پرسش خود را بپرسید

پاداش درونی را تعریف کنید

تاریخ
١ هفته پیش
بازدید
٢٢

پاداش درونی را تعریف کنید و انواعش رو  با هم مقایسه نمایید.

٢,٩٢٥
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
١١٩

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

پاداش درونی: اگر کاری بنفسه برای فرد ارزش داشته باشد، انجام آن کار اجر و پاداشی است که او خواهان آن است. یعنی پاداش کار در ذات کار و جزء لاینفک آن می‌باشد. بنابراین اگر پاداش درونی باشد دیگر نیازی به نظارت شخص ثالثی برای انجام کار وجود ندارد و فرد با انگیزه درونی به سوی هدف می‌رود. احساس در به انجام رساندن کاری، احساس لیاقت و شایستگی، احسان آزادی عمل و استقلال، احساس رضایت و آرامش.

انواع پاداش‌های درونیالف- تکمیل:

توانایی در شروع و خاتمه دادن به یک پروژه، کار، شغل و … برای بسیاری از افراد مسئله مهم و لذت‌بخشی است و بار انگیزشی زیادی را به همراه دارداثر تکمیل کار و وظیفه محوله در واقع خود، پاداش‌دهی به حساب می‌آید.

ب-پیشرفت وترقی:

پیشرفت وترقی یک پاداش خود اجرائی است که در حقیقت محصول و فراورده یک هدف چالش‌انگیز هستند. این که افراد موفق اکثراً اهداف دارای چالش متوسط را برای خود انتخاب می‌کنند، این مساله شانس موفقیت و پیشرفت ایشان را افزایش می‌دهد. بهرحال پیشرفت و موفقیت در حصول اهداف، اثرات انگیزش بالایی را برای فرد به دنبال دارد و در واقع نوعی پاداش درونی هستند.

ج- استقلال داخلی:

بسیاری از کارکنان به دنبال شغل و پست‌های سازمانی هستند که دامنه تصمیم‌گیری در آنها زیاد باشد، آنها می‌خواهند بدون نظارت و سرپرستی مستقیم و نزدیک به انجام امور محموله بپردازند.احساس استقلال داخلی عبارت است از آزادی در انجام آنچه شخص در یک موقعیت خاص، بهتر و اصلی‌تر تشخیص می‌دهد و می‌خواهد همان را انجام دهد. در مشاغلی که به گونه‌ای قوی و شدید مدیران و سرپرستان کنترل و نظارت دارند و بیش از حد ساختارمند هستند، کارهای خلاقانه و مبتکرانه کمتر یا اصلاً انجام نمی‌گیرد.

د- رشد فردی:

رشد فردی برای هر شخص یک پدیده یکتا و منحصر به فرد هستند در اختیار قرار دادن فرصت و تشویق برای رشد و توسعه و مهارت‌های کارکنان در محل کارشان باعث رشد ظرفیت‌ها و توانائی‌های آنها می‌شود که حداکثر و یا حداقل رضایت درونی را بطور بالقوه تجربه کنند در غیر این صورت باعث دلسردی و نارضایتی می‌شود.

ویژگی های پاداش

1.كافی و مناسب باشد.

2.منصفانه باشد: پرداخت پاداش به هر فرد بایستی به طور منصفانه و باتوجه به تلاشها،تعدادها و معلومات به مهارتهای افراد صورت گیرد.

3.متنوع باشد: تكرار یك پاداش از خاصیت انگیزشی آن می كاهد.

4.پاداش حتمی و قطعی باشد.

5.پاداش نباید حد افراط و تفریط داشته باشد. بلكه با توجه به سطح عملكرد فرد و توان پرداختی سازمان تعیین گردد.

6.موازنه شده و سنجیده باشد و به طور منطقی پرداخت شود.

7.برانگیزاننده باشد، بر نیروی كار برای كار اثربخش و كارآمد و بهبود عملكرد تاثیر بگذارد.

8.موردقبول نیروی كار باشد. نیروی كار بایستی سیستم پاداش را درك كرده و آن را یك سیستم عقلایی بداند.

باز نشر از سایت: 👇

https://virgool.io/@KOMEYL013/پاداش-و-انواع-آن-z6akp0fygxll
٢٨,٥٧٣
طلایی
٣٦
نقره‌ای
٦٧٠
برنزی
١٩٢
تاریخ
١ هفته پیش

پاداش درونی احساس مثبتی است که به خاطر انجام کار به فرد دست میدهد . وقتی که فرد کا ررا خوب انجام می‌دهد و به هدفی مهم و ارزشمند میرسد احساس کفایت ،توانمندی،شایستگی و خود ارزشمندی می کند. منشا یاداش درونی خود فرد است. 

انواع:

۱،تکمیل

۲،پیشرفت و ترقی 

۳،استقلال داخلی 

۴، رشد فردی

تاریخ
١ هفته پیش

پاسخ شما