نقش Rich Picture در بهبود ارتباطات تیمی
نقش Rich Picture در بهبود ارتباطات تیمی چیست؟
١ پاسخ
تصاویر غنی، ذینفعان را تشویق میکند تا مشکل را از منظرهای متعدد بررسی کنند و مدلهای ذهنی مختلف را به تصویر بکشند. آنها همچنین برای به اشتراک گذاشتن و بیان مواردی که ممکن است بیان آن دشوار باشد و موقعیتی که مردم را از آن موقعیت تفسیر میکنند استفاده میشوند. به عبارت دیگر، یک تصویر غنی راهی برای کاوش، تصدیق و تعریف یک موقعیت و بیان آن از طریق نمودارها برای ایجاد یک مدل ذهنی اولیه است و می تواند به باز کردن بحث و رسیدن به درک گسترده و مشترک از یک موقعیت کمک کند.
توصیه هایی برای استفاده از این روش
Guijt و Woodhill پیشنهادهای زیر را برای ایجاد یک تصویر غنی ارائه می دهند:
۱. با استفاده از یک برگه بزرگ کاغذ و نمادها، تصاویر و کلمات، یک «تصویر غنی» (یا «نقشه ذهنی») از موقعیت (پروژه/گروه) که میخواهید ارزیابی کنید، ترسیم کنید. این کار با حدود چهار تا هشت نفر بهتر انجام می شود و نیم تا دو ساعت طول می کشد.
۲. با درخواست از افراد شروع کنید تا تمام عوامل فیزیکی درگیر را یادداشت کنند، به عنوان مثال، افراد، سازمان ها یا جنبه های حیاتی مورد نظر.
۳. از افراد بخواهید که تصویر غنی خود را با توصیف عناصر کلیدی و پیوندهای کلیدی بین آنها ارائه دهند.
۴. اگر بیش از یک گروه وجود دارد، تصاویر آنها را با هم مقایسه کنید و ایده های مشابه و آن هایی که متفاوت هستند را خوشه بندی کنید. به این ترتیب می توانید مهم ترین موضوعات مورد بحث را شناسایی کنید، مانند موضوعات مهمی که باید در ارزیابی روی آنها تمرکز کنید و یا شاخصهای احتمالی یا سهامداران کلیدی برای گنجاندن در M&E.
* مرجع انگلیسی: دو سایت زیر 👇
سایت اول 👇
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666721524000127سایت دوم 👇
https://www.betterevaluation.org/methods-approaches/methods/rich-pictures