفهوم "پایان" در اسلام فقط به آخر دنیا محدود نمیشه؛ بلکه هر انسانی تجربهای از قیامت داره، چه فردی، چه جمعی و چه کلی. حتی برخی عرفا معتقدن که "قیامت" میتونه همین حالا هم در درون انسان رخ بده؛ مثل لحظهای که آدمی بیدار میشه از غفلت.
در قرآن کریم، اصطلاح "یوم بعث" به معنای روز بعثت یا روز برانگیخته شدن آمده است. این روز به طور کلی اشاره به روز قیامت دارد، زمانی که همه انسانها از قبور خود برانگیخته خواهند شد تا اعمالشان مورد حسابرسی قرار گیرد.
۱. درخواست ابلیس:
در داستان ابلیس، وقتی او از خداوند درخواست میکند که تا یوم بعث مهلت داده شود، او از خداوند خواسته است که تا روز قیامت (که روز برانگیخته شدن انسانها است) به او فرصت داده شود. در واقع، ابلیس در اینجا از خداوند مهلت میخواهد تا همچنان زنده باشد و انسانها را فریب دهد تا زمانی که همه انسانها برای قیامت از قبرها برانگیخته شوند.
آیهای که این درخواست ابلیس را نقل میکند، به این صورت است: "قالَ رَبُّ فَأَمْهِلْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ" (ص، ۳۹)
در اینجا ابلیس درخواست میکند که تا روز بعثت (یعنی روز قیامت) از مهلت برخوردار باشد.
۲. دعا حضرت ابراهیم:
در آیهای که حضرت ابراهیم دعا میکند: "رَبِّ لَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ" (الشعراء، ۸۷)، اشاره به روز قیامت است. حضرت ابراهیم در این دعا خواستار آن است که در روز قیامت که همه انسانها برای حساب و کتاب به محضر خداوند میآیند، از شرمندگی و عذاب نجات یابد.
۳. آیه "ذلِكَ يَوْمُ الْبَعْثِ وَلَكِنْ كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ":
این آیه از سوره جاثیه (آیه ۲۶) نیز اشاره به روز قیامت دارد، زمانی که افرادی که در دنیا غافل بودند و به حقیقت ایمان نیاوردند، در قیامت از حقیقت روز بعثت و حساب اعمالشان آگاه خواهند شد.
نتیجهگیری:
بنابراین، "یوم بعث" به طور کلی به روز قیامت اشاره دارد، روزی که همه انسانها از قبرها برانگیخته میشوند و اعمالشان مورد حسابرسی قرار میگیرد. این روز همان روز قیامت است و نه روز بعثت پیامبران که آغاز رسالت آنها است. در قرآن، وقتی به یوم بعث اشاره میشود، در واقع به روز قیامت و برانگیخته شدن انسانها در آن روز برای حساب و کتاب اشاره دارد.
سلام ، ولی روز قیامت هم به قیامت اصغر قیامت اکبر و قیامت کبری به ترتیب برای فردی هنگامی که شخص فوت می کند قومی هنگامی که عذاب برای دسته ای از انسانها نازل می شود و کلی که تمام انسانها از این دنیا میروند و آسمان و زمینی هم مثل حال وجود نخواهد داشت