قرآن کریم ترجمه و تفسیر
در سوره عنکبوت میفرمایند
لیعلمنّ الله الذین آمنو ا و لیعلمنّ المنافقین
این گونه علم و آگاهی یافتن الله را چطوری میشه تفسیر کرد ، در جاییکه میفرمایند
انّ الله بکلّ شیءٍ علیم ؟
١ پاسخ
با سلام
در ترجمه تفسیر المیزان علامّه طباطبایی آمده:
باید خدا کسانی را كه ایمان آورده اند معیّن كند و کسانی را كه نفاق ورزیدند مشخّص سازد.
خداوند در آیه ۳ هم فرموده:
وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبِينَ
ما کسانی را كه پیش از آنان بودند آزمودیم [و اینها را نيز امتحان میکنیم]؛ تا خداوند کسانی را كه راست میگویند و کسانی را كه دروغ میگویند مشخّص سازد.
حق تعالي ميخواهد تا به وسيله آزمايش، آنچه را كه در علم وي آشكار و از علم بشر غايب است، در عالم واقع نيز نمايان سازد تا مردم را در برابر عملشان ـ و نه فقط به مجرّد علم خويش ـ مورد محاسبه قرار دهد و اين آزمايش اگر از يک جهت فضلي از جانب حق تعالي است، از جهتي ديگر نمايانگر عدل اوست و از جهت سوم، تربيت و ويرايشي براي نهاد آنان است. ازاين روي ابنعباس و غير وي از مفسّران سلف، در تفسير اين فرموده خداوند متعال: (إلّالِنعلَمَ) و نظاير آن گفتهاند: اين جمله و نظاير آن در قرآن كريم به اين معني است: (مگر براي اين كه ببينيم). زيرا رؤيت به موجود تعلّق ميگيرد در حالي كه علم از رؤيت عامتر بوده به موجود و معدوم هر دو تعلّق ميگيرد.
لنعلم: معلوم کنیم
لیعلمنّ قطعاً معلوم کند
بله از تفاسیر فرستادم.
به نظرم برای این گفتند رؤیت است چون خداوند از همه چیز، قبل و بعد و اوّل و آخر همه چیز باخبر و به همه چیز محیط است، کسب علم شایسته خدا نیست. امّا وقتی چیزی از قوّه به فعل تبدیل و همه چیز ظاهر می شود، آنجاست که به خودمان هم ثابت می شود. همه در علم خداوند هست و با عمل ما به علم ظاهری درمی آید که بر ما هم صدق و کذب، و ایمان و نفاق و ادّعاهایمان معلوم شود و خداوند طبق آن ها از روی عدالت حکم کند.
سلام ، شما عین متن تفسیر رو فرستادید یا خودتون هم اضافه کردید ؟ اگر اینطوری تفسیر شده که تمام نزول قرآن و رسول فقط برای اینکه ببینیم چیکار میکنند ؟ بعدش چی ؟