پرسش خود را بپرسید
١٦,٠٠٠ تومان پاداش این پرسش تعلق گرفت به

تاثیر fatf روی اقتصاد های چیه ؟

تاریخ
١ هفته پیش
بازدید
١٥٣

تاثیر fatf روی اقتصاد های  چیه ؟

کلا چه محدودیت هایی داره و چه مزایایی؟
اصلا برای چی به وجود اومده ؟ چه کسانی به وجود اوردنش ؟

٨ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:
تاثیر FATF روی اقتصاد

FATF (Financial Action Task Force) یا گروه ویژه اقدام مالی، یک سازمان بین‌المللی است که برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم فعالیت می‌کند.  تاثیر FATF بر اقتصاد یک کشور می‌تواند به دو صورت مثبت و منفی باشد:

تاثیرات مثبت:

* افزایش اعتماد بین‌المللی: پیوستن به FATF و اجرای  توصیه‌های آن، نشان‌دهنده تعهد یک کشور به مبارزه با جرایم مالی است. این امر می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی و موسسات مالی بین‌المللی را افزایش داده و منجر به افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود روابط تجاری  شود.
* کاهش ریسک‌های مالی: اجرای استانداردهای FATF به کاهش ریسک پولشویی و تامین مالی تروریسم در یک کشور کمک می‌کند. این امر می‌تواند  به ثبات سیستم مالی و کاهش جرایم اقتصادی  منجر شود.
* بهبود شفافیت و حاکمیت: اجرای توصیه‌های FATF نیازمند ایجاد  ساختارهای قانونی و نهادی  قوی‌تر برای مبارزه با جرایم مالی است.  این امر می‌تواند به  بهبود شفافیت، حاکمیت قانون و مبارزه با فساد  در یک کشور کمک کند.

تاثیرات منفی:

* هزینه‌های اجرایی: پیاده‌سازی  استانداردهای FATF نیازمند صرف هزینه‌های قابل توجهی برای  ایجاد زیرساخت‌های لازم، آموزش کارکنان و  نظارت بر موسسات مالی است. 
* کاهش سرعت تراکنش‌های مالی:  اجرای قوانین FATF  می‌تواند منجر به  افزایش  کنترل‌ها و  مقررات  در تراکنش‌های مالی  شود که  ممکن است  سرعت تراکنش‌ها را کاهش دهد.
* محدودیت در دسترسی به خدمات مالی:  در صورت قرار گرفتن در لیست سیاه FATF،  کشور مورد نظر  با  محدودیت‌های  شدید  در دسترسی به خدمات مالی بین‌المللی  مواجه خواهد شد.  این امر می‌تواند  به  کاهش  تجارت  و  سرمایه‌گذاری  خارجی  و  مشکلات  اقتصادی  شدید  منجر شود.


در مورد ایران:

قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF  تاثیرات  منفی  قابل  توجهی  بر  اقتصاد  کشور  داشته است.  این  امر  موجب  کاهش  سرمایه‌گذاری  خارجی،  مشکلات  در  تجارت  بین‌المللی،  افزایش  هزینه  تراکنش‌های  مالی  و  کاهش  ارزش  ریال  شده است.


برای چه به وجود آمده است؟ چه کسانی آن را به وجود آوردند؟

در بدو امر FATF به عنوان نهادی در راستای شفافیت مالی و جلوگیری از پولشویی و کمک مالی به تروریسم به عنوان عامل مثبت در جهان عمل می‌کند اما در بطن موضوع و نحوه برخورد با کشورها و در روند درونی‌سازی این اصول، متوجه پیامدهای منفی برای برخی کشورها خواهیم شد. درواقع پیوستن به این سازمان بین دولتی، هم دارای آثار مثبت اقتصادی و هم آثار منفی سیاسی برای ایران خواهد بود و با بررسی کارشناسانه و اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه، باید هرچه زودتر نسبت به این موارد، تصمیمی اتخاذ شود. در راستای تبیین موضوعات و درونی‌سازی مفاهیم فوق، ارائه تعاریف از ماهیت این سازمان و قدرت اجرایی آن، ضروری است.

FATF  مخفف Financial Action Task Force به معنی گروه ویژه اقدام مالی و سازمانی بین دولتی است که از سال ۱۹۸۹ میلادی با مصوبه ۷ کشور صنعتی موسوم به گروه ۷ زیرمجموعه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در فرانسه شروع به کار کرد و در حال حاضر ۳۵ کشور و ۲ نهاد بین‌المللی عضو آن هستند.

این نهاد در راستای مبارزه با پولشویی، تروریسم و دیگر موضوعات مبتنی بر فعالیت‌های مالی و تبادلات پولی، فعالیت می‌کند.

هدف FATF گسترش قوانین تنظیم‌کننده، تنظیم استانداردها و معیارهای عملیاتی برای مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریست‌ها و دیگر تهدیدات مربوط به امنیت است. بنابراین گروه ویژه اقدام مالی یک سازمان سیاست‌گذار است که برای ایجاد اراده سیاسی لازم به منظور ورود به قوانین مالی شکل گرفته است.

با توجه به موارد گفته شده FATF  با اختیارات و دامنه وسیع وظایفی که دارد می‌تواند لیست‌ها و گزارش‌هایی ارائه کند که میزان ریسک سرمایه‌گذاری را در کشورها نشان می‌دهد که قطعا این اقدامات می‌تواند تبعات سیاسی هم در پی داشته باشد.

نتیجه‌گیری:

پیوستن به FATF و اجرای استانداردهای آن  می‌تواند  در  درازمدت  به  بهبود  اقتصاد  یک  کشور  کمک  کند.  با  این  حال،  هزینه‌های  اجرایی  و  محدودیت‌های  موقتی  که  ممکن  است  در  کوتاه‌مدت  ایجاد  شود  نیز  باید  در  نظر  گرفته  شوند.  تصمیم‌گیری  در  مورد  پیوستن  به  FATF  باید  با  توجه  به  شرایط  خاص  هر  کشور  و  با  ارزیابی  دقیق  هزینه‌ها  و  فواید  آن  انجام  شود.

سازمان‌هایی مانند FATF ابتدا تحت عنوان‌های انسان‌دوستانه و در پاسداشت حقوق بشر و با شعارهایی تحت عنوان مبارزه با پولشویی و تروریسم شروع به کار کرده‌ اما در واقع امر، با تدوین اصول خاص و لزوم تبعیت کشورهای عضو از این اصول، به نوعی به ابزاری در راستای تحقق اهداف سیاسی برخی کشورهای عضو تبدیل شده‌اند.

١١,٩٨٥
طلایی
٨
نقره‌ای
٤٤٨
برنزی
٨٩
تاریخ
١ هفته پیش

به طور  خلاصه میشه گفت سازمان مقابله با پولشوییه

این سازمان  ها تمام تراکنش های مالی رو بررسی میکنن

و نمیذارن پولشویی اتفاق  بیافته

و  به  نهاد های  تروریستی وقاچاق و هر چیز ممنوعه ای  ...  کمک مالی  واریز بشه

٢٨
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
٠
تاریخ
٥ روز پیش

-توصیه های FATF، یک واکنش هماهنگ جهانی را برای جلوگیری از جنایت سازمان یافته، فساد و تروریسم تضمین می کند.  آنها به مقامات کمک می کنند تا پول جنایتکارانی را که در زمینه مواد مخدر غیرقانونی، قاچاق انسان و سایر جنایات معامله می کنند، جستجو کنند.

- گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ناظر جهانی پولشویی و تامین مالی تروریسم است.  استانداردهای بین المللی را تعیین می کند که هدف آن جلوگیری از این فعالیت های غیرقانونی و آسیب هایی است که آنها به جامعه وارد می کنند.  درباره موضوعاتی که FATF روی آنها کار می کند، مانند: روش ها و روندها بیشتر بدانید.

-معاملات برون مرزی را محدود می کند، منجر به مشکلاتی برای یک دولت در اخذ اعتبار می شود و سرمایه گذاری خارجی را محدود می کند.

-توصیه های FATF مبنایی است که همه کشورها باید به هدف مشترک مقابله با پولشویی، تامین مالی تروریسم و ​​تامین مالی اشاعه دست یابند.  FATF از همه کشورها می خواهد که به طور مؤثر این اقدامات را در سیستم های ملی خود اجرا کنند.

-مالک ذی نفع به شخص یا اشخاص حقیقی اطلاق می شود که در نهایت مالکیت یا کنترل مشتری را در اختیار دارند و/یا شخص حقیقی که معامله از طرف او انجام می شود.  همچنین شامل افرادی می شود که کنترل مؤثر نهایی را بر یک شخص یا ترتیبات حقوقی اعمال می کنند.

; و غيره... .

١٤٥
طلایی
٠
نقره‌ای
٢
برنزی
٤
تاریخ
٦ روز پیش

سازمانیه که غربیها در رأسشون صحینیستها و بانکها برای فشار و کنترل و استثمار بیشتر کشورهای جهان سومی و غارت منابع و معادن و به برده کشیدن این ملتها ساخته شده.
باید موشک و سلاحهای نظامی را تحویل آمریکا بدید و تمام پولها و درآمدهای خود را در بانکهای صحیونیستی بگذارید و باید هر چی آمریکا خواست به شما بفروشه را بخرید و آمریکا به شما دستور بده چی بخورید و چطوری زندگی کنید .
بقیشو خودتون حدس بزنید.

٧٤٢
طلایی
٠
نقره‌ای
١١
برنزی
٣
تاریخ
١ هفته پیش

 آمار سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند نشان بدهد که افراد و نهادهای خارجی (اعم از ایران و غیر ایرانی) چقدر به توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی توجه می‌کنند و از طرف دیگر اقدامات مقابله‌ای این نهاد تا چه اندازه می‌تواند بر روی جریان سرمایه و اعتبار به داخل کشور مؤثر باشد.

نمودار نشان داده شده در زیر آمار سرمایه‌گذاری انجام شده در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۷ می‌باشد که از گزارش‌های تراز وضعیت تراز پرداخت‌های بانک مرکزی گرفته شده است. طبق نمودار زیر، به رغم قرار گرفتن ایران در فهرست اقدام مقابله‌ای FATF از سال ۱۳۸۴، روند سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده تا سال ۱۳۹۲ صعودی بوده است. هم‌چنین پذیرش برنامه اقدام FATF در اوایل سال ۱۳۹۵ و خارج شدن از فهرست اقدام مقابله، نتوانسته تغییری در روند نزولی سرمایه‌گذاری خارج ایجاد نماید. این موضوع نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خارجی (اعم از ایرانی و غیر ایرانی) توجهی به وضعیت پولشویی و تأمین مالی تروریسم در ایران ندارند. جالب اینجاست که طبق نمودار اوج سرمایه‌گذاری خارجی در ۲۰ سال گذشته، طی سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ صورت گرفته که در این سال‌ها کشور تحت شدیدترین محدودیت‌های اقتصادی (تحریم‌های یکجانبه آمریکا، اتحادیه اروپا، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و …) قرار داشته است.

هم‌چنین بررسی فعالان حوزه صادرات و واردات نیز می‌تواند در این رابطه مفید باشد. احسان خاندوزی، نماینده تهران در مجلس یازدهم و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در پاسخ به پرسش پایگاه خبری انتخاب که آیا بحث FATF و تحریم‌های بانکی تأثیری در مشکلات اقتصادی به ویژه در حوزه واردات و صادرات ندارد، گفت: «ما با فعالان اقتصادی در جلسات مختلف کمیسیون اقتصادی نشست‌هایی را برگزار کردیم. جالب است که هیچکدام از این فعالان اقتصادی درباره FATF بحثی نداشتند و اشاره‌ای به این موضوع نکردند. آنان در خصوص مباحث اقتصادی، مسائل دیگری را چالش امروز اقتصاد می‌دانند».

بانک‌ها و مؤسسات مالی جهان، توصیه‌های FATF را چقدر جدی می‌گیرند؟

یک شاخص دیگر برای تخمین میزان اثرگذاری اقدامات مقابله‌ای FATF بر روی اقتصاد ایران این است که بانک‌ها و مؤسسات مالی جهان چقدر استانداردهای FATF را جدی می‌گیرند و به آن توجه می‌کند. شکی نیست که اعضای تصمیم‌گیر FATF به دنبال این هستند اثرگذاری این نهاد در مناسبات پولی و مالی بین‌المللی را تقویت کنند؛ اما مسئله این است که دیگر کشورها چقدر توصیه‌های آن را جدی می‌گیرند.

به عنوان مثالی در این رابطه می‌توان به اظهارات مقامات FATF مراجعه کرد. دیوید لوئیس ، مدیر اجرایی گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF در نشست اندیشکده RUSI با عنوان «بررسی راهبردی گروه ویژه اقدام مالی (۴) که در تاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۱۹ (۱ آذرماه ۱۳۹۸) برگزار شد، توضیحاتی را در رابطه با روند و وضعیت کنونی ارزیابی اقدامات کشورها در چارچوب توصیه‌ها و استانداردهای FATF مطرح کرد.

دیوید لوئیس در رابطه با روند ارزیابی‌های FATF توضیح می‌دهد: « FATF دو سوم ارزیابی‌های دوره‌ی کنونی را انجام داده است. حدود ۱۰ کشور برای ارزیابی باقیمانده است که در هر سال، ۶ کشور را ارزیابی می‌کنیم. بنابراین ما مقادیر زیادی از اسناد داریم که در چارچوب ارزیابی FATF نشان می‌دهد کشورها در چه وضعیتی هستند و در کجاها خوب عمل می‌کنند و در کجاها خوب عمل نمی‌کنند».

وی در ادامه اظهارات، در مورد نتایج ارزیابی‌های FATF اضافه می‌کند: « نتایج مثبتی وجود دارد اما بیشتر کشورها به طور «مؤثر» عمل نمی‌کنند و بسیاری هنوز همکاری فنی خوبی ندارند. به عنوان مثال ۷۵ درصد کشورها باید در حوزه نظارت بر روی مؤسسات مالی و دیگر کسب و کارهای دارای مقررات، تغییرات اساسی یا اصلاحات گسترده ایجاد کنند و ۱۰۰ درصد کشورها باید در اجرای اقدامات بازدارنده توسط مؤسسات مالی یا دیگر کسب و کارهای دارای مقررات خود، تغییرات اساسی یا اصلاحات گسترده ایجاد کنند».

در واقع دیوید لوئیس می‌گوید بانک‌ها و مؤسسات مالی عموماً توجه جدی به استانداردهای این نهاد ندارند و به ویژه در حوزه اجرای اقدامات مقابله‌ای، کار جدی از سوی این نهاد صورت نگرفته است. نتیجه ارزیابی‌های FATF از زبان مدیر اجرایی این مؤسسه به روشنی نشان می‌دهد که اقدامات مقابله‌ای این نهاد تأثیر زیادی بر روی روابط بانکی و مالی خارجی ایران ندارد و در واقع، FATF برای اقتصاد ایران «مسئله» محسوب نمی‌شود.

با بررسی شاخص‌های اقتصادی، ارزیابی نظرات فعالان حوزه صادرات و واردات نسبت به مشکلات موجود و هم‌چنین توجه به آمارهای میزان پیاده‌سازی توصیه‌های FATF در بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی می‌توان به این جمع‌بندی رسید که اقدامات مقابله‌ای FATF تأثیر قابل توجهی بر روی اقتصاد ایران نداشته و به همین دلیل می‌توان گفت که FATF در حال حاضر مسئله ایران نیست؛ به ویژه در شرایطی که وزن FATF در کنار عوامل دیگر از جمله تحریم‌های یکجانبه آمریکا سنجیده می‌شود، می‌توان گفت FATF مزیت یا مضرات قابل توجهی برای ایران ایجاد نخواهد کرد.

١٢,٠٠٤
طلایی
١٠
نقره‌ای
١٦٨
برنزی
٦٣
تاریخ
١ هفته پیش

🔹این ایام مجددا بحث FATF داغ شده است. سال ۹۸ که موضوع در دستور کار کمیسیون ویژه مجمع تشخصی مصلحت نظام بود، طی یادداشتی با عنوان "سندروم تُنگ ماهی در فهم و حل مساله FATF" به بررسی آثار الحاق به دو کنوانسیون تکلیفی FATF پرداختم. این یادداشت را می‌توانید از لینک زیر مطالعه فرمائید.

https://www.mehrnews.com/news/4784271/

١٠
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
٠
تاریخ
١ هفته پیش

این سوال شما باید از چند  بعد بررسی بشه، نمیتونیم اقتصاد رو فرموله کنیم و بگیم اگر این اتفاق بیوفته حتما در  نتیجه این اتفاق  رو صد در صد میشه پیش بینی کرد.  FATF  به احتمال زیاد تاثیر آنچنانی بر وضعیت اقتصاد ما نخواهد گذاشت. مشکل اقتصاد ما ریشه ای تر    از   این  مسائل هست. مشکل از تز اقتصاد توحیدی که توسط اقای بنی صدر نوشته شده آغاز شده و اصل 43 و 44 رو هم ایشون نوشتن و عملا اقتصاد ما رو در یک بن بست قرار دادند. با برداشته شدن تحریم ها و  قبول FATF  اتفاق خاصی در اقتصاد ما نمیوفته. اگر هم اتفاقی بیوفته صرفا به صورت روانی میتونه یک مدت قیمت دلار رو کاهش بده. مشکل اصلی تورم ما ناترازی بانک ها هستش که با خلق نقدینگی و بدهی هایی که دارن باعث چاپ پول ، رانت و... میشن. از طرفی بانک مرکزی با ادامه سیاست های انقباضی خودش داره کشور رو به رکود سنگینی وارد میکنه و بعد از  مدتی به دلیل عدم دانش و احساس مسئولیت و پاسخ گو نبودن و داشتن مصونیت سیاسی هیچ محاکمه ای در کار  نیست و به راحتی هر تصمیم اشتباهی رو میتونن بگیرن. مشکل ایران با غرب بر سر ایدئولوژی هست و با برجام و  FATF و این قبیل چیزها به راحتی نمیتونه تحریم ها رو لغو کنه. علاوه بر این ما به دلیل ریسک های ژئوپولیتیکی که داریم ، نمیتونیم سرمایه گذار خارجی جذب کنیم، سرمایه گذار ترجیح میده به جای ایران بره توی عمان، قطر ، عربستان و حتی بحرین و کشورهای افریقایی سرمایه گذاری کنه. صرفا فقط با یک FATF دردی از این اقصاد مریض و رو به فروپاشی دوا نخواهد شد و این ها همه صرفا زا لحاظ روانی مسکنی هست بر بیماری این اقتصاد. خیلی موارد و جنبه های دیگر هم هست که  توضیحش در جواب سوال شما بحث رو به حاشیه میکشه.
موفق باشید

تاریخ
١ هفته پیش

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) یک سازمان بین‌المللی است که با هدف مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم تأسیس شده است. این سازمان در سال 1989 توسط کشورهای عضو گروه هفت (G7) تأسیس شد و استانداردهای جهانی را برای مقابله با این جرایم تدوین می‌کند.

تأثیرات FATF بر اقتصاد:

  1. افزایش شفافیت مالی: اجرای استانداردهای FATF می‌تواند به افزایش شفافیت در سیستم مالی کشورها کمک کند و از فعالیت‌های غیرقانونی جلوگیری کند.
  2. جذب سرمایه‌گذاری خارجی: کشورهایی که به FATF پیوسته‌اند، معمولاً جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران خارجی دارند زیرا ریسک‌های مرتبط با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در این کشورها کمتر است.
  3. بهبود روابط بانکی بین‌المللی: پیوستن به FATF می‌تواند به بهبود روابط بانکی و مالی بین‌المللی کمک کند و امکان دسترسی به سیستم‌های مالی جهانی را فراهم کند.

محدودیت‌ها و چالش‌ها:

  1. هزینه‌های اجرایی: اجرای استانداردهای FATF ممکن است هزینه‌های اجرایی بالایی برای کشورها به همراه داشته باشد.
  2. محدودیت‌های قانونی: برخی کشورها ممکن است با چالش‌های قانونی و بوروکراتیک در اجرای این استانداردها مواجه شوند.
  3. تحریم‌ها: در برخی موارد، عدم پیوستن به FATF می‌تواند منجر به تحریم‌های اقتصادی و مالی شود که تأثیرات منفی بر اقتصاد کشورها دارد.

مزایا:

  1. کاهش جرایم مالی: اجرای استانداردهای FATF می‌تواند به کاهش جرایم مالی مانند پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم کمک کند.
  2. افزایش اعتماد بین‌المللی: پیوستن به FATF می‌تواند اعتماد بین‌المللی به سیستم مالی کشورها را افزایش دهد و بهبود روابط اقتصادی را تسهیل کند.
  3. تسهیل تجارت بین‌المللی: با افزایش شفافیت و کاهش ریسک‌های مالی، تجارت بین‌المللی نیز تسهیل می‌شود.

FATF به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی برای بهبود وضعیت اقتصادی و مالی کشورها شناخته می‌شود و می‌تواند نقش مهمی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود روابط اقتصادی بین‌المللی ایفا کند.

٣٢,٣٤١
طلایی
٢٨
نقره‌ای
٤٠٥
برنزی
١٠٥
تاریخ
١ هفته پیش

پاسخ شما