پرسش خود را بپرسید

آیه «اهدنا الصراط المستقیم»

تاریخ
١ هفته پیش
بازدید
٤٤

در  سوره حمد (آیه «اهدنا الصراط المستقیم»)، درخواست هدایت به راه راست چه جایگاهی در دعاها و خواسته‌های مومنان دارد؟
 

٣,٤٣٠
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
١٨٨

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:
٣٢,٣٥٦
طلایی
٢٨
نقره‌ای
٤٠٦
برنزی
١٠٥
تاریخ
١ هفته پیش

با سلام

در آیه بعد فرموده: راه کسانی که به آن‌ها نعمت بخشیدی

تعریف أنعمت علیهم در آیه ۶۹ سوره مبارکه نساء آمده.

امام عسکری (علیه السلام): صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ؛ یعنی بگویید: ما را به راه کسانی هدایت فرما که به ایشان توفیق دادی پیرو دین تو باشند و تو را فرمان برند؛ آنان کسانی‌اند که خداوند عزّوجلّ فرمود:

و کسی که خدا و پیامبر را اطاعت کند، [در روز رستاخیز]، همنشین کسانی خواهد بود که خدا، نعمت خود را بر آنان تمام کرده از پیامبران و صدّیقان و شهدا و صالحان و آن‌ها رفیق‌های خوبی هستند! (سوره نساء، آیه ۶۹)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- وَ أَمَّا قَوْلُهُ: صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ فَتِلْکَ النِّعْمَهًُْ الَّتِی أَنْعَمَهَا اللَّهُ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ عَلَی مَنْ کَانَ قَبْلَنَا مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ فَنَسْأَلُ اللَّهَ رَبَّنَا أَنْ یُنْعِمَ عَلَیْنَا.

امام علی (علیه السلام): صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ یعنی نعمتی‌که خدای عزّوجلّ پیش از ما به انبیاء (علیهم السلام) و صدّیقین داد. و ما با این جمله از او می‌خواهیم که به ما هم بدهد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۰۲

 إرشادالقلوب، ج۲، ص۳۶۵/ بحارالأنوار، ج۱۰، ص۶۱

الصّادق (علیه السلام)- عَن أبی‌عَبدالله (علیه السلام): و فِی بَعضِ زِیَارَاتِ مَولَانَا اَمِیرِالمُؤمِنِینَ (علیه السلام) السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النَّبَأُ الْعَظِیمُ وَ الْخَطْبُ الْجَسِیمُ وَ الذِّکْرُ الْحَکِیمُ وَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیم.

امام صادق (علیه السلام) در برخی از زیارت نامه‌های مولایمان امیرالمؤمنین (علیه السلام) چنین آمده است:

السلام علیک ایها النبأ العظیم و الخطب الجسیم و الذکر الحکیم و الصراط المستقیم؛ سلام بر تو ای خبر بزرگ و ای بلند مرتبه‌ی نیرومند، و ای کتاب حکمت‌آمیز و ای راه مستقیم!

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۹۸

 بحارالأنوار، ج۹۷، ص۳۴۸

٥,٨١١
طلایی
٦
نقره‌ای
١٠٩
برنزی
١٩
تاریخ
١ هفته پیش

پاسخ شما