پرسش خود را بپرسید

مدل 5 نیروی رقابتی پورتر

تاریخ
١ ماه پیش
بازدید
٤٢

 مدل 5 نیروی رقابتی پورتر

رو توضیخ=ح میدید لطفا 

٣,٢٠١
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
١٣١

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

مایکل ای. پورتر، اقتصاد دانی مشهور در دانشکده تجارت هاروارد است که به خاطر کمک‌های قابل توجهش به حوزه اقتصاد و استراتژی کسب‌وکار شناخته می‌شود. او به عنوان یکی از مشهورترین نظریه‌پردازان درباره اقتصاد، استراتژی کسب‌وکار، و مسائل اجتماعی شناخته می‌شود و تفکرات پورتر تا حد زیادی به تدوین استراتژی کسب و کارها کمک کرده است.

او به عنوان پدر استراتژی مدرن کسب و کار‌ها شناخته می‌شود و ۱۸ کتاب و مقالات بسیاری در این حوزه را نوشته است. مشهور ترین مدل او، چارچوب پنج نیروی رقابتی پورتر است که ابزار مهمی برای تحلیل استراتژیک کسب‌وکار است.

۱- قدرت چانه‌زنی تأمین‌کننده

اولین نیرو از پنج نیروی موثر بر صنعت که توسط پورتر معرفی شده است، قدرت چانه‌زنی تأمین‌کنندگان می‌باشد. قدرت چانه‌زنی تأمین‌کنندگان به‌عنوان بازی ورودی‌ها شناخته می‌شود. زمانی که تأمین‌کنندگان قدرت بیشتری داشته باشند، آزادی عمل شرکت را محدود می‌کنند و با عوامل متفاوتی از جمله هزینه، قیمت و زمان، شرکت را تحت‌فشار قرار دهند. برخی از فاکتورهایی که قدرت تأمین‌کننده را بالا می‌برد انحصاری بودن تأمین‌کننده، بالا بودن هزینه تغییر تأمین‌کننده، شکاف اطلاعاتی، قدرت اتحادیه‌ها، کم بودن رقابت بین تأمین‌کنندگان است. در صورتی که تأمین‌کنندگان نسبت به شرکت قدرت چانه‌زنی کمتری داشته باشند (مثلاً رقابت بین تأمین‌کنندگان زیاد و تمایز بین آنها کم باشد)، شرکت آزادی عمل بیشتری خواهد داشت.

۲- تهدید ورود رقبای جدید
دومین نیرو در میان پنج نیروی پورتر، تهدید ورود رقبای جدید می‌باشد. در هر صنعتی در صورتی که موانع ورود ساده باشد، تازه‌واردان بیشتری وارد شده و جهت اخذ سهم بازار بر روی سازمان‌های حاضر در صنعت فشار می‌گذارند. این فشارها می‌تواند منجر بر فشار آوردن بر قیمت‌ها، هزینه‌‌ها و نرخ سرمایه‌گذاری درون صنعت شود. در صورتی که سرمایه ورودی اولیه بالا باشد، دانش و تخصص بالایی برای موفقیت مورد نیاز باشد یا مرز‌های ورود به صنعت کنترل شود، این تهدید کاهش می‌یابد.

۳- تهدید ورود کالا/خدمات جایگزین

یک کالا یا خدمت جایگزین از فناوری جدید یا متفاوتی برای حل مشکل صنعت بهره ‌می‌برد. به‌عنوان مثال در صنعت مخابرات تلفن‌های خطی و تلفن‌های همراه این سابقه را تجربه کرده‌اند. عواملی مانند راحتی جایگزینی، نیاز صنعت به کالا/خدمت جدید، اشتیاق خریدار به محصول جایگزین، قیمت‌های نسبی و غیره از عوامل مؤثر بر این تهدید هستند. هر چه تمایل خریداران به محصولات جایگزین بالاتر و گزینه‌های جایگزین در دسترس بیشتر باشد، این تهدید افزایش می‌یابد.

۴- قدرت چانه‌زنی خریداران

توانایی مشتریان در تحت‌فشار قراردادن شرکت‌ها، قدرت چانه‌زنی خریدار محسوب می‌شود. این قدرت همچنین حساسیت مشتری به تغییرات قیمت را افزایش می‌دهد. برنامه‌هایی مانند افزایش وفاداری مشتری‌ها برای سازمان‌ها منجر به کاهش قدرت این تهدید می‌گردد. با افزایش تنوع و تعداد رقبا و کاهش شکاف اطلاعاتی بین خریدار و شرکت، این تهدید به‌ شدت افزایش می‌یابد.

با افزایش قدرت چانه‌زنی مشتری، مشتری تعیین‌کننده بعضی از مناسبات می‌گردد.

۵- رقابت بین رقبای فعلی

در بسیاری از صنایع می‌توان این تهدید را ملموس‌ترین عامل پنج‌‌گانه دانست. درک و فهم رقابت درون صنعت و رقبا منوط به بازاریابی موفق محصولات است. هر سازمانی نیاز دارد در صنعت از استراتژی‌های بازاریابی رقبای خود و قیمت‌گذاری آنان مطلع باشد و روش‌های واکنشی مختلفی نسبت به آنان اتخاذ کند. عواملی مانند سطح تبلیغات، درجه نفوذ فناوری‌های اطلاعاتی، رقابت سازمان‌های آنلاین با آفلاین، مزیت‌های رقابتی غیر پایدار، استراتژی‌های رقابتی شاخص، جنگ‌های قیمتی و غیره از عوامل مؤثر بر این تهدید است.

* باز نشر از سایت: 👇

https://www.nejatco.com/پنج-نیروی-پورتر/

٣٠,٤٧٥
طلایی
٣٩
نقره‌ای
٧١٥
برنزی
٢١٢
تاریخ
١ ماه پیش
عکس پرسش

مدل ۵ نیروی رقابتی پورتر (Porter's Five Forces) یک ابزار تحلیلی است که توسط مایکل پورتر، استاد دانشگاه هاروارد، در سال ۱۹۷۹ معرفی شد. این مدل به تحلیل رقابت در یک صنعت خاص و شناسایی عوامل مؤثر بر قدرت رقابتی آن صنعت کمک می‌کند. پنج نیروی اصلی که در این مدل بررسی می‌شوند عبارتند از:

1. **قدرت چانه‌زنی تأمین‌کنندگان (Bargaining Power of Suppliers)**:
  - این نیرو به قدرت تأمین‌کنندگان در تعیین قیمت‌ها و شرایط تأمین کالاها و خدمات اشاره دارد. اگر تأمین‌کنندگان کمیاب باشند یا محصولات خاصی ارائه دهند که جایگزینی برای آن‌ها وجود نداشته باشد، قدرت چانه‌زنی آن‌ها افزایش می‌یابد.

2. **قدرت چانه‌زنی خریداران (Bargaining Power of Buyers)**:
  - این نیرو به قدرت خریداران در تأثیرگذاری بر قیمت‌ها و کیفیت محصولات اشاره دارد. اگر خریداران گزینه‌های زیادی برای انتخاب داشته باشند یا حجم خرید آن‌ها زیاد باشد، قدرت چانه‌زنی آن‌ها افزایش می‌یابد.

3. **تهدید ورود رقبای جدید (Threat of New Entrants)**:
  - این نیرو به احتمال ورود شرکت‌های جدید به بازار اشاره دارد. اگر موانع ورود به صنعت کم باشند (مانند هزینه‌های پایین، دسترسی آسان به منابع و بازار)، تهدید ورود رقبای جدید افزایش می‌یابد و این می‌تواند بر رقابت و سودآوری صنعت تأثیر بگذارد.

4. **تهدید محصولات جایگزین (Threat of Substitute Products or Services)**:
  - این نیرو به وجود محصولات یا خدماتی اشاره دارد که می‌توانند جایگزین محصولات موجود شوند. اگر محصولات جایگزین به راحتی در دسترس باشند و قیمت یا کیفیت بهتری ارائه دهند، این تهدید می‌تواند بر تقاضا و قیمت محصولات اصلی تأثیر بگذارد.

5. **رقابت بین رقبای موجود (Rivalry Among Existing Competitors)**:
  - این نیرو به شدت رقابت بین شرکت‌های موجود در صنعت اشاره دارد. اگر تعداد رقبای موجود زیاد باشد و یا رشد صنعت کند باشد، رقابت شدیدتر خواهد بود و این می‌تواند به کاهش حاشیه سود و افزایش هزینه‌ها منجر شود.

مدل ۵ نیروی پورتر به مدیران و تحلیلگران کمک می‌کند تا درک بهتری از محیط رقابتی صنعت خود داشته باشند و استراتژی‌های مناسبی برای رقابت و موفقیت در بازار تدوین کنند.

١١,٠٧٧
طلایی
٥
نقره‌ای
١٦٣
برنزی
٩٣
تاریخ
١ ماه پیش

پاسخ شما