پرسش خود را بپرسید

SWOT Analysis (تحلیل سوات) رو چطور باید انجام بدیم ؟

تاریخ
٣ هفته پیش
بازدید
٨٠

SWOT Analysis (تحلیل سوات) 

رو چطور باید انجام بدیم ؟

١ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

SWOT stands for Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats.

قدرت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها
 چنین تجزیه و تحلیلی در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف انجام می‌شود و بسته به زمینه‌ی کاری خاص،تفاوت‌هایی دارند. مثلا دانشجویان خود من در تزهای  کارشناسی ارشد و دکتریِ خود، از این روش در زمینه آموزش و یادگیری زبان، بعنوان زبان دوم (در محیطی که زبانِ مثلا انگلیسی صحبت می‌شود) و یا زبان خارجی (مانند یادگیری زبان انگلیسی در ایران) استفاده کرده‌اند و تزهای بسیار موفق و مقالات قابل قبولی ارائه داده‌اند.

*  (این قسمت نظر شخصی بود اما آنچه در پایین می‌آید، ترجمه‌ی مطالب  یک سایت است که با کمی تغییرات کوچک برای انتقال بهتر مطلب، بعنوان مرجع مطلب بکار گرفته شده است. لینک این سایت در آخر متن آورده شده است).

فارغ از  تفاوت‌های کوچک در بکارگیری این روش تجزیه و تحلیل داده‌ها، یک "تحلیل SWOT" شامل ارزیابی دقیق این چهار عامل به منظور ایجاد برنامه های روشن و موثر است. تجزیه و تحلیل SWOT می تواند به فرد کمک کند تا مفروضات خطرناک را به چالش بکشد، نقاط کور خطرناک را کشف کند، و بینش های مهم جدید را آشکار کند. فرآیند تحلیل SWOT زمانی موثرتر است که به صورت مشترک انجام شود.

در زمینه فعالیت‌های شرکت‌‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و خدماتی تجزیه و تحلیل SWOT ابزاری است که می تواند به فرد کمک کند تا آنچه را که شرکت وی در حال حاضر به بهترین شکل انجام می دهد تجزیه و تحلیل کند و یک استراتژی موفق برای آینده طراحی کند. SWOT همچنین می‌تواند بخش‌هایی از کسب‌وکار را آشکار کند که یا مانع فعالیت‌ها می‌شود، یا اگر صاحبین کسب و کار از خود محافظت نکنند، رقیبانشان می‌توانند از آن‌ها سوء استفاده کنند.

تجزیه و تحلیل SWOT عوامل داخلی و خارجی را بررسی می کند - یعنی آنچه در داخل و خارج سازمان فرد می گذرد. برخی از این عوامل در کنترل وی خواهند بود و برخی دیگر نه. در هر صورت، عاقلانه‌ترین اقدامی که می‌توان در پاسخ به چنین شرائطی انجام داد این است که زمانی تصمیم گیری و قدرت عمل واضح‌تر می‌شود که تا آنجا که امکانش است عوامل را کشف، ثبت و تجزیه و تحلیل کرد.

چگونه یک تحلیل SWOT بنویسیم؟

اگر چه تجزیه و تحلیل SWOT شامل تهیه لیست است اما خیلی بیشتر از آن است چرا که زمانی که شروع به نوشتن یک لیست (مثلاً نقاط قوت) می کنید، فرآیند فکری و تحقیقاتی که انجام خواهید داد، ایده هایی را برای لیست های دیگر (ضعف‌ها، فرصت‌ها یا تهدیدها) ایجاد می کند. و اگر این لیست ها را در کنار هم مقایسه کنید، احتمالاً متوجه ارتباطات و تضادهایی خواهید شد که می‌خواهید آنها را برجسته و بررسی کنید.

در هنگام لیست کردن، متوجه خواهید شد که مرتباً بین لیست‌های خود به عقب و جلو می‌روید. بنابراین، با مرتب کردن چهار لیستِ خود در یک نما، کار  آسان تر و مؤثرتر  خواهد شد. ماتریس SWOT یک شبکه 2x2 است که یک مربع برای هر چهار جنبه SWOT دارد. (تصویر ضمیمه شده نشان می دهد که چگونه باید باشد.) هر بخش با چند سوال برای شروع تفکر شما هدایت می‌شود.

هنگام انجام تجزیه و تحلیل SWOT، می توانید ماتریس خود را ترسیم کنید یا از الگوی دانلود رایگان با لینک زیر استفاده کنید.

 template

نکته‌ی دیگری که در این رابطه باید ذکر شود این است که از تکیه بر درک نسبی خود از سازمان خودداری کنید. ممکن است فرضیات شما اشتباه باشد. در عوض، تیمی از افراد را از طیف وسیعی از عملکردها و سطوح جمع آوری کنید تا فهرستی وسیع و روشنگر از مشاهدات ایجاد شود. سپس، هر بار که یک نقطه قوت، ضعف، فرصت یا تهدید را شناسایی می‌کنید، آن را در قسمت مربوطه از شبکه تحلیل SWOT یادداشت کنید تا همه ببینند.

بیایید هر بخش را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم و در نظر بگیریم که چه چیزی در کجا مناسب است و چه سوالاتی را می توانید به عنوان بخشی از جمع آوری داده های خود بپرسید.

نقاط قوت

نقاط قوت چیزهایی هستند که سازمان شما به‌خوبی انجام می‌دهد، یا به نحوی که شما را از رقبایتان متمایز می‌کند. به مزایای سازمان شما نسبت به سایر سازمان ها فکر کنید. اینها ممکن است انگیزه کارکنان شما، دسترسی به مواد خاص یا مجموعه ای قوی از فرآیندهای تولید باشد. سپس چرخشی در دیدگاه خود داشته باشید و از خود بپرسید که رقبای شما چه چیزی را به عنوان نقاط قوت شما می‌بینند. مثلاً چه عواملی را به عنوان دلیل فروش بیشتر شما در نظر می‌گی‌گیرند؟

به یاد داشته باشید، هر جنبه ای از سازمان شما تنها زمانی نقطه قوت است که مزیت آشکاری برای شما به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، اگر همه رقبای شما محصولات باکیفیت ارائه می کنند، پس فرآیند تولید با کیفیت بالا نقطه قوت بازار شما نیست: این یک ضرورت است.

نقاط ضعف

نقاط ضعف، مانند نقاط قوت، ویژگی های ذاتی سازمان شما هستند، بنابراین روی افراد، منابع، سیستم ها و رویه های خود تمرکز کنید. به این فکر کنید که چه چیزهایی را می‌توان بهبود بخشید، و انواع شیوه‌هایی که باید از آنها اجتناب شود را در نظر بگیرید.

یک بار دیگر تصور کنید (یا بفهمید) سایر افراد در بازار، شما را چگونه می بینند. آیا آنها متوجه نقاط ضعفی می شوند که شما نسبت به آنها نابینا هستید؟ برای بررسی اینکه چگونه و چرا رقبای شما بهتر از شما عمل می کنند، وقت بگذارید.ببینید  چه چیزی کم دارید.

فرصت‌ها

فرصت‌ها زمان‌هایی  برای اتفاق مثبت هستند، اما شما باید آنها را برای خودتان ادعا کنید! آنها معمولاً از موقعیت‌های خارج از سازمان شما ناشی می‌شوند و نیازمند توجه به اتفاقاتی هستند که ممکن است در آینده رخ دهد. آنها ممکن است به عنوان پیشرفت‌هایی در بازاری که شما به آن خدمت می کنید یا در فناوری مورد استفاده شما در نظر گرفته شوند. توانایی شناسایی و بهره برداری از فرصت‌ها می تواند تفاوت بزرگی در توانایی سازمان شما برای رقابت و رهبری بازار شما ایجاد کند. به فرصت های خوبی فکر کنید که می توانید بلافاصله از آنها استفاده کنید. اینها نیازی به تغییر بازی ندارند: حتی مزایای کوچک می تواند رقابت پذیری سازمان شما را افزایش دهد. از چه روندهای جالب بازار، بزرگ یا کوچک اطلاع دارید که می تواند تأثیر داشته باشد؟ همچنین باید مراقب تغییرات در سیاست های دولتی مرتبط با رشته خود باشید. و تغییرات در الگوهای اجتماعی، پروفایل جمعیت و سبک زندگی همگی می توانند فرصت‌های جالبی را ایجاد کنند.

تهدیدات

تهدیدها شامل هر چیزی است که می‌تواند از بیرون بر کسب و کار شما تأثیر منفی بگذارد، مانند مشکلات زنجیره تأمین، تغییر در نیازهای بازار، یا کمبود نیرو. پیش‌بینی تهدیدها و اقدام علیه آن‌ها قبل از اینکه قربانی آن‌ها و توقف رشد خود شوید، حیاتی است.

به موانعی که در راه رساندن محصول خود به بازار و فروش با آن مواجه هستید فکر کنید. ممکن است متوجه شوید که استانداردهای کیفیت یا مشخصات محصولات شما در حال تغییر است و اگر می‌خواهید پیشرو بمانید، باید آن محصولات را تغییر دهید. تکنولوژی در حال تکامل یک تهدید همیشه حاضر و همچنین یک فرصت است!

برای یک مثال عملی، می‌توانید به سایت زیر که مطالب از آن برداشت شده است رجوع کنید.

https://www.mindtools.com/amtbj63/swot-analysis

٣٣,٨٧٠
طلایی
٤٣
نقره‌ای
٧٩٦
برنزی
٢٣١
تاریخ
١ هفته پیش
عکس پرسش

پاسخ شما