پرسش خود را بپرسید

" اضطراب اجتماعی"

تاریخ
٣ هفته پیش
بازدید
٢١

توضیح دهید که اختلال اضطراب اجتماعی چیست، علائم آن چگونه شناسایی می‌شود و چه رویکردهای جدیدی برای درمان آن معرفی شده است.
 

٢,٨٠٨
طلایی
٠
نقره‌ای
٢
برنزی
١٥١

١ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

اختلال اضطراب اجتماعی یا فوبیای اجتماعی به عنوان یکی از اختلال های اضطرابی رایج، چیزی بیشتر از کمرویی شدید است و با ترس از رو به رو شدن با دیگران یا انجام فعالیتی در حضور آن ها شناخته می ­شود.

در موقعیت ­های اجتماعی، افراد مبتلا از این می ­ترسند که دیگران آن ها را به عنوان فردی مضطرب، ناتوان، آشفته یا گیج قلمداد کنند.

آن ها ممکن است به دلیل نگرانی در مورد اینکه دیگران متوجه لرزش دست­ ها یا صدایشان خواهند شد از صحبت در جمع بترسند یا ممکن است در زمان گفتگو با دیگران به دلیل ترس از آشکار شدن توانایی بیانی ضعیفشان، اضطراب شدید احساس کنند.

مبتلایان به هراس اجتماعی تقریباً همیشه نشانه‌ های جسمانی اضطراب را (مانند، تپش قلب، رعشه، تعریق، ناراحتی معدی  روده ‌ای، اسهال، تنش عضلانی، سرخ شدن، لرزش دست­ ها) در موقعیت ‌های اجتماعی ترس‌ آور احساس می ‌کننداختلال اضطراب اجتماعی معمولا در دوره نوجوانی شروع می ­شود و سن آغاز آن حدود سیزده سالگی است.

در این دوره و با شروع بلوغ و تغییرات در ابعاد مختلف بدنی تا اجتماعی، کودک دیروز خود را آماده ورود به جامعه و روابط اجتماعی می­ کند. او بایستی آمادگی انجام تکالیف متعددی را در خود ایجاد کند.

در این دوره از او انتظار می­ رود که علاوه بر کسب جایگاه اجتماعی مختص به خود به دنبال پذیرفتن مسئولیت­ های تازه نیز باشد.

با ورود نوجوان به دوره متوسطه و افزایش انتظارات از دانش آموز نوجوان، گاهی اوقات والدین با این نکته رو به رو می ­شوند که فرزندشان خیلی علاقه­ ای به حضور در جمع، تعامل با دیگران و پذیرش مسئولیت ­های اجتماعی ندارد.روان‌درمانی

روان‌درمانی روشی است که روان‌درمانگر از آن برای کمک به فرد دارای اختلال استفاده می‌کند.اوبرای  درمان اختلال اضطراب اجتماعی از روش‌های مختلف روان‌درمانی استفاده می‌ کند که CBT یکی از آنهاست. این روش برای درمان و اصلاح افکارمنفی افراد به کار برده می‌شود.. CBT شامل سه نوع تکنیک است که در اینجا به آنها می‌پردازیم:

1.رویارویی با عامل اضطراب

دراین تکنیک روان‌درمانگر سعی می‌کند با قرار دادن شما در شرایطی که در آن دچار اضطراب می‌شوید، به درمان اضطراب اجتماعی‌تان کمک کند. مواجهه به دو شکل تصور کردن و یا تجربه کردن موقعیت استرس‌زا صورت می‌گیرد. روان‌درمانگر در مراحل اول سعی می‌کند تا شرایط را برای شما شبیه‌سازی کند و سپس به تدریج شما را با موقعیت‌های زندگی واقعی رو‌به‌رو می‌کند.

2.تمرین‌های بازسازی شناختی

این تمرینات تاثیر زیادی در درمان اختلال اضطراب اجتماعی دارند.و شامل مجموعه‌ای از تمرینات است که از آنها برای یافتن افکار منفی، بررسی آنها و جانشین کردن آنها با افکار مثبت استفاده می‌شود.

3.تمرین مهارت‌های اجتماعی

در این نوع از روان‌درمانی تمرین‌های مختلفی من جمله نقش بازی کردن، قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی به صورت فرضی به کار گرفته می‌شود که به افراد در کاهش اضطراب کمک می‌کند. در این تمرین ها به مهارت هایی ازقبیل برقراری تماس چشمی، برقراری تماس تلفنی، صحبت کردن در جمع و شروع مکالمه با دیگران پرداخته می شود.

تکنیک ACT

ACT تکنیکی است که پس از CBT به وجود آمده است. مبنای این تکنیک فلسفه‌ی بودا است. این تکنیک به شما می‌آموزد که به جای تلاش برای از بین بردن تنش‌ها و اضطراب‌ها آنها را بپذیرید و با آنها زندگی کنید. روان‌درمانگری که در حوزه‌ی ACT کار می‌کند ، جهت بهبود اضطراب بیمار از تمرینات و آموزش‌هایی که به خود‌آگاهی کمک می‌کند ، استفاده می‌کند.

استفاده از روانکاوی برای درمان اضطراب اجتماعی

این نوع درمان برای کسانی مناسب است که تنش‌های حل نشده‌ای در وجودشان دارند که از کودکی آنها نشات می‌گیرد بنابراین در این نوع درمان،روان‌درمانگر به سراغ تنش‌ها و تجربه های دوران کودکی شما می‌رود. تجربه‌هایی که می‌تواند منشا اضطراب شما در دوران بزرگسالی باشد.

سخن پایانی

مطابق این الگو درمان اضطراب اجتماعی در نوجوانان، با تلاش در جهت کاهش و جایگزینی توجه منفی متمرکز بر خود و خود ادراکی منفی با تصویری مطابق با واقعیت در این افراد همراه می باشد.

به عبارتی در درمان تلاش می شود تا نوجوان بتواند به مرور و با تمرین­ های رفتاری، یادگیری مهارت های اجتماعی، آگاهی از تحریف­ های شناختی و یادگیری راه­ های مقابله با آن ها علاوه بر اینکه در معرض موقعیت های اجتماعی قرار بگیرد، اطلاعات صحیح و مثبت تری نسبت به خود را کسب کند.

نویسنده: ابوالفضل بانوپور، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی********************

اضطراب اجتماعی، که در گذشته فوبیای اجتماعی نامیده می‌­شد، نوعی اختلال اضطراب است که فرد مبتلا به آن در موقعیت­‌های اجتماعی روزمره دچار اضطراب و خودآگاهی شدید می­‌شود. با درمانکده همراه شوید تا علل اضطراب اجتماعی و علائم اضطراب اجتماعی و نیز درمان اضطراب اجتماعی را بشناسید.

١٣,٤٣٧
طلایی
١٠
نقره‌ای
١٨٣
برنزی
٧٣
تاریخ
٣ هفته پیش

پاسخ شما