کدام دین یا قانون یا پروتوکول یا حکمه ... که بهتر از این عبارت دستور داد؟
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : ضَعْ أمرَ أخيكَ علی أحسَنِهِ حتّی يَأتِيَكَ مِنهُ ما يَغلِبُكَ،
و لا تَظُنَّنَّ بكَلِمَةٍ خَرَجَت مِن أخيكَ سُوءاً و أنتَ تَجِدُ لَها في الخَيرِ مَحمِلاً .
بهتر از این عبارت کدام مذهب یا فرقه یا قانون یا فلسفه ... دستور داد؟
درسته که در قانون "اصل برائت" ذکر شده اما نه باین صورت ونه ذکر شد از کجا نشأت گرفت؛ چون قبل از اسلام با حدس وگمان وبدون دلیل وبا تعمیم و... افراد یا قوم را محکوم ومجازات میکردند.
٢ پاسخ
آیا ما بر همه دینها و مذاهب دنیا اشراف کامل داریم؟
آیا حداقل آشنایی داریم؟
آیا در اسلام احادیث و روایاتی مبنی بر ضرورت خشونت نداریم؟
آیا سند محکمی در خصوص این حدیث یا روایت موجود است؟
آیا مطمئن هستیم که این جمله از دسته جملاتی که غالیان ترویج نموده اند نیست؟
آیا در مسیحیت به نیکی به دوستان روایاتی نداریم؟
(عیسی پایهٔ دین خود را بر اخلاق شخصی و اهمیت فرد گذاشت و هدف بهبود جامعه از راه اصلاح افرادش را تعقیب کرد. تا آنزمان، فرد در جامعه تحتالشعاعِ و محوِ دولت بود؛ از اینرو، فکر مسیح که هریک از افراد مردم ممکن است باعث نجات خویش گردد تازگی داشت. تأکید او در مهربانی و همدردی و فداکاری و برادری تمام بشر مسئلهٔ ملیت را از بین برد).
آبا در یهودیت توصیه به نیکی به برادردینی نیست؟
آیا در بودیسم توصیه به نیکی نیست؟(این کاری است که باید انجام شود
به کسی که در نیکی مهارت دارد،و چه کسی راه صلح را می داند: بگذار قادر و راست قامت باشند،صریح و ملایم در گفتار، متواضع و نه مغرور،راضی و به راحتی راضی است، با دقت و کم در راه او.صلح آمیز و آرام و خردمند و ماهر،ذاتاًمتکبر یا خواستار نیست.بگذار کوچکترین کاری انجام ندهند که خردمندان بعداً سرزنش خواهند کرد.آرزو: در شادی و امنیت، باشد که همه موجودات آسوده باشند.هر موجود زنده ای که می تواند وجود داشته باشد)
اصلا فلسفه هر دین و مذهبی باید توصیه به نیکی باشد و شاید مثلا در فلسفه ماکیاولی اثری از نیکی کردن به مفهوم رایج آن نباشد.پس باید رفت خواند و دید و سپس اظهار نظر کرد!
به صورت کلی نمی توان پاسخ داد
باید همه ادیان، قوانین و .... مورد مطالعه قرار گیرند و اطلاعات آن تحلیل شود
چون باتحقیقات که انجام دادم به این "ادعاء!" ( حقیقت ) را رسیدم که هیچکس قبل از امام علی ( علیه السلام ) نگفته: این مبدأ وأصل وحدت جامعه هست ( که متأسفانه مسلمانان مُدّعی أصلاً بهش عمل نمی کنند وملتزم نیستند ) . . .
مانند روایت پیغمبر ( صلی الله علیه وسلم )
«مَثَلُ المُؤْمِنِینَ فی تَوَادِّهِمْ وتَرَاحُمِهِمْ وتَعَاطُفِهِمْ،
مَثَلُ الجَسَدِ إذا اشْتَکَی مِنْهُ عُضْوٌ تَدَاعَی له سَائِرُ الجَسَدِ بالسَّهَرِ والحُمَّی».
لذا با ادله باید این ادعاءرا نقض کنید نه با حدس وگمان وکلیّات که همه میدانند!