پرسش خود را بپرسید

قرآن کریم ترجمه و تفسیر

تاریخ
١ ماه پیش
بازدید
١٨٧

معنی و تفسیر روان و قابل فهم این آیه چیست ؟ 

ولا تجدون لسنّة الله تبدیلاّ  و لا تحویلا ً, 

معنی کلمه به کلمه مد نظر نیست ، لطفا توضیح قابل فهم و درک در حد یک دانش آموز ارائه دهید ، سپاسگزارم 

٤,٩٨٢
طلایی
٣
نقره‌ای
١٠٣
برنزی
٨٠

٧ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

و همچنین  تفاسیر علمی شهید بهشتی

١,٠٩٤
طلایی
٠
نقره‌ای
١٤
برنزی
٣٨
تاریخ
١ ماه پیش

تفسیر علمی 

اقای سید  محمود طالقانی 

و مهندس  بازرگان هم  عالیه  

١,٠٩٤
طلایی
٠
نقره‌ای
١٤
برنزی
٣٨
تاریخ
١ ماه پیش

در مورد تفسیر هم به کتاب تفسیر المیزان 

علامه طباطبایی مراجعه کنید 

١,٠٩٤
طلایی
٠
نقره‌ای
١٤
برنزی
٣٨
تاریخ
١ ماه پیش

در ممورد نزول قران  به  کتاب  دکتر عبد الکریم سروش 

مراجعه فرمایید 

کامل توضیح دادند 

قران یک تفکر ببشری و وحی نیست !!!! 

قران خواب های پیامبر است .

مسئله قبض و بسط ایدولوژی نبوی 

و تکامل بعد روحی پیامبر 

١,٠٩٤
طلایی
٠
نقره‌ای
١٤
برنزی
٣٨
تاریخ
١ ماه پیش

سلام مجدد 

اولا برای شناختن سنت های الهی  نمیشود که خود افراد با مراجعه به یک آیه بگویند پس فلان مورد سنت الهی است . خیر باید فقیه و متخصص این اصول را از قرآن و حدیث پیدا کند 

دوما بنظر حقیر با توجه به توضیح فوق (بنده متخصص نیستم) ولی در آیات متعدد به بخشنده بودن خدا توجه شده حتی در یکی از آیات قرآن کریم (سوره فرقان آیه 70) اشاره شده اگر فرد گناهکار عمل صالح انجام دهد علاوه بر ثواب کار خیر گناهان گذشته او را نیز پاک میکنم (إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا )  بهر حال یکی از اسماء الهی کریم و رحمانو رحیم است 

درباره مسئله آخر باید به تفاسیر قرآنی یا لغت نامه های عرب مراجعه کرد که تفاوت این واژه هاچیست اما علی الحساب بنده از تفسیر آقای مکارم این متن را آوردم : تبديل "آن است كه چيزى را به كلى عوض كنند، يعنی آن را بردارند و چيز ديگرى جانشين آن نمايند، ولی" تحويل "آن است كه همان موجود را از نظر" كيفت "يا" كمیت "دگرگون سازند. به اين ترتيب سنت هاى الهی نه به كلی عوض میشود، و نه حتی كم و زياد و ضعيف و شديد میشود، پس تقریبا در یک معنا هستن 

اما مسئله ای در علم کلام بررسی میشودتحت عنوان بحث حسن و قبح ذاتی و عقلی  و اونجا هم میتواند کمکتان کند مثلا آیا ظلم به دیگران به این خاطر بد است که ذاتا کار بدی است یا نه بخاطر اینکه خدا گفته کار بدی است ؟ همچنین میگویند خدا صاحب اختیار است میتواند تمام انبیا و اولیا را به جهنم و تمام بد کاران را به بهشت ببرد و ما نمیتوانیم برای خدا تعیین و تکلیف کنیم و برخی میگویند خیر خدا به ما عقل داده و این کار های خوب و بد مبنایی عقلی دارند و خدا از اول اینطور تعیین کرده که کارخوب ثواب دارد و کار بد عقاب (این دیدگاه های مطورحه دیدگاه اهل عامه و اهل تشیع است ) و این اختلاف منجر به بحث های مفصل کلامی شده 

امیدوار کمکی کرده باشم 

موفق باشید 

٣٠٠
طلایی
٠
نقره‌ای
١٠
برنزی
٣
تاریخ
١ ماه پیش

سلام ، سپاسگزارم از پاسخ شما ، سوالات زیادی در ذهن هستند که به دلیل همان حسن و قبح یا نمیتوان مطرح کرد و یا اگر هم مطرح شوند ، نهایت جواب این است که شما در این مسائل وارد نشوید ، حال اینکه قرآن نازل شده که انسان تعقل کند ، منظور اشخاص خاصی هستند یا نوع انسان ، الله اعلم بالصواب

-
١ ماه پیش

با سلام 

آیات ۴۲ و ۴۳ سوره فاطر رو مطالعه بفرمائید.

با آرزوی سلامتی و موفقیت 

تاریخ
١ ماه پیش

سلام ، ممنونم از راهنمایی ، ولی درک صحیح از تحویل و تبدیل می باشد ، اینکه سنت الهی تحویل پذیر نیست منظور چیست ، ؟

-
١ ماه پیش

سلام دوست عزیز 

به نظر بنده منظور این است  که هیچ قانون (همان سنت الهی) در نظام جهان که خدا آفریده تغییر نمیکند و همیشگی است حتی 1000 سال هم از آن بگذرد باز همان قانون جاری میشود 

مثلا مجازات گناه یا پاداش ثواب بندگان  

حالا چرا مثلا یکی که هزاران نفر را کشته و حقوق بندگان را پایمال کرده  ، الان میلیارد است یا زندگی لوکس دارد  دلیل نمیشود که خدا جواب ظلم های او را در دنیا و یا در آخرت به او ندهد ، یا عکس این مثال برای فرد مومن که در زندگی دنیایی دچار سختی است 

یا پیروزی حق علیه باطل 

البته شاید در نظر بیاید که مثلا مسلمانان در فلان جنگ شکست خورده اند و کافران پیروز شده اند اما  در نگاه  کلان همیشه پیروزی نزد مسلمین و حق طلبان است 

موارد دیگری از این سنت ها در قرآن و احادیث آمده 

مثلا سنت استدراج و .... 

٣٠٠
طلایی
٠
نقره‌ای
١٠
برنزی
٣
تاریخ
١ ماه پیش

سلام ، آیا بخشش گناهکاران از سنت های الهی هست یا خیر ؟ و منظور از تبدیل خب واضح است ولی منظور پروردگار از تحویل چیست ؟

-
١ ماه پیش

پاسخ شما