چگونه تیمهای کارآمد و با انگیزه را تشکیل میدهید و مدیریت میکنید؟
چگونه تیمهای کارآمد و با انگیزه را تشکیل میدهید و مدیریت میکنید؟
١ پاسخ
با آگاهی از راهکارهای داشتن یه تیم خوب: 🔻
انتظارات و وظایف اعضای تیم را مشخص کنید
شما به عنوان یک مدیر باید مسئولیتهای هر عضو تیم و انتظارات خود را از آنها روشن کنید.
برای اطمینان از اینکه اعضای تیم درک میکنند که چه انتظاری از آنها میرود، یک استاندارد رفتاری تعیین کنید؛ آیا از همکاری اعضای تیم استقبال میکنید؟ آیا مشارکت تیم سازنده است؟ با مشخص کردن انتظارات و تعیین استانداردها، موفقیت تیم خود را تضمین میکنید. نکته دیگری که باید توجه کنید این است که انتظارات تیم طبق نوع تیمتان مشخص میشود.
اهداف خود را تعیین کنید
هدف یا اهداف تیم را روشن بیان کنید؛ چه چیزهایی را میخواهید تغییر یا بهبود بدهید؟ ارائه یک چشم انداز واضح، پایه و اساس کار تیمی موفق را تنظیم میکند و در هنگام چالش، تیم را هدایت میکند.
📝 ۲ نکته طلایی در هدفگذاری
✅ اهداف خود را به هدفهای کوچکتر تقسیم کنید.
📌 مزیتهای تقسیمکردن هدف:
- انگیزه و امید تیم بیشتر میشود.
- دسترسی به هدف تا حد زیادی آسان میشود.
- وظایف و مسئولیتهای هر عضو تیم مشخص میشود.
✅ اهدافتان SAMART باشد. (مشخص بودن، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و دارای زمان بندی) برای اینکه مطمئن شوید اهداف درستی انتخاب کردهاید؛ آنها را با پنج ویژگی بسنجید:
برای مثال هدف شما افزایش فروش است؛ پس به صورت زیر این هدف را مشخص میکنید:
میخواهم تا سه ماه آینده، ۱۰% فروشم را بیشتر کنم.
در اینجا هدف شما مشخص و مرتبط (افزایش فروش)، زمان ( سه ماه آینده) تعیین شده و قابل دسترس و اندازهگیری (۱۰%) است.
بهترینِ خود باشید
شما به عنوان مدیر، الگوی تکتک اعضای تیم هستید؛ پس حتی قبل از تشکیل تیم؛ از همه از خودتان شروع کنید.
اصول و استانداردهای رفتاری را حتما رعایت کنید؛ وقتی که خودتان به استانداردها و خط قرمزهای خود پایبند نباشید، نمیتوانید انتظار رعایت آنها را از تیم داشته باشید. از طرف دیگر شما با رعایت این نکته، تعهد به انجام وظایفشان را به طور غیرمستقیم به اعضای تیم خود یادآوری کردهاید.
به طور منظم نظارت و بررسی کنید
با توجه به مسئولیتهای تیم، آخر هر هفته یا هرماه جلسه داشته باشید و عملکردهای هر عضو را بررسی کنید. با این جلسات هم از روند پیشرفت مطمئن میشوید و هم با شناسایی و حل مشکل به وجود آمده در سریع ترین زمان ممکن، به روند پیشرفت سرعت میدهید.
از طرفی اعضای تیم انگیزۀ بیشتری خواهند داشت چون حس نمیکنند کارهای آنها دیده نمیشود.
در اینجا لیست سوالات زیر جلسات شما هدفمندتر میکند:
☑️ الان وضعیت ما چطور است؟
☑️ چه چیزهایی را یاد گرفتیم؟
☑️ تا الان چه پیشرفتهایی داشتهایم؟
☑️ چه نقاط قوت و ضعفی داریم؟
☑️ چگونه نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کنیم؟
☑️ چطور نقاط قوت خود را تقویت کنیم؟
ارتباط پاشنه آشیل تشکیل تیم موفق و حفظ آن است.
ارتباط موثر داشته باشید
به عنوان انسان همه ما دوست داریم بدانیم در کجا ایستادهایم؟ عملکرد ما چگونه است؟ آیا مدیر از من راضی است؟ چه مهارتهایی را باید تقویت کنم؟ پیدا نکردن پاسخ این سوالات استرس و حتی عصبانیت را در افراد ایجاد میکند. منظور از ارتباط موثر، برگزاری جلسات متعدد نیست؛ بلکه منظور این است با تشویق ارائه پیشنهادات، ابراز نگرانیها و پرسش و پاسخ، ارتباط خود را سازنده کنید و این ارتباط را الگوی تیم قرار بدهید.
همچنین ارتباط درست مدیر، حس انتقادپذیری را ایجاد میکند؛ و فضای زیرآبزنی و تعارض بین اعضا را از بین میبرد. برای ارتباط تاثیرگذار، نقشها و مسئولیتهای هر عضو تیم را تعیین کنید. این کار مشخص میکند چه کسی مسئول چه کاری است؟ و در زمان بروز مشکل چه کاری را باید انجام بدهد؟
مدیر باشید نه رئیس!
در گذشته مدیران سختگیر و مقرراتی به عنوان بهترین مدیران شناخته میشدند. این شیوه مدیریت با ایجاد ترس، خلاقیت و تمرکز و حس تعلق تیم را از بین میبرد.
ممکن است فکر کنید نحوه مدیریت فقط روی مسئولیتهای مدیر اثر میگذارد و عملکرد اعضای تیم همان است و همان! کاملاً اشتباه است. شما به عنوان رهبر تیم با توجه به اولویتهایتان انتخاب میکنید چه تیمی و حتی با چه نوع طرز فکری داشته باشید. چی شد؟ نحوه مدیریت من چه ربطی به طرز فکر اعضای تیمم داره؟ تصور کنید شما به عنوان مدیر، مهمترین اولویت شما انجام تمام و کمال کارها و مسئولیتهاست. در اینجا شما خواسته یا ناخواسته تیم و طرز فکر هر عضو را انتخاب کردهاید.
به طور منظم آزمایش کنید
تیمهای موفق با در نظر گرفتن ایدههای جدید، فرصتهای بیشتری را برای خود فراهم میکنند.
ایدههای جدید را با ریسک پذیری آگاهانه آزمایش و بهرهوری خود را بیشتر کنید. ایدههای هر عضو را ارزشمند بدانید؛ یادتان باشد چیزی به نام یک ایده احمقانه وجود ندارد. سعی کنید قبل از شروع یک پروژه، جلسهایی را ترتیب بدهید؛ در این جلسه اعضای تیم میتوانند ایدههای خود را برای انجام پروژه با یکدیگر درمیان بگذارند و آنها را تجزیه و تحلیل کنند. همنچنین اشتراکگذاری ایدهها، حس تعهد و تعلق اعضا را به هدف و تیم بیشتر میکند.
در کنار تیم خود بمانید
همانطور که میدانید بخش بزرگی از مسئولیت کار تیمی، گفتگو در مورد مشکلات و سوء تفاهمات است؛ اما متاسفانه بیشتر مدیران از این گفتگو اجتناب میکنند. مهمترین دلیل این اجتناب این است که افراد دوست دارند همیشه خبر خوب بدهند تا خبر بد. چون شما نمیدانید عکسالعمل افراد در مقابل خبر بد چیست؛ همین نکته ریز اما مهم باعث میشود بررسی ماهانه عملکرد تیم به تعویق بیفتد و و متوجه مشکلات و نقاط ضعف تیم نشویم. در واقع سرمون مثل کبک زیر برف باشه! بهترین راه برای این مکالمات این است از قضاوت نادرست پرهیز کنید. برای اینکه، صحبتتان بازخورد بدی نداشته باشد و هم منظور خود را رسانده باشید؛ سعی کنید فقط در مورد مواردی که مشاهده کردهاید صحبت کنید. در این روش شما دلیل منطقی برای عملکرد افراد نتراشیدهاید؛ به این ترتیب برای افراد دفاع از خودشان سخت میشود و گارد نمیگیرند!
اعتماد، حمایت و احساس تعلق تیم را جلب کنید
همان طور که میدانید اعتماد از رکنهای مهم کار تیمی موفق است؛ با رفع ابهامات و سوالات اعضای تیم اعتماد آنها را جلب کنید. علاوه بر اعتماد، حس تعلق، اهمیت حیاتی در عملکرد تیم دارد. طبق تحقیقات، بهرهوری تیمهایی که احساس تعلق دارند، ۵۰ درصد بیشتر است. اما برای تقویت حس تعلق تیم چه کار کنیم؟ خودشناسی را اصول خود قرار بدهید: به اعضای تیم کمک کنید خودشان را بشناسند. خودشناسی به آنها کمک میکند نقاط قوت و ضعفشان را بشناسند و در برابر چالشها عملکرد بهتر و سریعتری داشته باشند.
حس راحتی و صمیمیت را ایجاد کنید
حس غریبه بودن قاتل کار تیمی است؛ حتی اگر همه نکات را رعایت کنید اما افراد احساس غریبه بودن را داشته باشند، همه زحمات شما به باد میرود! ارزش کار اعضای تیم را اولویت قرار دهید: به جای صحبت کردن در مورد حقوق و مزایا، بیشتر در مورد ارزش و اهمیت کارشان حرف بزنید. دانستن اهمیت اهداف و رسیدن به آنها و نقش هر عضو تیم در موفقیت و شکست تیم، انگیزه اعضا را چند برابر میکند. شما به عنوان مدیر، وظیفه دارید همه این موارد را برای تیم روشن کنید.بیشتر شرکتهای موفق با رعایت این نکته حس تعلق و حمایت کارکنان خود را جلب کردهاند. از آنها قدردانی کنید: در بعضی اوقات افراد زمان بیشتری را برای کار میگذارند و از تایم استراحت خود میزنند. با قدرشناسی انگیزه و حس حمایت تیم را بدون هیچ هزینهای بیشتر کنید.
تیم متنوعی انتخاب کنید
شاید فکر کنید بهتر است اعضای تیمتان را از یک قشر و با تجربیات یکسان انتخاب کنید. باید بگویم کاملا برعکس است. موثرترین تیمها، اعضای خود را با مهارتها و سوابق حرفهایی مختلف انتخاب میکنند. با داشتن اعضایی با سوابق، تجربیات و نظرات مختلف تیم قدرتمندی میسازید. ممکن است گمان کنید هر چه نظرات متنوعتر باشد، اختلاف نظر و بحث بیشتر میشود. اینجاست که فوت کوزهگری مدیر موفق یعنی استقبال از بازخورد پا به میدان میگذارد!
از بازخورد تیم به گرمی استقبال کنید
یکی از اولویتهای مهم شما در جایگاه مدیر، تحریک بحث و تشویق طوفان فکری تیم است. بیشتر مردم وقتی صحبت از یک تیم یا گروه موفق میشود، تصور میکنند نظر همۀ اعضای آن با هم یکی است! خودتان بگویید، منطقی است که همه افکار و دیدگاههای افراد دقیقا با هم یکی باشد؟! بزرگترین اشتباهی که اکثر افراد چه مدیر و چه دیگر اعضا انجام میدهند این است که از مخالفت و اختلاف نظر با یکدیگر میترسند؛ همین ترس بیجا با سرکوب خلاقیت، تیم شما را به سمت تصمیمگیریهای متوسط منحرف میکند. یادتان باشد هر تیمی با تفاوتهای خاص خودش منحصربهفرد است؛ پس یک بار برای همیشه این باور سمی را کنار بگذارید. به علاوه هنر شما در جایگاه مدیر، برطرف کردن اختلاف نظرات و انتخاب بهترین گزینههاست.
مکالمه حضوری به جای ایمیل فرستادن
به احتمال زیاد برای شما زیاد پیش آمده افراد به درستی متوجه منظور پیام شما نشده و پیامتان ناخواسته باعث سوءتفاهم شده است. یکی از بزرگترین باگهای ایمیل و پیام، مبهم بودن لحن خواننده است. پس عجیب نیست افراد برداشت اشتباهی از صحبت شما داشته باشند. سعی کنید تا جای ممکن بحثها و موضوعاتی که در آنها اختلاف نظر دارید را در جلسات حضوری، تماس تلفنی و حتی جلسات آنلاین تصویری حل و فصل کنید.
یادگیری را قانون خودتان قرار بدهید
جدا از مبحث کار تیمی و کسبوکار، یادگیری و تبدیل آن به عادت فردی، وضعیت زندگی شما را به طور قابلتوجهی از این رو به اون رو میکند. میتواند یادگیری در مورد هر مسئلهای باشد چه مربوط به رشد خودتان و رشد تیم باشد و چه درباره موضوعات مورد علاقهتان. درک میکنم مسائل کاری، زندگی روزمره ، مشکلات باعث میشود دیگر حوصله یادگیری هم نداشته باشیم! تجربه شخصی خودم است اما کم کم شروع کردم؛ حتی روزی ۱۵ دقیقه برای ابتدای راه خوب است! پس ازش غول سه سر نسازین!
اتفاقا همین چند روز پیش، یکی از پادکستهای چنل بی اپیزود ۶۷ (به اسم تفکر نامطمئن) را گوش میکردم؛ در مورد اهمیت و چرخۀ یادگیری و تاثیر آن روی تصمیمگیریها و زندگی صحبت میکرد پیشنهاد میکنم حتما آن را گوش کنید.
به دنبال پاداش دادن باشید
همه ما تایید کار سخت خودمان را دوست داریم؛ بارها برای شما هم پیش آمده که بعد از تایید شدن دوباره همان کار را انجام میدهیم اما با انگیزه و امید بیشتر! اگر به اندازه کافی بودجه دارید، پاداش مالی بدهید؛ اما اگر سرمایه کمی برای پاداش دارید، اصلا نگران نباشید! راههای زیادی برای پاداش در اختیار دارید؛ مثلا سپردن مسئولیت خاص، تشکر از شخص در جلسه، یک ناهار تیمی، ارسال ایمیل برای قدردانی و…
یک نکته مهم
اگر با فردی خارج از کسب و کار خود کار میکنید اما تا حد زیادی با تیم شما درگیر و همراه است، او را هم از قلم نیندازید. ممکن است با یک مترجم، تولیدکننده محتوا و یا طراح موقتاً و به صورت فریلنسری کار کنید. حتی این افراد هم میتوانند بر تیم شما اثر بگذارند؛ چه مثبت و چه منفی. شما میتوانید تا حدی این تاثیر را کنترل کنید.
* باز نشر از سایت: 👇